Senaste nytt

SAS köper loss fyra befintliga Airbus 340

Väldigt intressant att de köper ut dessa när denna modell är en modell som verkar ha hamnat i skymundan och som vid högt bräsnlepris har haft höga bränslekostnader. Det jag tänker på är artikeln om att Airbus för ett par år sedan där återköp premierades till förmån för inköp av mer moderna plan. Men självklart är det intressant om detta innebär ett ökat långlinjenät. Förhoppningsvis har köpet också en något popsitiv påverkan på SAS resultat och balansräkning :)
 

Jonas C

Medlem
Det är väl lite som MD-80. Anledningen till att SAS valde att behålla dem så länge var just för att de redan var köpta. Så trots högre bränsleförbrukning var det billigare att behålla dem än att köpa nya plan.
 

fly4fun

Medlem
Det finns idag nästan ingen andrahandsmarknad för A340 så leasingbolaget hade troligen skickat dom till skroten om inte SAS köpt loss dom. Dessutom pratar vi relativt låga serienummer. Om SAS är bra på att förhandla borde dom fått maskinerna för småpengar.

Vår 2015 - Aircraft Values, And Lease Pricing - Spring 2015 — Civil Aviation Forum | Airliners.net
A340-300 – $5.0 -24.0M

Höst 2015 - Aircraft Values, And Lease Pricing - Fall 2015 — Civil Aviation Forum | Airliners.net
A340-300 – $3.8 -18.0M

Så med samma utveckling borde en A340 ligga på ca $2.6 -14.0M. Jag hoppas SAS har betalat mindre än $5M / styck.
 

chazzie

Medlem
Finns det ingen Engine Upgrade-variant för A340? Mångt och mycket är det samma maskiner som A330, men det kanske blir för dyrt för att det skall löna sig?
 
Toppen