Senaste nytt

Är Amex Platinum rätt val för mig?

drW

Medlem
Amex platinum som en ersättning för SHB platinum?
Den här frågan har blivit aktuell för mig då SHB höjt totala kostnaden för mig och min fru att ha platinum till 2900kr betalar ju dessutom 1000kr för SAS Amex. Helt plötsligt blir ju Amex platinum "bara" 2000kr dyrare. Hotell bokar jag redan nu ibland via amex på nätet så 1000kr rabatten där lär nog utnyttjas summa summarum 1000kr dyrare.
En stötesten är att enligt kundtjänsten så kan min fru inte längre ha ett tvillingkort till mitt SAS amex och det blir ju då segare att tjäna in till voucher. Stämmer verkligen detta? De borde ju vilja ha en större omsättning på kortet?
Några till frågor är:
Har någon lyckats få rabatt på Amexkortet eller extra poäng vid byte till platinum?
Fungerar värvning i någon form när man redan har SAS Amex?
Har någon några nyliga erfarenheter av att utnyttja försäkringen? Finns ju en hel del om strul tidigare, men är det så nu?
Fler frågor dyker säkert upp!
Är irriterad på SHB. 1000kr för två kort + 1000kr för SAS Amex var liksom en självklar sak. Nu blev det svårare. Har dessutom utmärkta erfarenheter av försäkringen på SHB platinum och känner mig lite osäker på om Amex håller måttet!
 

Magnus_K

Medlem
Vad du än gör så väg aldrig in concierge servicen från Amex i utvärderingen.
Den är under all kritik.

Den är under all kritik från Mastercard också :)
 
  • Gilla
Reactions: drW

drW

Medlem
Vad du än gör så väg aldrig in concierge servicen från Amex i utvärderingen.
Den är under all kritik.

Den är under all kritik från Mastercard också :)
Har provat Concierge på SHB platinum och har ju svårt att tro att det kan bli sämre, men nej den tjänsten är inte med i ekvationen!
 

drW

Medlem
Det finns ju andra Platinum-kort än Handelsbanken och American Express. Exempelvis Eurocard Platinum (Ansök om Eurocard Platinum | Eurocard ). Gratis första året och därefter 1500 kr/år inklusive extrakortet.
Har tittat lite på det men särskilt om man är en familj är det inte lika bra, dessutom verkar inte försäkringen lika bra, men den har jag inte detaljgranskat. Fördelen är ju att man inte behöver ett annat kort som man ju alltid behöver med Amex. Funkar ju fortfarande inte överallt!
 

Magnus_K

Medlem
Förutom försäkringarna som är förmånliga så har jag personligen svårt att se nyttan med kortet.
Klippte mitt kort redan första dagen när jag fick veta att det skulle ta många månader innan man kunde nyttja vissa förmåner på Platinum.
Personligen så märkte jag att jag spenderar en hel del nätter på hotell kedjor som inte har några program för sina gäster.
Mitt val föll på Amex SAS Elite vilket ger mer förmåner vid en okej spend.
 

blobloblo

Medlem
Har någon lyckats få rabatt på Amexkortet eller extra poäng vid byte till platinum?
Du kan inte räkna med att få rabatt på Amex platinum, ytterst ovanligt.
Fungerar värvning i någon form när man redan har SAS Amex?
Nej, inte om du redan har ett Amex-kort.

På frågan om Amex försäkringar håller måttet. Pass. Peppar, peppar. Aldrig behövt utnyttja försäkringarna.

Jag har själv SHB platinumkortet. Det går att förhandla om årsavgiften på kortet. Ringde min bankman och bad att få behålla min årsavgift, var inga problem. Om du har en del spend på kortet, sparande, lån osv så ska det nog inte vara några problem.
 

Ormen

Medlem
Ett extrakort ingår till alla SAS Amex (tre till Elite). Om kundtjänst påstår något annat har de fel? Eller så har jag missuppfattat frågan..
 
Toppen