Senaste nytt

Valutakurser vid kontantuttag med ICA Maestro och Skandiabanken VISA

Dr. Miles

Expert
Under senaste resan gjorde jag en experiment.
Jag tog ut samma summa kontanter från samma bankomater med ICA Banken Maestro och med Skandiabanken VISA Bankkort (ej kreditkort) samma dag. Uttagen var med ett par minuters mellanrum på varje ställe.

Valutapåslag är 1,25% med ICA Maestro och 1,65% med Skandiabanken VISA Bankkort.
Alla summor är inkl. valutapåslag.


1.000 TWD
ICA Banken Maestro: 260,28 SEK
Skandiabanken VISA Bankkort: 259,24 SEK

100 HKD
ICA Banken Maestro: 108,57 SEK
Skandiabanken VISA Bankkort: 108,48 SEK

10 SGD
ICA Banken Maestro: 61,67 SEK
Skandiabanken VISA Bankkort: 61,91 SEK

200 HKD
ICA Banken Maestro: 217,83 SEK
Skandiabanken VISA Bankkort: 217,72 SEK

Det intressanta är att det har blivit olika transaktionsdatum trots att jag tog ut pengarna samma dag med ett par minuters mellanrum.


Slutsats:
På pappret ser ICA Maestro bättre ut än Skandiabanken VISA Bankkort men i själva verket är det väldigt marginell skillnad mellan dem.


Bonusinfo:
Citibanks bankomater i Bangkok debiterar inte 200 THB avgift när jag tog ut kontanter med Skandiabanken VISA Bankkort. (Thailändska bankomater debiterar 200 THB avgift per transaktion när man tar ut kontanter med utländska bankkort/kreditkort)
Jag har läst någonstans att de tar ändå 200 THB avgift när man använder Maestro, därför vågade jag inte att ta ut kontanter med mitt ICA Maestro kort.

Citibanks bankomater finns på andra sidan av gatan från shoppingmall Terminal 21.
 

Moco

Medlem
Valutapåslag är väl en sak, valutakurs en annan. Visserligen ingen större skillnad som det ser ut, men som vanligt är de som basuerar ut att de är billigast, i praktiken, oftast dyrast. Sedan är det dåliga banker båda två, i min mening. Kraftiga försämringar är väl att vänta hos ICA dessutom?
 

Dr. Miles

Expert
Valutapåslag är väl en sak, valutakurs en annan. Visserligen ingen större skillnad som det ser ut, men som vanligt är de som basuerar ut att de är billigast, i praktiken, oftast dyrast. Sedan är det dåliga banker båda två, i min mening. Kraftiga försämringar är väl att vänta hos ICA dessutom?
ICA Banken införde valutapåslag sedan 2016-03-01.
Vad är andra kraftiga försämringar du syftar på?

Ica inför valutapåslag på sina kort | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor
 
Toppen