Senaste nytt

Inställt flyg Warzawa-Stockholm med LOT (Star Alliance)

DHXSTHLM

Medlem
Hej,

Mitt flyg blev inställt från Warzawa-Stockholm med LOT sent på kvällen den 18:e April. Hotell och transport fixades omgående och även uppgraderad på nästa flyg som går idag (19/4) till Stockholm.

Min fråga är tämligen enkel:
Vilken ersättningsrätt har jag? Från dels flygbolaget samt bankkortet? (Mastercard, allkort Handelsbanken)

Tack på förhand.
 

DHXSTHLM

Medlem
Passade på även att ta en snabbdusch vid ankomst vid Arlanda, då jag ska in på ett möte direkt, och förutom att duscharna var bra och själva hanteringen smidig så var även bemötandet väldigt bra! Plus till SAS där.

Dessutom, en rolig detalj:

Nyckeln till duschrummet hade en "Businessclass" tag på sig. Jag frågade så klart varför varav damen svarade "Vi hade ingen och den här är ju passande" Vi båda skrattade då jag visade henne min tag. =) Som sagt, kul detalj.

Hälsningar från Arlanda Express och Stockholm =)
 

Attachments

  • 20160419_094954.jpg
    20160419_094954.jpg
    69,2 KB · Visningar: 115
  • 20160419_095000.jpg
    20160419_095000.jpg
    52,7 KB · Visningar: 113

bnr

Medlem
Då är det ett solklart fall för EC 261/2004.
Se http://ec.europa.eu/transport/themes/passengers/air/doc/neb/questions_answers.pdf_reg_2004_261.pdf
Du bör ha rätt till EUR 250 i enlighet med Article 7, 1.(a).
1. Where reference is made to this Article, passengers shall receive compensation amounting to:
(a) EUR 250 for all flights of 1500 kilometres or less;

Notera även
4. The burden of proof concerning the questions as to whether and when the passenger has been informed of the cancellation of the flight shall rest with the operating air carrier.

För mer hjälp om detta så är det smartast att använda den befintliga tråden om EC 261/2004, rätt många som läser den och svarar i den. :)
 

palmen

Moderator
@bnr flyget ställdes in pga tekniska skäl. Man kan ju tycka att LOT borde kunnat på hemmaplan fixa fram ett plan vid 2000 tiden?
Det är inte alltid så enkelt att trolla fram ett plan även om man önskar. Kan ju vara så att besättningens flygtid gått ut också när väl ett nytt plan anlänt.
 
Toppen