GOTATH
Medlem
Då och då kommer Sas med fina kampanjer på deras longhaul-destinationer. I januari bokade jag en resa till Chicago med BC-medlemmen @Martin Gren för strax under 3000 kr. Efter att ha varit i Chicago ett år tidigare, och gillat staden, tyckte jag det var dags att besöka den igen. Som av en slump visade det sig vara St Patrick's Day när vi var där. Efter att ha fått guldstatus hos Hilton förra året blev det en bokning på Palmer House by Hilton. Denna rapport kommer främst att behandla resan till Chicago. Bilderna är tagna av min mobil och håller för det mesta en acceptabel kvalitet. De suddiga bilderna kan vara ett tecken på rådande tillstånd..
Den 11 mars var det äntligen tid för avresa. Hade ansökt om en poänguppgradering till Sas Plus, men den blev avslagen (fick senare lära mig att de behandlar dessa uppgraderingar manuellt och att det oftast blir avslag). Blev lite besviken, men en stund senare kom ett mail från Sas där de meddelade att jag blivit uppgraderat till Plus eftersom jag är Diamond och spenderar så mycket tid i luften. Valde 20C efter att ha frågat experterna vilken plats som är bäst i Plus. Resan upp till Stockholm skulle dock bli i Go då jag inte kände för att köra Optiontown för denna resa.
Sas Lounge Landvetter
Det hör inte till vanligheterna att jag flyger med lunchflygningar så jag blev mycket förvånad över den höga beläggningen i loungen. Det som serverades var pastasallad med spår av lax, sallad och en blomkålssoppa. Tog lite av varje och sköljde ner det med några glas vin.
Under tiden landade planet som skulle ta oss till Stockholm.
Som medveten resenär från Sveriges mest eminenta forum för resenärer hade jag såklart valt 10A som plats.
Göteborg-Stockholm
SK158
12:50-13:50
Boeing 737-600
10A
Sas Go
Kom till gate 17 efter att boarding påbörjats och utgår tyvärr från att prioboarding inte fungerat. Men benutrymmet var inget att klaga på!
Uppe i luften blev det min EBD-standardbeställning inrikes; Smoothie, Ramlösa och Kaffe. Fick visa kortet. Landning i Stockholm på tid. Efter en snabb transfer blev det ett ännu snabbare stopp i Sas Gold Lounge för lite mer lax och ett glas mousserande. Jag brukar inte byta på Arlanda så jag var lite osäker på hur lång tid det tog att gå bort till F-piren där flyget till Chicago skulle avgå ifrån. När resan bokades tänkte jag inte på att den skulle ske i Sas nya kabin och med en A330 som levererades i september 2015, så det var en mycket trevlig överraskning!
Stockholm-Chicago
SK945 Tore Viking
1530-1830
20C
Sas Plus
Gaten för dagen var F65.
Efter en extra koll på boardingpass träffade jag @Martin Gren igen som hade fått igenom en uppgradering till Plus och satt på 20F. Alltid trevligt att hamna bredvid varandra. Boarding påbörjades med ett utrop att Business, Plus och statusmedlemmar kunde gå ombord. Det genomfördes dock inget som helst kontroll av boardingpass så prioboardingen fungerade precis som vanligt hos vårt kära Sas.
Väl ombord slås jag över hur fräsch den nya kabinen är. Slår mig ner på första raden i Plus och konstaterar att benutrymmet är fullt godkänt. Stolen är mycket bekväm och jag uppskattar fotstödet på första raden. Det är gott om plats för armar, ben och drinkar. På A330 finns det 56 platser i Plus och även USB-uttag samt eluttag vid varje säte.
I stolsfickan framför ligger ett amenitykit bestående av en skopåse, tandborste, tandkräm, ögonmask och öronproppar. Blev lite förvånad över att få detta i en Premium Economy-kabin. Har tidigare flugit Sas Plus i den gamla kabinen till New York och då fick jag inget kit.
