Senaste nytt

Komma in 4 st i Menzies med hjälp av extrakortet?

Gizmo79

Medlem
Detta är i nuläget en hypotetisk fråga men som skulle kunna bli aktuell.

Låt oss säga att jag och min fru skall åka från Landvetter med 2 st vänner.
Bara jag har ett amex och kan således vad jag förstår ta med mig en person in i Menzies lounge. Dock så har vi ju ett extra kort som min fru har men som står i mitt namn. Tror ni då att även hon skulle kunna använda det för att i sin tur bjuda in den andra personen? Eller reggas mitt namn att jag redan är inne?
 

agehall

Medlem
Dock så har vi ju ett extra kort som min fru har men som står i mitt namn.
Vänta nu - står ditt eller hennes namn på kortet hon har? Om det står ditt namn på kortet skulle jag klippa det omedelbart eftersom det bryter mot medlemsvillkoren och är grund för att AmEx kan säga upp dig som kund.

Tror ni då att även hon skulle kunna använda det för att i sin tur bjuda in den andra personen?
Om det står hennes namn på kortet ser jag inga problem. Står ditt namn hänger det nog på hur pass observant receptionisten är.
 

Gizmo79

Medlem
Jag menar betalda besök, har ett "vanligt" kommer inte ihåg i nuläget vad det är det kallas.

Det slog mig faktiskt oxå i samma veva som jag skrev att det lät lite fel att hon har ett kort i mitt namn, när jag skaffade det så uttyttjade jag möjligheten till ett extra kort men har inte tänkt på att det står mitt namn på. Kan man sätta hennes namn på extrakortet men att det ändå är kopplat till samma konto?
 

kaktusen

Medlem
Vänta nu - står ditt eller hennes namn på kortet hon har? Om det står ditt namn på kortet skulle jag klippa det omedelbart eftersom det bryter mot medlemsvillkoren och är grund för att AmEx kan säga upp dig som kund.
Jag missförstår dig säkert men det är väl inget problem att ha två kort med samma namn? Jag har två Amex Elite med samma namn på kortet. De används för att hålla isär kostnader. Sedan har jag ytterligare ett kort med ett annat namn på kortet. Menar du att det inte är ok?
 

nissefalk

Medlem
Nyligen var jag på Landvetter flygplats tillsammans med Morbror och Moster, de har båda varsitt SAS AMX Premium kort, huvud kort och extra kort i var sitt eget namn, de fick betala 90kr per person men var tvungna att at de 90kr på varsitt kort, vad jag förstod så skulle annars den andra gästen på samma kort få betala lite mer, tror att det var 137kr, så i ditt fall borde de gå att få med 2 pers för 90kr och 2 för 137kr,

Ringa annars Menzies loungen på Landvetter och fråga 031-94 15 82.
 

olo

Medlem
Jag menar betalda besök, har ett "vanligt" kommer inte ihåg i nuläget vad det är det kallas.

Det slog mig faktiskt oxå i samma veva som jag skrev att det lät lite fel att hon har ett kort i mitt namn, när jag skaffade det så uttyttjade jag möjligheten till ett extra kort men har inte tänkt på att det står mitt namn på. Kan man sätta hennes namn på extrakortet men att det ändå är kopplat till samma konto?
Du kan beställa två typer av "extra kort":
Additional card: Ett kort till i ditt namn, som du kan använda för att särskilja kostnader. Ex använder den ena privat och det andra för jobbet. Kostnaderna kommer som egen del på fakturan.
Extra card: Ett kort med någon annan familjemedlems namn på, men som kommer på din faktura och som du är betalningsansvarig. För att ex. din/tt fru/sambo/barn skall kunna göra utlägg till samma Amex-konto för poäng/försäkringar/etc.
Jag missförstår dig säkert men det är väl inget problem att ha två kort med samma namn? Jag har två Amex Elite med samma namn på kortet. De används för att hålla isär kostnader. Sedan har jag ytterligare ett kort med ett annat namn på kortet. Menar du att det inte är ok?
@agehall syftar på det jag förklarar ovan. Det gäller att använda rätt "extra kort" för rätt syfte.
 

agehall

Medlem
Precis - ett Additional Card är personligt för dig och det ska INTE någon annan springa runt med. Din fru ska ha ett Extra Card med sitt eget namn på, annars riskerar du att hamna i trubbel när någon ser att namnet på kortet inte stämmer.
 
Jag missförstår dig säkert men det är väl inget problem att ha två kort med samma namn? Jag har två Amex Elite med samma namn på kortet. De används för att hålla isär kostnader. Sedan har jag ytterligare ett kort med ett annat namn på kortet. Menar du att det inte är ok?
Problemet här är väl att person X använder ett kort som det står person Ys namn på.

Amex tillåter både additional card, dvs ett andra kort utställd i huvudkortsinnehavarens namn, samt ett eller flera extrakort utställda i resp extrakortsinnehavares namn.

Edit: trea på bollen. Jag har blivit för långsam för bc...
 

Gizmo79

Medlem
Då är jag med, jag som gjorde/tänkte fel när jag beställde ett extra kort. Ska ringa Amex direkt och beställa ett extra kort i hennes namn.

Men med det sagt och gjort för att då återkomma till min fråga. När vi då har varsitt kort med våra egna namn på kan vi då båda köpa in oss och varsin gäst i loungen?
 
Toppen