Senaste nytt

Jobbresa till Kairo 2016 - någon med tips

EBGGOT

Medlem
Jag behöver åka till Kairo för ett jobb men det är lite mixade känslor med tanke på hur läget har varit i Egypten den senaste tiden.

Någon som har relativt nya erfarenheter av Kairo? Säkerhetsläge? Vilket hotell bör man bo på etc...

Alla tips mottages tacksamt!
 

mash

Medlem
Jag var där ganska nyligen, dock ingen stad jag åker till om jag får välja. Undvik vanlig taxi och åk med hotellens bilar samt ordna förbokad transport till och från flygplatsen. Dom större hotellkedjorna kör med metalldetektorer, gott om vakter med hundar samt genomgång av bilar som ska in på hotellkomplexen. I realiteten så är nog trafiken den största säkerhetsriken med ett besök där. Tänk på att Kairo är en gigantisk stad som det kan ta timmar att åka bil genom när trafiken är dålig, så välj boende så nära det ställe du ska besöka som möjligt.
 

EBGGOT

Medlem
Jag var där ganska nyligen, dock ingen stad jag åker till om jag får välja. Undvik vanlig taxi och åk med hotellens bilar samt ordna förbokad transport till och från flygplatsen. Dom större hotellkedjorna kör med metalldetektorer, gott om vakter med hundar samt genomgång av bilar som ska in på hotellkomplexen. I realiteten så är nog trafiken den största säkerhetsriken med ett besök där. Tänk på att Kairo är en gigantisk stad som det kan ta timmar att åka bil genom när trafiken är dålig, så välj boende så nära det ställe du ska besöka som möjligt.
Vilket hotell skall man bo på? Är Conrad för central?
 

MegaFlyer

Medlem
Bott på Four Seasons i Sharm, skulle rekommendera det alla dagar i veckan. Det finns två Four Seasons i Kairo - har inte bott där men skulle inte tveka att prova.
 

AndersSt

Medlem
Jag var där för ett par veckor sedan. Bodde på Safir Hotell Giza, faktiskt riktigt bra. Trafiken är vidrig, glöm att köra själv, Uber funkar väldigt bra däremot. Kräv att man tar fram bältena i baksätet, de är alltid undanstoppade "oh, no problem sir, it´s safe..."

Vi var bara där i 2 dagar men hann med ett kvickt besök till pyramiderna, ett absolut måste om du frågar mig. Du bör inte åka dit utan en egyptier i sällskap, och prata då absolut inte med någon annan än denne. Bär alltid ditt pass på dig, det förekommer vägspärrar och du måste kunna legitimera dig.

Metalldetektorerna på hotellet är ett skämt, de ber dig oftast gå bredvid ändå och bagage röntgas aldrig även om de har maskinen där.
Egyptisk mat är god och ofarlig att förtära om du går på lite finare restaurang. Finns även en vegetarisk snabbmat som kallas Koshari, riktigt gott faktiskt, måste provas!
Kushari - Wikipedia, the free encyclopedia

Trevlig resa!
 

Ziplock

Medlem
Metalldetektorerna på hotellet är ett skämt, de ber dig oftast gå bredvid ändå och bagage röntgas aldrig även om de har maskinen där.

Egypten är nog det land jag besökt med mest, men ändå sämst, säkerhet. Beväpnade vakter/militärer överallt på turistmålen, men de verkar ha noll utbildning och organisation. Nattvakten på vårt hotell brukade ställa sin automatkarbin i ett hörn och sedan sitta och sova på en stol en meter därifrån.
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen