Senaste nytt

Same Day change eller liknande

Hej!

Vet ni om det finns något liknande Delta Same Day Change regler hos AF? T.ex. om man har en itin innehållande trasferflyg och sen finns möjlighet att åka tidigare/senare samma dag med ett direktflyg då får man byta mot $50.

Under min nästa NYC-CDG-XXX resa kommer jag spendera 4 timmar på CDG.
Min JFK-CDG flyg brukar vara alltid översåld och fullt. Just nu enligt EF finns endast 2-3 platser kvar.
Jag vill antingen resa lite senare ifrån JFK då det finns minst 3 AF/KL/DL flyg med vidare anslutningar till XXX och få någon voucher eller så ändra min anslutning på ett sätt att jag slipper vänta 4 timmar på CDG.

Har ni någon tips på hur man lyckas få en voucher och boka sig på senareflyg med AF/KL? Gnopps kanske vet mer om sånt.

Tack!
 

Gnopps

Medlem
Vill du ändra flyget kommer Air France kräva ombokning enligt biljettreglerna = största sannolikhet dyrt.

Det andra alternativet är att hoppas flyget är överbokat och att de är villiga att boka om dig till ett senare flyg utan kostnad + du får en resevoucher i handen. Se till att resa med endast handbagage (inte absolut nödvändigt men hjälper) och meddela vid check-in att du är villig att ta ett senare flyg om de är överbokade. Oavsett vad de säger i check-in går du till gate-agenten och säger samma i god tid innan flyget (så kort loungebesök). Det är de bästa tipsen jag kan ge. Om de behöver dig till ett senare flyg så sälj dig inte för billigt; du kan lyckas fixa både resecheckar och uppgradering.
 

Jonas C

Medlem
Hmm, en liknande situation inträffade mig idag. Skulle flyga MUC-CPH-ARN med SAS, då flyget från MUC var försenat innebar detta väldigt lite tid för mig att spendera i loungen. Så försökte få lounge personalen att sätta mig på senare flyg mot ARN, no dice då det var biljettregler som gällde. Gate agenten gick däremot på att flytta mig till senare flyg, fast tyvärr var alla platser tagna hela kvällen. SK412 var dessutom överbokat, så jag erbjöd att bli bumpad. Men tyvärr var det några no-show som gjorde att alla kom med flyget, därav för mig att bita i sura äpplet och gå ombord.
 
Tack, Gnopps!
Jag tror jag kommer lugna mig lite och försöker använda tiden på CDG med någon nytta, typ sova eller läsa. 4 timmar är för lite tid för att åka in till stan dock 2 timmars tidsvinst är inte värd de €100 som biljettändringen kostar.
Det kan endast funka med bumpa upp mig till tidigare AF flyg, senare flyg finns endast med DL(vouchern måste vara minst på €500 för att jag ska åka med DL TATL). Nästa är AF9 och det anländer för sent i Paris då jag missar mitt nästa flyg.
AF7 som är mitt ser så här just nu : P3 F3 J4 C3 D2 I1 Z1 O0 W2 S0 A0 Y0 B0 M0 U0 K0 H0 L0 Q0 T0 E0 N0 R0 V0 X0 G0
AF17 som avgår 1 timme tidigare: P4 F4 J9 C9 D9 I9 Z9 O0 W5 S4 A3 Y7 B7 M6 U6 K6 H5 L5 Q5 T5 E0 N5 R5 V0 X5 G0

Teoretisk kan jag infinna mig vid check-in disken vid 17.00 och prova erbjuda mig att åka med AF17 mot ersättning. Tror ni det funkar?
 

agehall

Medlem
Kan gå. Om de översålt AF7 så kan de vara villiga att flytta dig, men frågan är om du får kompensation för det. Om du har status är det dock bra läge för opup på AF7, så det kan vara värt att stanna på den.
 
Om du har status är det dock bra läge för opup på AF7, så det kan vara värt att stanna på den.
Mmm, vet inte, jag har ju redan valt ett säte och just denna resa ger mig FBS. Dessutom läste jag om att op-ups på AF styrs numera av en sofistikerad algorytm som själv fixar vilka som ska uppas. Först blir det säkerligen Premium Voyager -> Biz.
Nu har även tillgängligheten på AF7 förändrats: P3 F3 J4 C4 D3 I2 Z1 W2 S1 Y1 B1 M1 G0

Hur är detta möjligt, avbokningar?
 

agehall

Medlem
Det kan vara avbokningar, eller så har bara rev mgmt valt att inte visa alla säten för din POS tidigare. Tyvärr finns det ingen direkt koppling mellan hur många stolar som visas som lediga i bokningssystemen och hur många säten som faktiskt är lediga ombord. Det vanligaste exemplet är ju att bolag översäljer flighter, men det kan även vara tvärt om.
 
Enligt trådarna på FT Air France har lyckats mer eller mindre ta över kontrollen över yield management och har en bra ratio där. Jag kan tänka mig att AF7 är en riktig kassako - alltid fullt i Voyageur/Premium Voyageur.
 
Toppen