Senaste nytt

Tillgänglighet Eurobonusresor Köpenhamn - London i September/Oktober?

Rudel

Ny medlem
Hej!

Tack för vänliga svar för gången jag hade en fråga. Nu kommer en till!

Jag har noterat att det funnits massor av avgångar CPH-LHR i april och juni för Eurobonus-poäng. Men när jag tittar på liknande resor i slutet av septmber / början av oktober så finns det betydligt färre tillgängliga avgångar.

Vad kan detta bero på? Att det är för långt fram i tiden? Så flera avgångar blir kanske lediga när dert närmar sig? Eller är det generellt svårare den tiden av året?

Visst finns avgångar. Men inte de jag vill ha :) Och de finns att köpa så flyg går.

Tusen tack!
 

jsn

Medlem
Vad är priserna på de flighter du är intresserad av? Hittar du billiga klasser så kostar inte dessa mycket mer än vad du får betala i skatter och avgifter för dina EB-resor...
 

Rudel

Ny medlem
Skiljer 1000 - 1500 kr t.o.r. om man räknar bort skatterna. Vet inte om det anses vara värt 30000 poäng för de flesta här? Är ju även avbokningsbar fram till dagen innan vilket de köpta biljetterna inte är.
 

Ormen

Medlem
Verkar finnas gott om flyg med bonuspoäng i höst, någon enstaka söndag som det är skralt på hemresan men annars hittar jag 3-6 avgångar dagligen.

Men som vanligt den viktigaste frågan: Varför bonusresa till London (inom EU)? 30000 poäng i Go + SEK 719 i skatter jmf SEK 1267 för billigaste biljetterna under nuvarande kampanj.

Köp vanliga och gör något roligare för poängen.

Edit: Ser att du själv redan ställt frågan. I september skiljer det betydligt mindre än 1000-1500 t/r. Om man inte alls vet när/om man vill åka och både ha hängsle och livrem kanske avbokningsaspekten är intressant men åtminstone det första verkar inte stämma i ditt fall eftersom du tom vet vilka tider som är intressanta..
 

agehall

Medlem
Du har väl lyckats pricka höstlovet eller något annan tidpunkt då det är populärt att resa. Awards är jättebra när man kan få tag på dem, men de är inte alltid tillgängliga. Dessutom brukar värdet av dem vara dåligt på short haul när man har lite framförhållning.
 

Rudel

Ny medlem
De dagar och de avgångar jag vill ha kostar t.o.r. 1861 kr i Go. Mha 30 000 poäng kostar det 719 kr (måste tyvärr skjuta lite på hemresan för att slippa åka via ARN om jag använder poäng). Så drygt 1100 kr.

Jag förstår att om man är flexibel så kan en Go t ex kosta t ex 1267. Men då kan jag tyvärr inte åka. Det var inte min ursprungsfråga men anses en besparing på 1100 kr vara värt 30 000 poäng?

Undrar dock fortfarande varför vissa söndagar är så svåra för Eurobonus? Inte alls så när jag tittade för april och juni. Brukar det vara så eller brukar de öppnas upp när det är en månad eller två kvar?
 

taxvalp

Medlem
Jag förstår att om man är flexibel så kan en Go t ex kosta t ex 1267. Men då kan jag tyvärr inte åka. Det var inte min ursprungsfråga men anses en besparing på 1100 kr vara värt 30 000 poäng?

Det är förstås omöjligt att göra en korrekt värdering av Eurobonuspoäng (som formellt sett inte är värda någonting...) men 10 öre per poäng brukar vara konsensus här på forumet.
 

Rudel

Ny medlem
Tackar alla. 10 öre per poäng är det när man utnyttjar 2-för-1 som man via via AmEx? Vilken typ av resor kommer de mest till sin rätt? Ekonomi eller Business? Go eller Plus?
 

palmen

Moderator
Tackar alla. 10 öre per poäng är det när man utnyttjar 2-för-1 som man via via AmEx? Vilken typ av resor kommer de mest till sin rätt? Ekonomi eller Business? Go eller Plus?
10 öre per poäng är ett bra riktmärke. Nyttjar du poängen i Lufthansa First med 2-4-1 vouchern är det snarare omkring 30öre per poäng i värde.

Om ditt flyg till London skulle kosta över 3000 kronor skulle jag eventuellt överväga poäng. Under det priset skulle jag aldrig nyttja poäng om de inte höll på att gå ut.
 
Toppen