Senaste nytt

Avkoda 2D streckkoden / QR koden på SAS boardingkortet

Dr. Miles

Expert
Inlägg från tråden: Hur bevisa status i gränslandet mellan Silver och Guld? | Sida 4 | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor
Texten i pdf:er är inte jättesvår att modifiera (givetvis beroende på hur filen skyddas - men givetvis finns en det en del verktyg som kan fixa till det mesta). Dock är det lite knepigare med koden som scannas.
Det finns följande information i 2D streckkoden på SAS PDF boardingkortet.


Mx (antal flight i boardingkortet)
EFTERNAMN
FÖRNAMN
Titel
E
Amadeus bokningsnummer
avreseort
destination
flygbolagskod
flightnummer
myskokod 8 tecken
Seq.nummer 4 siffror
myskosiffror 3 siffror
>
myskokod 13 tecken
flygbolagskoden av bonuskortsnummer
bonuskortsnummer
myskosiffror 3 - 7 siffror
flygbolagskoden av bonuskortsnummer
statusnivå
myskosiffra 0 - 1 siffra


Exempel 1: en flight mellan Stockholm - Hamburg med SK2645, SAS EuroBonus Gold nummer inlagt
Kod:
M1MILES/DR MREABCDEF ARNHAMSK 2645 111C222F0001 123>12A3BC4567DEF 25
SK EBG123456789 *1234567SKG1


Exempel 1: två flighter mellan Stockholm - Shanghai med LH805 och LH732 med United Mileage Plus basmedlemnummer inlagt
Kod:
M2MILES/DR MREABCDEF ARNFRALH 0805 111C222F0001 123>12A3BC4567DEF 25
UA AB123456 *1234567UAB
ABCDEF FRAPVGLH 0732 111C222F0001 12A34 UA AB123456 12 1UAB

Formatet som SAS använder i sitt PDF boardingkort är PDF 417.
Det går att läsa PDF 417 streckkod med diverse appar.

Gissa vad som står i den här 2D streckkoden.

Test01.png
 

In_Sweden

Medlem
Vilket är precis varför folk borde vara väldigt försiktiga med att lägga upp bilder på sociala medier på sina boardingkort, där man ser streckkoden.

Sen, nu när jag har fått det förklarat för mig hur innehållet i koden är upplagt (något jag aldrig tänkt på att kolla upp), så inser jag ju hur pass enkelt det borde kunna vara att fuska sig själv in i loungen.
Checka in online, skriv ut PDF boardingkort, läs in streckkoden, ändra EB nummers prefix och även listad status bredvid på boardingkortet. Byt ut streckkoden och ha en extra kopia du bara visar upp för att komma in i loungen. Bedrägeri? Förmodligen. Frågan är om SAS system är smarta nog för att inse vad som händer, eller om de bara visar vad som de får in.
 

SNIFF

Medlem
Jag TROR du måste ha ett valid EB-nummer som dessutom reser den dagen du drar koden i läsaren.
Jag provade att dra mitt TK*G i inrikesloungen på ARN en gång, det fungerade inte. Däremot fungerade EB*G.
Men ja, du kan ju modda vad du vill i en sådan där kod och se vad som händer.

@Dr. Miles Agehalls tio budord!
 

agehall

Medlem
Jag skulle tro att streckkoden används för att hitta bokningen och att det är status i bokningen som sedan används.

Detta borde gå att testa genom att lägga in ett kort utan status, skriva ut boardingkortet och sedan byta till ett kort med status i bokningen.

Å andra sidan så skulle jag inte bli förvånad ifall flygbolag litar blint på information som man presenterar för dem. Gör man så på webben är man rätt rökt idag...
 

Dr. Miles

Expert
Jag har analyserat mina tidigare boardingkort från Air France, British Airways, Brussels Airlines, KLM, Lufthansa.



Mx (antal flight i boardingkortet)
Efternamn
Förnamn
Titel
E
Amadeus bokningsnummer
avreseort
destination
flygbolagskod
flightnummer
myskokod 8 tecken
Seq.nummer 4 siffror
myskokod 3 tecken
>
myskokod 11 tecken
flygbolagskod av operating carrier
myskosiffror 3 siffror
biljettnummer 13 siffror
flygbolagskod av operating carrier
Bonuskortets flygbolagskod
bonuskortsnummer
*
myskokod 11 tecken
 

In_Sweden

Medlem
Jag skulle tro att streckkoden används för att hitta bokningen och att det är status i bokningen som sedan används.

Detta borde gå att testa genom att lägga in ett kort utan status, skriva ut boardingkortet och sedan byta till ett kort med status i bokningen.

Å andra sidan så skulle jag inte bli förvånad ifall flygbolag litar blint på information som man presenterar för dem. Gör man så på webben är man rätt rökt idag...
Med tanke på folk som samlar poäng i andra program än de har status i, så måste vi ha medlemmar som har gjort detta någon gång.
Någon?
 

SNIFF

Medlem
Jag funderade på det på någon skräpflight för att se om det gick, men blev aldrig av. Pratade med en agent om det här i veckan när jag bokade en komplicerad flight. SAS ska vara rätt bra på FQTS och FQTV, dvs använda status hos ett bolag och samla poäng till ett annat.
How To Switch Frequent Flyer Programs Seamlessly
 

Dr. Miles

Expert
Toppen