Senaste nytt

Vilket kort ska jag välja?

mebbstar

Medlem
Coop-kortet har varit helt outstanding tills för 1 månad sedan och det kommer ytterligare försämringar den 1a juni. Det kortet ser jag inte som ett alternativ längre, speciellt inte som du redan har Skandiabanken visa.

Jag är trött på mitt Handelsbanken Mastercard som inte ger mig något alls. Fick tipset av en kompis om SAS Eurobonus och att jag skulle köra upplägget AMEX upp till 150 k och sedan betala allt på mitt Coop Mastercard.
Nu när COOP kortet inte verkar vara det bästa, vad rekommenderar ni då utöver AMEX?
 

kaktusen

Medlem
Det beror lite på din spend per månad vad som är effektivast. Jag kör ett AMEX Elite för att jag då får två 2-4-1 kuponger varje år. Med detta kort får man en kupong vid 150 K och ytterligare en vid 300 K. Dessutom blir man silvermedlem hos SAS. Man får 20 poäng per 100 kronor man spenderar.

Med premiumkortet får man 15 poäng per 100 men det är även billigare i årsavgift. Jag kör alltid AMEX där det går och annars SAS MC. Jag använde tidigare Coop MMM MC till Betalo för rätt stora belopp men det kortet är numera värdelöst. Jag kör istället Billhop med Amex eftersom kostnaden just nu är 2.1%.

Edit: Palmens sammanställning i ett par inlägg ovan summerar det hela mycket bra.
 

mebbstar

Medlem
Det beror lite på din spend per månad vad som är effektivast. Jag kör ett AMEX Elite för att jag då får två 2-4-1 kuponger varje år. Med detta kort får man en kupong vid 150 K och ytterligare en vid 300 K. Dessutom blir man silvermedlem hos SAS. Man får 20 poäng per 100 kronor man spenderar.

Med premiumkortet får man 15 poäng per 100 men det är även billigare i årsavgift. Jag kör alltid AMEX där det går och annars SAS MC. Jag använde tidigare Coop MMM MC till Betalo för rätt stora belopp men det kortet är numera värdelöst. Jag kör istället Billhop med Amex eftersom kostnaden just nu är 2.1%.

Edit: Palmens sammanställning i ett par inlägg ovan summerar det hela mycket bra.

2.1 är ju mer än 1% på Betalo med Coop
 

TheDude

Medlem
2.1 är ju mer än 1% på Betalo med Coop
Poängen med Betola o Amex var att det tidigare gick att betala Amex fakturor för 0% via Coop/betalo nu är det 2.5% via AmEx. Att betala andra fakturor med betalo o Coop är som du säger 1% men inte lika intressant.
 

TheDude

Medlem
Framförallt inte som Coop har sänkt växlingskursen gentemot Eurobonus, och snart gör det i ett steg till.
Men Coop online (hemleverans av matvaror) & AmEx är fortfarande ett vinnande koncept (30p per 100kr) med AmEx Elite jämför gärna med ICA där varje handlare har möjlighet att starta en online butik o lägger på ca 15% för att packa kassarna...
 

mebbstar

Medlem
Poängen med Betola o Amex var att det tidigare gick att betala Amex fakturor för 0% via Coop/betalo nu är det 2.5% via AmEx. Att betala andra fakturor med betalo o Coop är som du säger 1% men inte lika intressant.
Framförallt inte som Coop har sänkt växlingskursen gentemot Eurobonus, och snart gör det i ett steg till.

Så om jag har förstått det rätt så får man 0,05 eurobonus poäng på varje krona på Coop kortet och 0,1 eurobonus poäng på varje krona på SAS mastercard. Något annat som talar för/emot några av dessa kort?
Tänkte ansöka om ett nytt kreditkort nästa vecka.
 

Meazza

Medlem
Så om jag har förstått det rätt så får man 0,05 eurobonus poäng på varje krona på Coop kortet och 0,1 eurobonus poäng på varje krona på SAS mastercard. Något annat som talar för/emot några av dessa kort?
Tänkte ansöka om ett nytt kreditkort nästa vecka.
Stämmer bra fr o m 1 juni.

Coop-kortet har fördelar utomlands men har ju devalverats rejält på hemmaplan. SAS-MC får väl i jämförelse ses som ett allroundkort som ligger mitt emellan Coop och Amex (Premium/Elite) vad gäller intjäning av Eurobonus-poäng.
 
Last edited:

TheDude

Medlem
Så om jag har förstått det rätt så får man 0,05 eurobonus poäng på varje krona på Coop kortet och 0,1 eurobonus poäng på varje krona på SAS mastercard. Något annat som talar för/emot några av dessa kort?
Tänkte ansöka om ett nytt kreditkort nästa vecka.
Om du handlar mat hos Coop för 100kr så får du 10+10 euro-bonus poäng (om du betalar med SAS MC eller Skandia (+5 resp +10 euro-bonus om du betalar med AmEx Elite/Premium).
 

kaktusen

Medlem
Coop MMM var ett mycket bra kort men nu är det värdelöst IMHO och jag har sagt upp kortet. Jag skaffade endast kortet för att kunna betala räkningar via Betalo. Kortet var fram till och med 160101 nästan lite för bra. Jag körde igenom flera hundratusen kronor i månaden vii Betalo och avgiften var noll. Stort tack till BC där jag lärde mig detta. Enligt Coop skulle man inte få poäng på det som översteg 100 K under en månad men detta följdes inte.

Sedan kom förändringen med 1% avgift 160101. Kortet blev då betydligt sämre men jag tycker avgiften till Betalo är väl värt 1% när man använder det till "dyra" och långa resor i F. Sedan kom nästa ändring där poängen för köp utanför Coop försämrades kraftigt (160601). Då infördes även ett maxtak per månad (50 K?). Då blev kortet genast värdelöst.

Via Billhop kan man fram till 160701 betala med AMEX till en kostnad av 2.1%. Subjektivt tycker jag dock Betalo är mer användarvänligt. Eftersom man får 20/100 poäng blir kostnaden som Coop. Dessutom slipper man ringa kundsupporten tio gånger i månaden för att temporärt höja köpgränsen. Jag hatar Coop med passion men kundsupporten har faktiskt alltid varit trevlig och hjälpsam.

För den som handlar mycket på Coop kan kortet fortfarande vara ok pga dubblering av poäng. OT: Jag vägrar dock handla på Coop eftersom jag tycker att priserna är dåliga, kvaliteten på varorna är dålig och servicen ännu sämre. Coop påminner rätt mycket om SAS. Utbudet är helt ok och verksamheten skulle kunna vara fantastisk. Men affärerna är fyllda av katastrofalt omotiverade personer. Häften skulle kunna försvinna och man skulle inte märka någon skillnad. Kanske har jag flyt med en bra Ica Maxi i närheten men skillnaden till Coop, oavsett butik jag besökt, är inget annat än enorm.

Välj ett AMEX beroende på spend. Räkna lite på det och se vad som passar dig bäst. Komplettera med ett SAS MC som är billigt och fungerar bra. Använd AMEX så mycket som möjligt, annars SAS MC.
 
Toppen