Senaste nytt

Koll om Adblockers förbjudet

mha321

Medlem
Värt att tänka på är dock att (1) det är bara "kan", tills dess att det är prövat, och (2) det initiala uttalandet från EU-kommissionen är baserat på delvis felaktig information i frågan som ställts till dem (om hur adblockers fungerar).

Men vi kan ju alltid hoppas! :)
 

nollbit

Medlem
Personligen förstår jag inte varför folk gillar detta. Kaklagen har ju varit en katastrof för användbarheten på nätet. Ju fler EU-fingrar som ska bestämma vad sajter får och inte får göra, desto sämre tjänster kommer vi få.

Adblockers är rimliga att använda om inte annat för att det sprids mycket skräp med annonser. Men dock måste det ju stå varje sajtägare fritt att bestämma hur deras produkt ska fungera imho.
 

mha321

Medlem
Personligen förstår jag inte varför folk gillar detta. Kaklagen har ju varit en katastrof för användbarheten på nätet. Ju fler EU-fingrar som ska bestämma vad sajter får och inte får göra, desto sämre tjänster kommer vi få.

Adblockers är rimliga att använda om inte annat för att det sprids mycket skräp med annonser. Men dock måste det ju stå varje sajtägare fritt att bestämma hur deras produkt ska fungera imho.
Största problemet är väl att det just nu pågår ett rent arms race i frågan. Resultatet blir ofta att tredje part drabbas, med siter som inte fungerar även för de som inte har ad blocker, och andra som tvingas stänga av säkerhetsfunktioner för att se saker och därefter åker på malware.

På ett eller annat sätt måste det brytas. Och de som servar upp annonser har redan bevisat att de inte är intresserade eller ansvarstagande i frågan. Med andra ord är det inte så många andra alternativ kvar tyvärr.
 

nollbit

Medlem
Största problemet är väl att det just nu pågår ett rent arms race i frågan. Resultatet blir ofta att tredje part drabbas, med siter som inte fungerar även för de som inte har ad blocker, och andra som tvingas stänga av säkerhetsfunktioner för att se saker och därefter åker på malware.

På ett eller annat sätt måste det brytas. Och de som servar upp annonser har redan bevisat att de inte är intresserade eller ansvarstagande i frågan. Med andra ord är det inte så många andra alternativ kvar tyvärr.

Absolut, om adblockers vara eller icke-vara är vi nog överens.

Däremot ser jag inga problem med contentägare som är korkade nog att stoppa människor som använder adblockers. Det är väl inte skadligt för någon egentligen?

Att förbjuda (oskadliga) saker man inte gillar är väl tokigheter? Framförallt att om man gör det genom att missbruka en lag som skapades för något annat.
 

mha321

Medlem
Absolut, om adblockers vara eller icke-vara är vi nog överens.

Däremot ser jag inga problem med contentägare som är korkade nog att stoppa människor som använder adblockers. Det är väl inte skadligt för någon egentligen?
Så länge det är enstaka contentägare, nej. Men om det är alla eller en stor majoritet, så är det ett problem, därför att det innebär att jag som konsument är tvingad till att utsätta mig för kraftigt ökade risker för att kunna ta del av informationen. Och om det är t.ex. "alla tidningar", så är det ett problem. Och det är precis den typen av saker som ofta regleras.

Att förbjuda (oskadliga) saker man inte gillar är väl tokigheter? Framförallt att om man gör det genom att missbruka en lag som skapades för något annat.
Om de vore oskadliga, ja. Men det är de knappast.

Däremot håller jag helt med om att det är fel att missbruka en annan lag till det - särskilt en så dålig lag som denna.
 

mha321

Medlem
Jag menar alltså det faktum att sajter upptäcker adblockers och gör något av den informationen. Det är väl inte skadligt? För det är ju det som ska förbjudas.
Att de gör något av det är indirekt skadligt, ja. Eftersom det "tvingar" mig till att stänga av en funktionalitet som gör att jag blir utsatt för något annat som är skadligt.

Men det här börjar bli väldigt off topic för bc.se :)
 

AABack2ARN

Medlem
Om de där "förbenade" reklamskaparna nöjde sig med lättviktsreklam utan massa kod inbakad i bilden skulle jag absolut skippa en adblocker. Just nu använder jag adblocker + kod för att stänga av Flash och det medför en del bristande funktionalitet men oftast betydligt mer responsiva sajter.

Jag har stängt av denna funktionalitet för bc.se men likförbenat påpekas det att det vore bra om jag stänger av adblockern. :(
 
Toppen