Senaste nytt

Tågresa mellan Berlin och Prag

Dr. Miles

Expert
Jag reste mellan Berlin och Prag med tåg några veckor sedan.
Flygresan mellan Berlin och Prag skulle ta ca 1 timme och biljetten kostade ca 3.500 SEK, därför bestämde jag att åka tåg istället. Tidvinsten med flygresan var nästan obefintligt när jag räknade hotell-till-hotell.
Tåget passerar också floden Elbes dalgång i Dresden, som är UNESCO världsarv (World Heritage Site).

Bokning av biljett:
När jag bestämde mig att ta tåget kollade jag olika sajter för att veta olika alternativ.
Det visade sig att det var ganska stor prisskillnad (i procent) när jag jämförde Deutche Bahn och Tjeckiska statens järnväg.

Tågresa mellan Berlin Hauptbahnhof och Praha hlavní nádraží i 2 kl kostar 44 EUR på Bahn.de.

Screenshot20130427_1.png

Men om man söker samma resa på České dráhy, a.s. (tjeckiska statens järnväg), blir det priset 763 CZK (ca 30 EUR).
Detta fungerar dock endast på 2 kl. Om man försöker att boka 1 kl biljett får man felmeddelande på tjeckiska statens järnvägs webbsida.

Screenshot20130427_2.png

På Berlin Hauptbahnhof:

Känd svenskt företags reklam ovanpå perrongen.
Berlin_01.jpg

och även reklam av kanadensisk flygplan-/tågtillverkare.
Berlin_02.jpg

Eftersom det inte ingick mat/dryck ombord, köpte jag några mackor från en kiosk på stationen.
Berlin_03.jpg

Tåg EC173 Vindobona mot Villach i Österrike.
Vindobona är ett celtiskt/latinstkt namn av staden Wien.
Berlin_05.jpg
Berlin_04.jpg

Ganska bra beläggning i tågvagnen men jag fick ett fri säte bredvid mig. Seatblocking för resenär med BusinessClass.se tag?
Berlin-Praha_09.jpg
Berlin-Praha_10.jpg

Tåget började rulla ut från Berlin Hauptbahnhof. Utrop var på tyska, tjeckiska och engelska.
Utskit av Berlins förort.
Berlin-Praha_08.jpg

Konduktören med fin mustasch kontrollerade biljett. Mer tyskt kan man inte bli.
Berlin-Praha_11.jpg


Dresden:
Dresden station. Många klev av tåget och det blev ganska tomt i vagnen.
Dresden_01.jpg
Berlin-Praha_18.jpg

Säte:
Seat konfiguration var 2-2 i vagen.
Några var 4 platser med 2 stolar riktade mot varandra. Litet bord fanns vid fönstret.
Berlin-Praha_17.jpg

Några andra var bara 2 stolar med uppfällbart bord.
Berlin-Praha_21.jpg

Seat pitch var helt okej och lutning av stolen var godkänd även om det saknades justeringsmöjlighet.
Berlin-Praha_19.jpg

Eluttag finns vid fönsterplats.
Berlin-Praha_23.jpg

Toalett:
Ljus men inte fräsch toa. Ytan är aningen större än en vanlig flygplanstoa.
Av förklarligt skäl, hade de blästrat fönster. Vilket förhindrade njutning av utsikten under besöket.
Berlin-Praha_12.jpg


Bad Schandau:
Tåget stannade vid gränsstad Bad Schandau. Tåget med massor av Audi bilar väntade på andra sidan av spåret.
Bad Schandau_01.jpg
Bad Schandau_02.jpg

Lite taskiga bilder av landskapet runt Bad Schandau.
Bad Schandau_03.jpg
Bad Schandau_04.jpg

men så här ser det ut enligt Bad Schandaus turistinformations webbsida.
Bad Schandau_20.jpg
Bad Schandau_21.jpg
(Foto: Bad Schandauer Kur- und Tourism)

Prag/Praha:
Tåget närmade sig mot Prag. Byggnaderna såg mycket bättre ut än i Berlin/Dresden.
Praha_01.jpg

Tåget anlände till Praha Hlavní Nádraží (huvudstation) några minuter efter planerad ankomsttid.
Praha_03.jpg
Även pendeltåg stannar i denna station. Det här tåget var dubbeldeckare.
Praha_04.jpg

Utsidan av Praha Hlavní Nádraží (huvudstation).
Praha_02.jpg


Sammanfattning:
Det var behagligt att åka tåg även i 2 kl. Jag hade nog tur att jag fick en sittplats utan reservation och till och med seatblocking. För dem som vill ha säkrad sittplats kan man boka sittplats antingen på nätet eller på stationen.
Som jag skrev i början, tidsvinsten att flyga mellan de två städerna är mycket marginellt mot att resa med tåg.
Eluttag vid sätet var ett stort plus. Jag kunde se film på min dator och ladda på min mobil samtidigt.
Mobilt internet fungerade dåligt efter Dresden, men det blev bättre när tåget kom till Tjeckien.
Utropet på tre språk blev mycket fortare när vi kom till tjeckiska sidan. Konduktören pratade så fort så att jag trodde först att han pratade endast på tjeckiska.

Skulle jag åka igen? Ja.
Skulle jag rekommendera till andra? Ja, absolut.
Det syns inte på mina bilder men det var vacker utsikt över floden Elbes dalgång. Rekommenderas starkt.

Bonusbild: Prags kommunhuset
Prag_08.jpg
 
Last edited:

rob74

Medlem
Tack för trevlig rapport!

Har själv inte åkt mycket tåg mellan länder i Europa. Det enda tror jag är Wien-Budapest i 2007. Det var intressant att åka i gammal rumänsk tågvagn... Tåget gick nämligen vidare dit efter Ungern. Inom Ungern brukar vi ta tåget när vi ska från Budapest ner till sydligaste Balaton.

Några bekanta fick för sig att åka tåg från Älvsbyn till Milano och sedan vidare till Montecatini/Florens/Padua/Venedig när vi skulle dit från Piteå 2002. Det var en som var flygrädd och två till som gjorde sällskap. Det blev ett antal byten på sträckan, bl a i Schweiz, tror jag. Resan tog ca 48 timmar.
Vi andra flög förstås och sedan var det chartrad buss. De som tog tåget förlorade en dag i vardera änden av resan och således också festmiddagen innan vi skulle hem från Venedig och Milano.
 

Palazzi

Medlem
Vad roligt! Ser ut att vara i paritet med SJ, och ett stort plus för eluttaget! :)

Det jag älskar med tåg är just möjligheten att se landskapen man passerar. Normalt ser man ju bara slutdestinationen när man reser (med flyg alltså). Möjligheten finns ju även med bil, men det är uppskattat att bara kunna luta sig tillbaka och slappna av, alternativt arbeta :).

Bra skrivet också Dr. Miles!
 

Dr. Miles

Expert
Vad roligt! Ser ut att vara i paritet med SJ, och ett stort plus för eluttaget! :)

Det jag älskar med tåg är just möjligheten att se landskapen man passerar. Normalt ser man ju bara slutdestinationen när man reser (med flyg alltså). Möjligheten finns ju även med bil, men det är uppskattat att bara kunna luta sig tillbaka och slappna av, alternativt arbeta :).

Bra skrivet också Dr. Miles!
Det är eldunderstöd till Palazzis satsning av tågresor på BusinessClass.se. :)
 

Dr. Miles

Expert
Tack för kommentarerna.

Jag glömde att skriva att det fanns ingen mat/snacks/drycks försäljning ombord. Det kanske fanns Bistro men jag såg inte det. Jag kollade inte heller hur 1 kl ser ut. Det kanske jag kan göra nästa gång jag åker.

Avståndet mellan Berlin och Prag är ca 400 km med tåg.
Screenshot20130428_1.jpg

För er information, bussresa mellan Berlin och Prag kostar 39 EUR hos Euroline och resan tar ca 4 timmar 30 min.
I detta pris ingår:
  • Stolen med bättre reclining samt fotstöd
  • Fri Wifi
  • Eluttag
  • Snacks och mineralvatten
  • Tidningar

Screenshot20130428_2.png

Eurolines Business Class-Eurolines|Touring|EUROPABUS
 

Dr. Miles

Expert
Jag postar några bilder från min senaste resa från Prag till Berlin. Tåget var Tjeckiskt tåg.

I restaurangvagnen:
Prag-Berlin, 02.jpg


Bord:
Prag-Berlin, 01.jpg


Meny:
Prag-Berlin, 03.jpg


Huvudrätt: Kalvkött med tjeckiskt bröd
Prag-Berlin, 04.jpg


Dessert: Pankaka med chokladsås och grädde
Prag-Berlin, 05.jpg



Alla rätter hade två priser i menyn.
Priset som gällde när tåget körde utanför Tyskland (de kallade Happy Hour) och priset som gällde när tåget körde inom Tyskland.
Priset utanför Tyskland var nästan hälften av priset i Tyskland.

Det var uppenbarligen "Unhappy Hour" när tåget körde inom Tyskland...
 

011430121

Medlem
Tack @Dr. Miles
Jag kommer att åka Berlin-Prag i mitten av augusti i år
Går inte att boka biljetter just nu de släpps tydligen 100 dagar före.
Tänkte åka med DB kostar runt 600 kronor i förstaklass.
Finns två stationer i Prag, vilken är mest centralt, kommer att bo på Hilton Gamla Stan
 

Dr. Miles

Expert
Tack @Dr. Miles
Jag kommer att åka Berlin-Prag i mitten av augusti i år
Går inte att boka biljetter just nu de släpps tydligen 100 dagar före.
Tänkte åka med DB kostar runt 600 kronor i förstaklass.
Finns två stationer i Prag, vilken är mest centralt, kommer att bo på Hilton Gamla Stan
Hilton Prague ligger mellan Praha Hlavní Nádraží (Centralstation) och Praha-Holešovice station, men om du ska ta taxi till hotellet, tror jag att det är lättare från Centralstationen.
 
Tack @Dr. Miles
Jag kommer att åka Berlin-Prag i mitten av augusti i år
Går inte att boka biljetter just nu de släpps tydligen 100 dagar före.
Tänkte åka med DB kostar runt 600 kronor i förstaklass.
Finns två stationer i Prag, vilken är mest centralt, kommer att bo på Hilton Gamla Stan

Jag och fru IPC åker nästa onsdag till Berlin, sen blir det tåg till Prag samt Wien.
Vi bor också på Hilton Gamla stan.
Jag återkommer om vår upplevelse.
 
Toppen