Senaste nytt

Tallinn GRRR!!

Ubbe

Medlem
Hej.

Försöker boka en 2 for 1 med Tallinn och går rätt in i väggen.

Först, är det inte så att SAS erbjuder Diamond att skapa bonusplatser om det inte finns på SAS flyg.
Läser på http://www.businessclass.se/ny-diamantniva-och-loungetillgang-for-silvermedlemmar-vi-sammanfattar-nya-sas-eurobonus-2-0/
följande i kursivt nedan:
Den kanske viktigaste förmånen för Diamondmedlemmar är förbättrad tillgång på bonusplatser som ska göra det enklare att nyttja poäng till bonusresor och inte minst på långlinjer där det ibland kan vara mycket svårt att finna tillgänglighet. Tanken är att så länge det finns platser kvar på flyget ska man kunna boka en bonusresa på flygningen till ett fast pris.

Sen vill jag boka följande:
GOT - ARN SK
ARN - HKG SK
HKG - BKK TG
BKK - PNH TG destination

Hem
BKK - HKG TG övernattning <24 timmar
HKG - ARN SK
ARN - GOT SK

Detta säger de inte är en möjlig routing enligt regelverket. Så vitt jag kan se är det en routing helt enligt regler även om jag passerar en annan sektor. Hade den varit dyrare så hade jag fått lägga mer men nu är det ju samma kostnad...
Bränslekostnad enbart på flyg med TG

Vem har rätt?
Var hittar jag den kursiva regeln ovan?
 

Canadien

Medlem
Den kanske viktigaste förmånen för Diamondmedlemmar är förbättrad tillgång på bonusplatser som ska göra det enklare att nyttja poäng till bonusresor och inte minst på långlinjer där det ibland kan vara mycket svårt att finna tillgänglighet. Tanken är att så länge det finns platser kvar på flyget ska man kunna boka en bonusresa på flygningen till ett fast pris.

Det där gäller väl "Bästa tillgång" d v s att boka med EB-poäng ur det vanliga biljettsortimentet, med rabatt för EBD. Där gäller tyvärr inte 2-4-1-förmånen.
 
Först, är det inte så att SAS erbjuder Diamond att skapa bonusplatser om det inte finns på SAS flyg.
Nej, så är det inte. Det du citerar är bästa tillgång. Dvs vanliga biljetter som bokas med poäng. Det kostar en hel del mer än vanliga poängbiljetter men som Diamond får du rabatt.

Det är Pandion som kan låsa upp platser på SAS-flyg.
 

NotRyan

Medlem
Den routingen ser jag inga problem med. Thailand och Cambodja tillhör samma zon South east asia, och du gör transfer i samma tredjezon (HKG, Central & far east asia) bägge vägarna, open jaw är också tillåtet dessutom är den i samma zon... HUACA!!!
 

Ubbe

Medlem
Ok på det kursiva ovan, det är jag som läst in fler förmåner hos Diamonds än vad som är.
Jag får ta en runda till men nu via PVG i stället där jag ser platser.
Synd det blir ingen A380 på den flighten...
 

fcx

Medlem
Routingen är OK. Har du flera övernattningar längs vägen (men under 24 h per övernattning) så kan de slå bakut. Då får man bara påminna om reglerna...

Finns det platser tillgängliga om du söker hos både United och ANA?

Det som kursiverades i din text är något som SAS funderade på, men som man inte implementerade i samband med att EBD lanserades. Man ersatte det med att EBD får rabatt på "bästa tillgång" under vissa förutsättningar. Sen införde man att även EBG och EBS får rabatt.
 
Men går routingen ARN-HKG-BKK på en biljett? HKG och BKK är ju i två olika zoner och SAS sida säger:

If no direct Star Alliance flight is available within a zone or between two zones, you may transit in another zone, which could make the award trip more expensive. Note! The transit zone must be the same in both directions.

Det finns ju flyg till och från BKK från europazonen med Star Alliance.
 
Toppen