Senaste nytt

Hur får man reda på Bokningsklass (A-Z) Star Alliance, när man ska boka biljtt?

John1

Medlem
Hej Alla,

Hur får man reda på Bokningsklass(A-Z) innan/när man bokar en resa? Så man inte går miste om FF poäng.

Vanligtvis så söker jag(och troligen majoriteten) på alla möjliga siter som momondo, skyscanner, kayak, etc. Sedan skickas man vidare till nån resebolag site som säljer biljetten. Ser inte Bokningsklass(A-Z).

Har även kikat på flygbolagets boknings site: sas.se, thaiairways.com. Där ser man inte heller Bokningsklass(A-Z) innan man bokar.

Är det en lotteri? Har man tur så får man samla in poängen? :rolleyes:

Jag försökte registrera saknad poäng för mitt flyg. Fick veta att biljettens Bokningsklass(A-Z) inte var giltig för poäng insamling :mad: EuroBonus partners - Thai Airways Intl. - SAS
 

JohanA

Medlem
På onlineresebyråer är det svårt, ibland omöjligt att se bokningsklass, man får helt enkelt sätta resan on hold och ringa in. Dock är chansen stor att den du får tala med inte kan eller vill finna bokningsklass. Finns också en chans att du bokas in i en groupfare som ger noll...

På flygbolagens hemsidor kan du i princip alltid se bokningsklass. På SAS.se exempelvis, där U och K är bokningsklasserna.

upload_2016-4-14_6-56-58.png


Eller på Thaiariways.com, där U, U, B och B är respektive bokningsklass.
upload_2016-4-14_7-0-21.png



På Star Alliance får de se upp med så kallade Codeshare. Det betyder att du har ett SK-nummer på en flight som flygs av exemplevis Singapore Airlines. Då vet man aldrig vilken intjäning det ger.
 
Last edited:

011430121

Medlem
@John1, på de billigaste ekonomibiljetterna med TG utgår ingen EB bonus, jag är osäker vilka bokningsklasser som det är, har du kollat om det står på bordingkortet vilken kabinklass du reste i? Det kan inte vara möjligt att alla klasser A-Z inte ger EB poäng det är ju hela alfabetet.
 

karho

Medlem
Hej @John1 och välkommen hit, två svar:

1. Expedia är bra av onlineresebyråerna, de skriver ut bokningsklass så man kan jämföra alternativen innan bokning om man vill boka via en resebyrå
2. På SAS hemsida skrivs bokningsklass visst ut innan man väljer flyg, om man står i listan över flyg på den dagen man valt klickar man på "Läs mer" i rutan längst ned till höger, där det står hur många EB-poäng man får för resan. (Detta verkar dock inte alltid funka när det är annat än SAS som opererar flygningen, då syns ej denna Läs mer länk.)

Hoppas detta hjälper något.
 

John1

Medlem
Tack! Nu kunde jag tolka det.
:)


På onlineresebyråer är det svårt, ibland omöjligt att se bokningsklass, man får helt enkelt sätta resan on hold och ringa in. Dock är chansen stor att den du får tala med inte kan eller vill finna bokningsklass. Finns också en chans att du bokas in i en groupfare som ger noll...

På flygbolagens hemsidor kan du i princip alltid se bokningsklass. På SAS.se exempelvis, där U och K är bokningsklasserna.

Visa bifogad bild 51372

Eller på Thaiariways.com, där U, U, B och B är respektive bokningsklass.
Visa bifogad bild 51374


På Star Alliance får de se upp med så kallade Codeshare. Det betyder att du har ett SK-nummer på en flight som flygs av exemplevis Singapore Airlines. Då vet man aldrig vilken intjäning det ger.
 

John1

Medlem
Min biljett var W klass köpt via momondo på supersavertravel. Det gav ingen FF.



@John1, på de billigaste ekonomibiljetterna med TG utgår ingen EB bonus, jag är osäker vilka bokningsklasser som det är, har du kollat om det står på bordingkortet vilken kabinklass du reste i? Det kan inte vara möjligt att alla klasser A-Z inte ger EB poäng det är ju hela alfabetet.
 
Last edited:

John1

Medlem
Jag kunde inte tolka att UFIXRT var U klass. Därför skrev jag här, och fick svar nu ;)


Hej @John1 och välkommen hit, två svar:

1. Expedia är bra av onlineresebyråerna, de skriver ut bokningsklass så man kan jämföra alternativen innan bokning om man vill boka via en resebyrå
2. På SAS hemsida skrivs bokningsklass visst ut innan man väljer flyg, om man står i listan över flyg på den dagen man valt klickar man på "Läs mer" i rutan längst ned till höger, där det står hur många EB-poäng man får för resan. (Detta verkar dock inte alltid funka när det är annat än SAS som opererar flygningen, då syns ej denna Läs mer länk.)

Hoppas detta hjälper något.
 
Du får nog ge mer detaljer här. Vad är det för bokningsklass du hamnat i och på vilket bolag?

Sorry, hade lite bråttom :)

Det är SAS flighter och Eurobonus jag tänker på. Jag sitter och kollar på resor på alla möjliga resebyråer och bokningsiter. Jag har inga specifika exempel, det jag egentligen undrar är om det ens går att boka en resa med ett SAS-plan som inte räknas mot antalet segment.
 
Toppen