Senaste nytt

Använda connecting norway för byte från SAS till British Airways

JensE

Medlem
Jag undrar om detta scenario är möjligt.

Åker med handbaggage enbart med SAS från Arlanda till Oslo.
Därefter har jag en flight med BA till London. Eftersom jag inte checkar något baggage så borde jag rimligen kunna använda ett mobilt boarding pass för nästa flight och strunta i att gå ut och sedan in igen.
Eller kommer det bli problem om mitt boarding pass inte är scannat i säkerhetskontrollen?
 

Dr. Miles

Expert
Men gäller Connecting Norway inte endast vid byte mellan utrikes -> inrikes?

Annars kommer du till på airside av utrikessidan direkt utan säkerhetskontroll.
Om du inte har incheckad väska kan du gå vidare till immigration med mobilt boardingkort.
 

JensE

Medlem
Ja fast i realiteten så kommer du ut i utrikeshallen airside. Behöver ju inte gå till inrikestransfern.
För att förtydliga det hela. När du deboardar i Oslo på en flight som är med i försöket så går du antigen till utgången för passkontrollen eller går du enligt hänvisning till connecting Norway rakt ut i utrikeshallen.
 

bnr

Medlem
Ja fast i realiteten så kommer du ut i utrikeshallen airside. Behöver ju inte gå till inrikestransfern.
För att förtydliga det hela. När du deboardar i Oslo på en flight som är med i försöket så går du antigen till utgången för passkontrollen eller går du enligt hänvisning till connecting Norway rakt ut i utrikeshallen.
Jaha, nu förstår jag vad du menar, att SAS-flighten som du (i scenariot) kommer till Oslo med är med i försöket framgick inte tydligt i första posten.

Jag tänker:
Varför skulle du tvingas gå ut och sen in igen, om du ska ansluta utrikes-utrikes, bara för att flighten råkar vara med i Connecting Norway?

Men har inte åkt via OSL mer än några gånger, så det kan vara jag som tänker galet också.
Låter folk med mer erfarenhet komma med input här, nu är det i alla fall idiotsäkert beskrivet. :D
 

Senator

Moderator
Utrikes till utrikes, och i detta fall Schengen till icke Schengen sker utan problem och har ingenting med Connecting Norway att göra. Flöde från Connecting Norway sker från terminalsidan bredvid Tax Free så mina landsmän kan shoppa tullfritt på hemresan
 

JensE

Medlem
Utrikes till utrikes, och i detta fall Schengen till icke Schengen sker utan problem och har ingenting med Connecting Norway att göra. Flöde från Connecting Norway sker från terminalsidan bredvid Tax Free så mina landsmän kan shoppa tullfritt på hemresan
Ah ok.
Antagligen är jag för dålig på att förklara ;)
Fast det är en omväg tillbaka till utrikeshallen jämfört med att följa "connecting norway" rakt ut i gaten till utrikes.
Har dock inte bråttom så kan väl lika bra att ta den officiella routen och undvika eventulla problem.
 

Senator

Moderator
Nej det tror jag inte. "Connecting Norway" och internationell transfer tar exakt samma väg från ankomstgate till den internationella terminalen. Du kommer se när du anländer
 

JensE

Medlem
Nej det tror jag inte. "Connecting Norway" och internationell transfer tar exakt samma väg från ankomstgate till den internationella terminalen. Du kommer se när du anländer
Gick att göra precis som jag trodde. När jag klev av så stod det ett par tjejer med connecting flights skyltar. Frågade om det gick bra med BA som connecting utan handbaggage och det var inga problem.
Så rakt ut i utlandshallen utan att behöva gå igenom någon annan transferpunkt och direkt till loungen.
 

NotRyan

Medlem
Gick att göra precis som jag trodde. När jag klev av så stod det ett par tjejer med connecting flights skyltar. Frågade om det gick bra med BA som connecting utan handbaggage och det var inga problem.
Så rakt ut i utlandshallen utan att behöva gå igenom någon annan transferpunkt och direkt till loungen.
Jo, International - International är ju som det alltid har funkat, det har inget med Connecting Norway att göra....
 
Toppen