Senaste nytt

Betala för specialmat ombord?

RickardG

Medlem
Är det självklart att specialkost ska vara kostnadsfri? Vore det helt orimligt att man fick betala ett par hundra kr för specialmåltider? Jag tänker att det skulle ge bolagen lite incitament att hantera det bra och inte till största delen se det som ett problem.

De som har en fundamentalistik hållning kan fortfarande få den mat de vill ha. De som är mer liberala och är beredda att göra ett undantag från sin LCHF, vegetariska eller annan diet, alternativt hoppas på det bästa eller bara äta delar av måltiden kan göra det utan någon extra kostnad.

När det gäller de som verkligen är allergiska - visst, en för vissa "orättvis" kostnad, men många har olika typer av handikapp som resulterar i merkostnader. Sanningen är också att en stor del "endast" är intoleranta och klarar av enstaka måltider och kan peta bort det värsta och därmed klara sig bra. Om inte finns möjligheten att köpa sig förbi problemet.
 
Tycker det börjar likna trams i denna tråd. Personligen tycker jag de ska ta bort möjligheten till specialmat, eller i alla fall börja ta betalt för den motsvarande de extra kostnader de har. Oftast är det övertygelser eller överspelta allergier som folk rider på, och har man valt att inte äta något, va det än må bero på, så ta med egen mat eller ät det av maten som ni då kan äta. Specialkost har gått till överdrift, och numera klemas barnen i skolan bort och kommer ställa höga krav framöver på specialkost för att de alltid varit vana vid det. Nej bort med specialkosten, eller avgiftsbelägg den i vart fall.
 

JohanA

Medlem
Tycker det börjar likna trams i denna tråd. Personligen tycker jag de ska ta bort möjligheten till specialmat, eller i alla fall börja ta betalt för den motsvarande de extra kostnader de har. Oftast är det övertygelser eller överspelta allergier som folk rider på, och har man valt att inte äta något, va det än må bero på, så ta med egen mat eller ät det av maten som ni då kan äta. Specialkost har gått till överdrift, och numera klemas barnen i skolan bort och kommer ställa höga krav framöver på specialkost för att de alltid varit vana vid det. Nej bort med specialkosten, eller avgiftsbelägg den i vart fall.
Ska man betala för specialkost även pga religiösa skäl anser du?
 

Ricci

Medlem
Ska man betala för specialkost även pga religiösa skäl anser du?
Om kostnaden för företaget är betydligt högre tycker jag att man skall ta ut kostnaden. Det finns t ex flygbolag som inte serverar alkohol av religiösa skäl....varför skulle inte ett börsnoterat företag ta ut kostnader på kunden om han/hon kostar mer?

Edit: betydligt
 
Last edited:

JohanA

Medlem
Vad sägs om att bara servera morötter som standard på alla flyg och sedan får man betala om man vill ha något extra.

Vem definierar vad som är special?

I sak håller jag med, kostnaderna ska täckas men det får slås ut på alla biljettpriser. Fungerar med bränsle. Eller varför ska jag som väger mindre än snubben bredvid betala lika mycket bränsletillägg?
 
I sak håller jag med, kostnaderna ska täckas men det får slås ut på alla biljettpriser. Fungerar med bränsle. Eller varför ska jag som väger mindre än snubben bredvid betala lika mycket bränsletillägg?
Helt rätt! Jag kräver att ekonomipassagerarna subventionerar min business stol. Jag tycker du borde starta ett flygbolag du verkar ha rätt inställning...;)
 

Ricci

Medlem
Tja....
Varför skall eko-paxen subventionera min Krug/Dompa i First?:)

Edit: efter hängt här ett par år har gjort att jag fått en ny "religion" dvs BC-religionen...(vi har ett antal trådar redan om hur BC förändrat våra liv...)

När någon nu serverar bubbelvin till mig kommer jag kommentera att jag inte acceptera detta pga min religion......jag kräver champagne.....annars kränker ni min religion...och jag vill inte betala extra för det........och hota att koppla in AB och DN kultursidor....

Avd: ta detta inlägg med en nypa salt dvs sarkasm....
 
Last edited:
Tycker det börjar likna trams i denna tråd. Personligen tycker jag de ska ta bort möjligheten till specialmat, eller i alla fall börja ta betalt för den motsvarande de extra kostnader de har. Oftast är det övertygelser eller överspelta allergier som folk rider på, och har man valt att inte äta något, va det än må bero på, så ta med egen mat eller ät det av maten som ni då kan äta. Specialkost har gått till överdrift, och numera klemas barnen i skolan bort och kommer ställa höga krav framöver på specialkost för att de alltid varit vana vid det. Nej bort med specialkosten, eller avgiftsbelägg den i vart fall.

Om kostnaden för företaget är betydligt högre tycker jag att man skall ta ut kostnaden. Det finns t ex flygbolag som inte serverar alkohol av religiösa skäl....varför skulle inte ett börsnoterat företag ta ut kostnader på kunden om han/hon kostar mer?

Edit: betydligt

M a o så föreslår ni en Ryan air eller Norwegian modell.
 

Ricci

Medlem
M a o så föreslår ni en Ryan air eller Norwegian modell.
Både ja och nej......

Flygbolaget erbjuder en service med XX råvaror i X-serviceklass) .....du väljer vad du vill köpa......
Jag som inte äter fisk t ex (pga min egna religion 15år tillbaka) väljer förstås annat....

Dvs. flygbolaget erbjuder x-alternativt och om du inte nöjd köper du extra saker eller väljer annat flyglag som du tycker är bättre....

Kunden och flygbolaget har alternativ...!!!
 
Toppen