Senaste nytt

Lufthansa Economy Flex, hur blåst blir jag egentligen?

E.K

Medlem
Jag hade tänkt att positionerings flyga till Frankfurt för att sedan därifrån ta mig vidare.
På ditvägen hade jag tänkt mig LH:s Economy Classic men på hemvägen Economy Flex.

Nu är frågan till expertisen här finns det någon anledning att köpa en Flex med tanke på att den inte är så Flex trots allt.

Trots att det är en Flexbiljet så bokas den i K,L och T klassen vilket är det absolut lägsta i dagsläget.
Skulle det vara så att jag behöver göra en ombokning så åker jag på kostnaden för differensen till en högre bokningsklass. Då är tanken att om något strular på hemvägen göra en ombokning till nästa dag.

Man behöver ju inte direkt ha en kulram för att räkna ut att så låga boknings klasser inte finns då!!

Kollade lite på Uniteds hemsida vad dom högre boknings klasserna skulle kosta och enbart snäppet högre var ju en hårresande upplevelse.

Jag har visserligen 3,5 timmar i marginal på FRA, men kommer man från Asien med separata biljetter så behöver det inte strula mycket för att skita sig.

Skärmbild (10).jpg
 

jsn

Medlem
Fördelen med Flex framför Classic är väl att du inte behöver betala någon ombokningsavgift, bara prisskillnaden till den klass du tvingas boka. Så frågorna är väl:
Hur stor är prisskillnaden mellan Classic och Flex hem?
Hur stor är ombokningsavgiften för en Classic?
Hur stor är risken att du kommer behöva boka om?
 
Jag har tänkt på det när jag bokat på senaste tiden också. De där Flex är lite lustiga i och med att de alltid ger samma bokningsklass, samma låga intjäning och så, för en rejäl prisdifferens även mot Classic.

När jag försvarar att det faktiskt finns en viss logik bakom flygprissättning och bokningsklasser...så dyker det här upp och rubbar det lite. Men det är klart, skall till tyskar för att skapa undantag. ;)

(Vad jag hade gjort i detta läge är nog att boka en billig och tagit risken...har man tur har SAS rätt humana enkelbiljetter via CPH/ARN ibland även nära inpå)
 

olo

Medlem
Hur står sig dessa mot att boka Business hem, som väl är helt flexibla?
Jag vet inte hur det är med bokningsbarhet nära avgång, men till Göteborg är det allt som oftast ingen framför gardinen.
 

E.K

Medlem
Om man ikväll skulle åka från FRA så finns det faktiskt biljetter kvar i dom lägsta bokningsklasserna.
Flex biljetten kostar ca 450:- mer än Classic, medans ombokning av Classic kostar ca 600:-

Så nu är väl egentligen den stora frågan vad dom högre bokningsklasserna kan gå på??

Det är lika illa med Business på LH, framförallt Saver som är svindyr till ingen nytta.
 

Dr. Miles

Expert
Det är lika illa med Business på LH, framförallt Saver som är svindyr till ingen nytta.
Det är inte riktigt sant.
Austrian, Brussels Airlines, Lufthansa och SWISS* Business class biljetter inom Europa erbjuder numera fri återbetalning och fri ombokning.
(* Detta gäller inte för SWISS instant upgrade fare)

Lufthansa inför nya priskoncept med ny biljett för passagerare med endast handbagage - BusinessClass.se

En förändring i business class görs också som enligt Lufthansa innebär att samtliga businessclassbiljetter inom Europa framöver kommer vara om- och avbokningsbara. En förutsättning för ombokningen är dock att det finns tillgänglighet i bokningsklassen för biljetten men det kommer även gå att betala mellanskillnaden till en högre bokningsklass där det finns tillgänglighet.
 
Det är inte riktigt sant.
Austrian, Brussels Airlines, Lufthansa och SWISS* Business class biljetter inom Europa erbjuder numera fri återbetalning och fri ombokning.

Det är det ingen som berättat för Lufthansa på min Business Saver ner till Frankfurt på onsdag. :) Hade annars varit praktiskt eftersom jag bokade hemresan på fel dag...

Nu klagar jag inte helt på den faktiskt, GOT-MUC-FRA bokat fyra dagar i förväg till ett för mig humant pris (4000kr t/r) är ändå okej för att vara LH...
 

E.K

Medlem
Undrar lite vad som gäller om man bokar en Business Saver idag, där framgår det klart att biljetten ej återbetalas och ombokas trots att det är i Januari nästa år bokningen gäller.

Ovanstående regelverk skulle börja gälla från Juli med resor från Oktober och framåt i Business.
 

Dr. Miles

Expert
Undrar lite vad som gäller om man bokar en Business Saver idag, där framgår det klart att biljetten ej återbetalas och ombokas trots att det är i Januari nästa år bokningen gäller.

Ovanstående regelverk skulle börja gälla från Juli med resor från Oktober och framåt i Business.
Läs gärna hela artikeln och kolla publiceringsdatumet. :)
 
Toppen