Idag är vi 221 passagerare ombord och Plus har cirka 70% beläggning. Mittsätet förblir fritt vilket helt klart uppskattas. EBD-regocnition utebliver naturligtvis, men har ändå en uppfattning att de vet men inte vågar/orkar säga något. Under starten konstaterar jag att det är tystare än vanligt i kabinen. Uppe i luften dras skynket för mot Go och serveringen kan börja. Det hela inleds med en varm handduk.
Efter det blir det en fördrink som serveras med nötter. Naturligtvis blir det en GT.
Allt smakar fint och passar även på att dra igång skärmen som håller en mycket god kvalité. På första raden är den mindre än i resten av Plus-kabinen (samma storlek som Go), men fullt tillräcklig i mina ögon. Systemet är äntligen AVOD, dvs. att man kan välja när och vilken film man vill kolla på. På Sas nya plan finns Wifi som är gratis för premiumresenärer samt EBG/D/P. Efter lite svårigheter att komma igång så flyter det på mycket bra.
Nu är det dags för något att äta. I Plus äter man samma mat som i Go, men har ett alternativ till som huvudrätt. Väljer fisk denna gång istället för kycklingen. Det blir en bit lax. Fine, lax är gott. Förrätten är också lax. Som tur är så är efterrätten inte lax utan en farligt god tigerkaka med kokos. Det serveras även en god bit camenbert. Maten smakar fint och sköljs ner med mousserande och Mikeller Cloud Hopper (wow, mmm, ljuvligt). Det är glasglas till maten och plastglas till resten tyvärr.
Till efterrätten beställer jag in lite kaffe och cognac som gifter sig fint med kakan.
Efter maten blir det ännu en GT. Personalen är trevlig. På min sida är det svenskar och på andra danska. Smygkikar lite in till Business och längtar dit, ser riktigt bra ut! Kollar på lite filmer om Sas och deras nya kabin innan jag försöker sova. Stolen kan fällas mer än en vanlig ekonomistol och tack vare benstödet så blir det ganska bekvämt. Det finns även en metallbit att fälla ut på benstödet, förstår inte riktigt varför denna finns, men det är bekvämt i vissa stunder att vila fötterna på denna. Det blir runt en timmas sömn. Lagom till att jag vaknar upp och känner för något att dricka kommer personalen runt med en fikakorg bestående av vin, öl, choklad och snacks. Det känns som att Sas övar på tankeläsning! Tar lite vitt vin och nötter.
Under ett besök på faciliteterna i Go-kabinen (ty Plus-passagerare får ej besöka Businesstoaletterna) passar jag på att ta lite bilder för att se skillnaden mellan Go och Plus. Även Go ser trevligt ut, men ju längre fram desto bättre!
Efter en stund stoppar jag en i personalen och ber om lite mousserande. Han tar ett snabbt steg bakom skynket och kommer tillbaka med ett glas. Smakar och inser att detta är sannerligen inte mousserande. Det är till min stora glädje champagne! Gör en snabb jämförelse och konstaterar att Sas nya champagne smakar mycket bättre än den mousserande och har en viss färgskillnad.
När vi närmar oss Chicago blir det tid för den andra serveringen. Det serveras nu lite kyckling med sallad, bulgur(?) och en pepparrotscrème. Salladen smakar inte gott alls, men resten smakar helt okej. Sköljs ner med ännu en mousserande.
Vi landar i Chicago på tid och tack vare att jag reser med handbagage kan jag använda Fast Lane genom immigration, trodde jag. Tyvärr så är denna stängd idag så det blir vanliga kön. Hamnar bakom ett Emiratesplan och utgår från att det blir några timmar i kö, men som tur är kan vi använda atuomaterna så det blir ganska smidigt ändå.
Efter en smidig taxiresa är vi framme vid hotellet. Hotellet blev det gamla anrika Palmer House by Hilton. Läste någonstans att det var Chicagos äldsta hotell. Lobbyn var magnifik och andades en hel del elegans. Fick lite vibbar av Waldorff Astoria.
Inför denna resa hade jag för första gången testat att checka in online. Hade möjlighet att välja rum och valde ett på 23e våningen. Trött eller full, vad vet jag, så lyckades jag nog slarva bort det rummet när jag skulle få nyckeln för det blev 14e våningen istället. Rummet var ett helt okej hörnrum med det man kunde önska sig. Tyvärr inte så ljudisolerat eftersom jag hörde The Loop gnissla förbi titt som tätt.
