Senaste nytt

Biljettpriset olika med VPN eller inte - Märklig upptäckt!

Traveller

Medlem
Sittandes i Seoul och bokandes en biljett ToR Stockholm sökte jag igenom mängder av bolag inom Star Alliance och One world där mina bättre kort vilar. Men döm av min förvåning. Jag kom på idén att testa och söka biljetter genom att använda mitt VPN med anslutning mot Stockholm. Följande hände vid priskoll i C..

ICN - ARN - ICN

Cathay Pacific
Utan VPN kostar biljetten 3.400.000 Won (24.800 Sek)
Med VPN kostar biljetten 17.400 Sek

British airways
Ingen skillnad

SAS
Utan VPN kostar biljetten 24.000 Sek
Med VPN kötår biljetten 2.769 USD (22,500 Sek)

Ovan är några exempel på stora skillnader som uppstod genom detta. Vad är förklaringen och har någon annan upplevt samma sak? Givetvis föll mitt val på Cathay Pacific ToR även om Finnar hade en kampanj på 19.000 Sek med 4 timmar kortare resa.
 

agehall

Medlem
Vad är förklaringen och har någon annan upplevt samma sak?
Det har att göra med var fares får säljas och biljetteras. Jag tror att om du googlar Sale Inside Ticket Inside eller Sale Outside Ticket Outside så kan du hitta mer om det. Ev vet @Dr. Miles mer om det. Har själv aldrig riktigt satt mig in i det, men jag känner till konceptet.
 

AABack2ARN

Medlem
Sale Inside Ticket Inside (SITI) och Sale Outside Ticket Outside (SOTO) är ganska vanliga begränsningar för olika biljetter. En hel del av tipsen som Dr Miles kommer med bygger just på dessa. Var det exempelvis inte ett jordenrunt-biljett som man var tvungen att köpa och påbörja i något afrikanskt land? I gengäld vart det billigt som attan :)
 

Traveller

Medlem
Det verkar ju uppenbarligen inte som alla bolag har olika region priser eftersom mina sökningar gav samma resultat och kostnad för några men inte för andra. SÅ det skulle vara intressant att förstå vilka bolag som agerar på detta vis så man kan köpa sina biljetter billigare. Cathay och SAS verkar uppenbarligen göra det men vilka andra? @Dr Miles - vet du?
 

Dr. Miles

Expert
Det verkar ju uppenbarligen inte som alla bolag har olika region priser eftersom mina sökningar gav samma resultat och kostnad för några men inte för andra. SÅ det skulle vara intressant att förstå vilka bolag som agerar på detta vis så man kan köpa sina biljetter billigare. Cathay och SAS verkar uppenbarligen göra det men vilka andra? @Dr Miles - vet du?
Jag vet inte vilka flygbolag som applicerar detta men det finns några trådar om Dynamic Pricing av flygbiljett / hotellrum.

Knep för att komma runt att det är dyrare att köpa biljetter från ett annat land? | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor
Resebyrå visar dyrare förslag om du surfar med Mac | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor
Sneaky sätt att få bästa pris på sin biljett? | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor
Vad styr prissättningen ? | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor
 

AABack2ARN

Medlem
SAS-priser tror jag inte nödvändigtvis är olika prissättning utan att bränsleavgifter och valutaeffekter kan göra ganska stora skillnader i slutpriset. Cathay har uppenbarligen olika priser i olika regioner och hade det än mer här i Sverige innan de öppnade försäljning via danska hemsidan med utresa från Sverige. När man gick via resebyråer var det jättestor skillnad och dessa priser var SITI.
 
Toppen