Senaste nytt

Shanghai, visumfritt på detta vis?

Jag har en bokning i Shanghai, incheckning 22 Augusti och 4 nätters stay.
Har ingen lust att betala 1.000kr+ i visumkostnader och kan därför tänka mig att vaska sista natten då det var en felprissättning på hotellet så det är inte hela världen.

Så här ser mitt planerade schema ut:

19:e Augusti, till Barcelona. Alt 20:e vid tidigt flyg.
20:e Augusti eller 21:a Augusti vid tidigt flyg, från Barcelona till Shanghai.
Framme i Shanghai 22:a Augusti, incheckning hotell.
Har hotell fram till 26:e Augusti men visumfritt tillåter väl max 3 dygn?
Vaskar en natt, åker hem 25:e Augusti.

Det blir totalt 79.5 timmar i Shanghai. Går det ihop sig om man är ute efter visumfritt eller är det stenhårt på 72 timmars regeln? Isåfall måste jag vaska två av fyra hotellnätter och åka hem 24:e om jag inte hittar något flyg till Norden som avgår Shanghai senast 16.20 den 25/8.

En annan fråga:

Flyget till Shanghai från Barcelona ankommer Doha 07.20 och avgår inte förrän 02.25 dagen efter.
Erbjuder QR någon form av övernattning eller får man boka ett hotell själv?
 
Last edited:

johhenrik

Medlem
Det är 6 dagar i Shanghai numera. Eller så kanske jag minns fel och det kommer införas snart. Men det har skrivits om det här på BC iaf. Så du bör nog vara safe utan att behöva vaska en natt.
 
Jag har en bokning i Shanghai, incheckning 22 Augusti och 4 nätters stay.
Har ingen lust att betala 1.000kr+ i visumkostnader och kan därför tänka mig att vaska sista natten då det var en felprissättning på hotellet så det är inte hela världen.

Så här ser mitt schema ut:

19:e Augusti, till Barcelona. Alt 20:e vid tidigt flyg.
21:a Augusti, från Barcelona till Shanghai.
Framme i Shanghai 22:a Augusti, incheckning hotell.
Har hotell fram till 26:e Augusti men visumfritt tillåter väl max 3 dygn?
25:e Augusti Shanghai till Stockholm.
25:e från Shanghai till Stockholm - via vad?
 
Var är sista landet innan du kommer till Shanghai oxh första landet efter Shanghai?

Annars finns det en tråd om visumfri vistelse i stor Ä-Shanghaiomådet.
Kina introducerar 6 dagars visumfri vistelse i Shanghai, Hangzhou och Nanjing | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor

Ska läsa igenom den. Svårt att få ihop detta. Trodde jag hade löst det nu med Swiss dit och Austrian hem men det felar med 3 timmar. Blir 75 timmar på plats istället för 72 i och med att Swiss ankommer 07 den 22/8 och Austrian åker hem först ca 10.
Kanske bästa lösningen är att åka vidare med ett kort hopp, typ HK och sedan hem därifrån?
 

Dr. Miles

Expert
Land A- Shanghai (upp till 144 timmar)-Land B är OK för visumfri vistelse. Annars inte.

Hong Kong, Macau, Taiwan räknas som separat land (region) i denna situation.

Ska läsa igenom den. Svårt att få ihop det, trodde jag hade löst det nu med Swiss dit och Austrian hem men det felar med 3 timmar. Blir 75 timmar på plats istället för 72.
Kanske bästa lösningen är att åka vidare med ett kort hopp och sedan hem därifrån?
Det är inte upp till 72 timmar i stor-Shanghai området, utan upp till 144 timmar.
 
Land A- Shanghai (upp till 144 timmar)-Land B är OK för visumfri vistelse. Annars inte.

Hong Kong, Macau, Taiwan räknas som separat land (region) i denna situation.

Det är inte upp till 72 timmar i stor-Shanghai området, utan upp till 144 timmar.

Då är det ju lugnt, trodde det var 72 timmar.
Löser vi enkelt med ex Swiss dit och Austrian hem.
Visumfrågor är inte min kopp av expertis. Tackar!
 
Last edited:
Toppen