Som sagt hade jag bokat helt ovetande om firandet av St Patrick's Day. Chicago går tämligen all in för firandet och det hela inleds med att floden färgas grön. Det väntades cirka 40000 personer och många hade börjat fika tidigt!
Insåg efter en lunch på en fullsatt pub att det bara var att lägga ner om vi skulle dricka öl på någon pub den kvällen. Istället blev det ett test av olika hotellbarer. Om tid och intresse finns kan det komma en liten jämförelse av hotellbarer i Chicago. Vi besökte dock Howells and Hood som är ett måste för öldrickare! Dagarna gick och det blev tid för hemresa. Ingen complimentary upgrade på hemresan så vid incheckningen frågade jag om det gick att uppgradera för poäng vilket gick alldeles utmärkt och 15000 Eurobonuspoäng senare blev 20D återigen min för några timmar.
På flygplatsen blev det lite loungehopping. Inledde med lite varm mat och en underbar kladdkaka i Swiss Lounge. Mysig liten lounge som jag gärna besöker igen.
Nästa stopp blev den välbefolkade Sasloungen.
Chicago-Stockholm
SK946
Tore Viking
20:45-11:10
20D
Sas Plus
Är lite osäker på om prioboarding genomfördes eftersom boarding annonserades i loungen. Snabbt och smidigt ombord efter att nästan ha glömt att hämta min taxfreepåse vid gaten. Uppe i luften blev det en varm handduk följt av fördrink. För omväxlingens skull tog jag en Rom & Cola.
Middagen ikväll bestod av Scallops, något som ser ut som kyckling och en god kolakaka. Avslutade med en konjak och en Cloud Hopper.
Menyn presenteras på skärmen
Satte i öronpropparna, drog på täcket och fällde stolen. Lyckades somna och fick cirka 3 timmars helt okej sömn. Tycker stolarna fungerar fint att sova i, förutom metallbågen längst ner på fotstödet som mest var i vägen när det var utfällt. Vaknar upp och kämpar för att få i mig frukosten. Jag är en frukostmänniska, men har lite svårt att få i mig frukostar när man är nyvaken och kroppen inte har bestämt vilken tidszon den är i.
Vi landar i Stockholm och det är tid att säga hejdå till Sas nya kabin.
Efter lite väntan i Sas Lounge Terminal 4 är det dags för sista hoppet ner till Göteborg som flyter på fint. Tar en smoothie och en Ramlösa och börjar fundera på hur det gått för min incheckade väska...
Checkade in väskan i Chicago där de säger att den går direkt till Göteborg. Strax innan landning säger de på härligt grötig danska något om att bagaget måste hämtas ut om man har inrikesanslutning. På tyst engelska sägs något liknande. Frågar en av flygvärdinnorna som säger att den kommer gå direkt. Efter någon minut kommer hon tillbaka och säger att den inte går direkt, men att jag ska höra med servicedisken i bagagehallen. Frågar en informatör som säger att den kommer gå direkt till Göteborg, Sas servicedisk säger samma sak. Jag pustar ut. Väl i Göteborg, ingen väska! Suck... Som tur är skall jag ut till Landvetter igen samma kväll i ett annat ärende och säger att jag kan hämta ut den eftersom den kommer med ett senare flyg. Väl där ute får jag hänga med in i bagageförvaringen och peka ut min väska. Det blir alltså två passager genom tullfiltret på samma dag. Nytt rekord!
Sammanfattning
Hade en trevlig långhelg i Chicago med mycket god öl. Sas nya kabin är ett klart lyft och jag åker gärna i Plus igen. Stolen är bekväm och utbudet är bra. För 3000 kr och lite poäng upp till Plus ser jag det som en mycket prisvärd resa som jag gärna gör om. Det som bör förbättras är EBD-recognition, prioboarding och internkommunikationen. Men överlag får de med beröm godkänt. Hoppas att ni uppskattat min rapport och vi syns snart igen! (Och jag äter fortfarande lax )
Last edited by a moderator: