Senaste nytt

SAS köper loss fyra befintliga Airbus 340

Förvisso, men å andra sidan, vilket bolag prickar rätt 100% av gångerna? Jag gillar att man provar friskt, och det verkar som man haft en backup-plan om det inte fungerat så man inte blir tagen med skägget i brevlådan.

Förhoppningsvis inser fler och fler att SAS är en trevligare, och oftast lika billig/billigare resa än Norsken. Jag håller med flertalet på detta forum i det att Norwegian är väldigt bra för konkurrensen, utan dem hade vi inte flugit billigt till USA och Asien (främst Bangkok).
Jag uppfattade det som att det fanns två alternativ; lämna tillbaks dom innan A350 är på plats ellet köpa dom. Bra att köpet är klart redan nu så att det inte behöver bli ett glapp.
 

Airbuspilot

Medlem
Någon som vet hur lång tid SAS säkrar oljepriset?
En gissning är att om det inte blir alltför stökigt i omvärlden så kommer dagens pris inte höjas drastiskt de närmsta året/åren.

Alla flygbolag har fuelhedging, om jag stavar rätt;)
Det är ju en "bank" för flygbolagen ungefär som rörlig eller fast ränta på ett bostadslån om jag rätt förstått hela saken. Om SAS är duktiga eller inte, man måste va ekonom på en hög nivå att förstå.
Med över 10 000 timmar på typerna så känner jag att 340/300 konter 330/300 skiljer lite i fuelcost vs costindex.
En "gammal" 340 kan dra in mycket pengar vs en "gammal" 330. Och tvärtom.
340 är inte så bränsleslukande som man kan tro.
Tror det handlar om andra saker, precis som det sägs ovan.
340/300 är idag billig i inköp,leasing men moneyflow gör gällande vad man ska investera i.
Som sagt, en 340 har en max startvikt på 275 ton, en gammal 330/300 på 233 ton inkl bränsle.
Det intressanta är att en 340 har mindre payload, betald last än en 330, och drar mer bränsle.
Så varför en 340 i stället för en 330?
Jo, den flyger längre än 330 pga terräng vid ev motorfel eller cabintryckfel.
Fyra motorer. Den kan ta en genväg som ingen tvåmotor klarar.
I mitt bolag så börjar samma tänk att komma. 340/300är en bra maskin och dom blir snart mer lönsamma fast dom är billiga just nu. Om det finns aktier på beg 340 så står jag först i kön.
Vart nog grov sammanfattning efter ovan trådar med all respekt.

Mvh
 

Airbuspilot

Medlem
Glömde, en 340 tar mindre betalande last än en 330.
Ja det är sant nu när SAS köpt A330 och A350.
Men det handlar om max startvikt vs engine failure, A330/gammal/ny och A 340 gammal kontra
 

Airbuspilot

Medlem
Finns det ingen Engine Upgrade-variant för A340? Mångt och mycket är det samma maskiner som A330, men det kanske blir för dyrt för att det skall löna sig?

330/340 har olika vingar samt slats/flaps även om vingarna ser likadana ut. Att uppgradera en 340/340hux flux går inte. Dom ser likadana ut men är certifierade som två olika flygplan.
En 330 resp 340 är byggda med olika vingar.

Mvh
 

Airbuspilot

Medlem
En gång i världen flög jag in mig på B727-100 på egen bekostndad, i slutet av 70 talet. I USA på Westrrn Airlines i LA. Googla, dom va stora.

Ung och dum så fick jag inbjudan till ett annat stort Amerikanskt flygbolag som intervjuade mig som svensk på B727-200 och inte 727 - 100.

Shit - var nog det enda amerikanska jag kunde just då.
Men, jag hade läst på 727-200 också som hade en annan vinge mot 100 modellen och helt andra el, hydraul system m.m

Dom tyckte att svensken va cool så jag fick börja att flyga för dom.
Min mor var född i USA så där jobbade jag i några år med greencard.

Coola vingar - B727, B747, A-330,340
Flaps, definitivt B-727,DC-8, DC-7
Wow factor - Lockheed-1011, oslagbar.
Vackrast - B727

Wing bending - A340,A330
Best cockpit - A340,330 B727
Best overall????
Bäst som psgr?
Med världsbäst service och om man gillar flygplan - Boeing 727 - järnsläde
i luften.

Mvh
 

Dr. Miles

Expert
Enligt japansk flygnyhetssajt, AviationWire, Rickard Gustafson har sagt i intervjun att SAS skall börja pensionera sina befintliga A340 fr o m 2018 när de har fått leverans av Airbus A350XWB.

AviationWire skrev:
スカンジナビア航空(SAS/SK)のリカード・グスタフソンCEO(最高経営責任者)は、保有中のエアバスA340型機について、A350 XWBを受領する2018年以降に退役させる意向を明らかにした。4月28日に都内で、Aviation Wireの取材に応じた。
スカンジナビア航空のA340、18年以降退役へ A350導入後に
 
Toppen