Senaste nytt

Försäkring som ersätter vid missade anslutning även med två separata bokningar

Dr. Miles

Expert
Det finns @jumbooze tråd om missade anslutning och hans erfarenhet av reseförsäkring* men jag tänkte att starta en ny tråd bara för att informera / jämföra olika försäkringar (kortförsäkring, hemförsäkring, reseförsäkring osv) som ersätter vid missade anslutning även med två separata bokningar.

* HJÄLP! Missat flyget. Vem tar räkningen? AMEX vs Eurocard. Måste bokaom resa NU! | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor


Solid Försäkringars Reseförsäkring Plus:
Reseförsäkring Plus - utöka ditt reseskydd | Solid Försäkringar
Max ersättningsbelopp: 15.000 SEK per person
Solid Försäkringar skrev:
ANSLUTNINGSSKYDD

Försenas en anslutning så att du missar nästa ersätts du för ombokningskostnader och eventuell övernattning. Om det inte är någon ide’ att fortsätta till resmålet ersätts du för kostnader för hemresa alternativt de totala rese-kostnaderna. Du kan få ersättning för kostnader med upp till 15 000 kronor, dock högst 30 000 kr per familj.


TryggHansas Hemförsäkring:
Hemförsäkring - En trygghet i vardagen - Trygg-Hansa
Max ersättningsbelopp: 10.000 SEK per person
(med Utökad Reseförsäkring, ytterligare 10.000 SEK per person, totalt upp till 20.000 SEK)
TryggHansa skrev:
Missad avresa

Försäkringen ersätter
Om du vid utresa eller hemresa anländer för sent till flygplats, tågstation eller liknande beroende på att
• allmänt färdmedel försenats av väderlekshinder, tekniskt fel eller trafikolycka
• privatbil som du åker med försenats av väderlekshinder eller trafikolycka. Olyckan ska kräva bärgning och inträffa under den direkta färden till resans utgångspunkt.
och därmed missar förbokad resa, lämnas ersättning för nödvändiga och skäliga merkostnader för att du ska kunna ansluta dig till planerad resa. Är anslutning inte möjlig kan Trygg-Hansa istället ge dig ersättning för Outnyttjad resekostnad.
Merkostnader för kost lämnas med 75 kr per person. Orsaken till förseningen ska kunna styrkas med intyg från resebolag, bärgningsföretag eller myndighet.
NÄR DU MÅSTE HA PÅBÖRJAT ANSLUTNINGSRESAN
Du måste ha påbörjat anslutningsresan i så god tid att du under normala förhållanden
ankommer till flygplats eller motsvarande senast två timmar före avgång.

HÖGSTA ERSÄTTNINGSBELOPP
Ersättningen blir
• vid missad anslutning, nödvändiga och skäliga merkostnader, dock högst 10 000 kronor
per person
• när anslutning inte är möjlig, lämnas ersättning enligt avsnittet Outnyttjad resekostnad,
dock högst 10 000 kronor per person.
Från ersättningen avräknas det belopp som du kan återfå av arrangör, trafikföretag, hotell
eller liknande.


British Airways VISA kortförsäkring:
http://www.entercard.se/Documents/villkor/forsakring/ba.pdf
Max ersättningsbelopp: 10.000 SEK per person
EnterCard skrev:
4.3 Missat anslutningsflyg

Försäkringen gäller vid försenat flyg som medför missat anslutningsflyg och ersätter nödvändiga
och skäliga kostnader för att komma fram till resmålet samt eventuella merkostnader för kost och logi. Högsta ersättning upp till 10 000 kronor per person, dock högst 30 000 kronor per familj eller resesällskap. Kostnaderna ska kunna styrkas med kvitton i original.


Coop Medmera Mer kortförsäkring:
https://www.coop.se/Global/Betalkor...orReseersattning_Mer-kort_Juli2015_150615.pdf
Max ersättningsbelopp: 10.000 SEK per person
Coop skrev:
4.4. Missat anslutningsflyg

Ersättning lämnas vid försenat flyg som medför missat anslutningsflyg. Ersättning lämnas för nödvändiga och skäliga kostnader för att komma fram till resmålet samt eventuella merkostnader för kost och logi. Försäkringen gäller inte vid försening på grund av konkurs, strejk, strejkliknande åtgärd, olovlig strejk, lockout eller annan liknande åtgärd från fack, anställda eller arbetsgivare.


Skandiabanken VISA kreditkort kortförsäkring (ingår Reseförsäkring Plus):
http://skandia.shop.strd.se/ftp/pdf/500473.pdf
Max ersättningsbelopp: 10.000 SEK per person
Skandiabanken skrev:
7.0 Missat anslutningsflyg

Försäkringen gäller vid försenat flyg som medför missat anslutningsflyg och ersätter nödvändiga och skäliga kostnader för att komma fram till resmålet samt eventuella merkostnader för kost och logi.
Kostnaderna ska kunna styrkas med kvitton i original.
Högsta ersättning är 10 000 kr per försäkrad person och högst 30 000 per försäkrad familj.
Den försäkrade ska vara ute i så god tid att han/hon enligt planerad tidtabell är på plats senast:
• en timme före meddelad avgångstid inom Norden,
• två timmar före meddelad avgångstid inom Europa,
• tre timmar före meddelad avgångstid övriga Världen, eller annan längre tid enligt transportörens/arrangörens skriftliga anvisning. Hänsyn ska även tas till den väderlek och trafiksituation som råder eller förväntas råda när resan påbörjades.

Ersättning lämnas inte för kostnader:
• som uppkommit pga. orsak som den försäkrade själv kan råda över
• som uppkommit om den försäkrade bokat anslutningsflyg utan att ta hänsyn till flygbolagets regler och rekommendationer för att vara i tid för incheckning
• som kan ersättas av annan part eller ersättning enligt lag, författning, konvention, annan försäkring eller motsvarande skydd eller skadestånd.


SAS EuroBonus American Express Elite kort kortförsäkring:
https://www.americanexpress.com/se/.../SASEuroBonusEliteCard_Forsakringsvillkor.pdf
Max ersättningsbelopp: 2.000 SEK per person
American Express skrev:
Förseningsskydd

2. Försäkrad ersätts med upp till 2 000 kronor per person för ytterligare kostnader för resor, förfriskningar och logi under tiden mellan den ursprungliga avgångstiden enligt bokning/biljett och den faktiska avgångstiden i följande fall:
a) Missad avgång. Försäkrad missar sitt flyg, tåg eller fartyg på grund av en olycka eller på grund av att den Försäkrades fordon havererar eller det inträffar en olycka, ett haveri eller ett avbrott i kollektivtrafiken och detta medför en väntan på nästa tillgängliga avgång till destinationsorten på mer än 4 timmar efter ursprunglig avgångstid enligt bokning/biljett,​


SAS EuroBonus American Express Premium kreditkort kortförsäkring:
SAS EuroBonus American Express Premium betalkort kortförsäkring:

Max ersättningsbelopp: 1.500 SEK per person
American Express skrev:
Förseningsskydd

FÖRSÄKRADS FÖRMÅNER

1. Följande kostnader för resa, förfriskningar och logi samt inköp eller hyra av nödvändiga artiklar måste debiteras den Försäkrades American Express Card och kan endast göras under en resa. Om den Försäkrade inte är Kortmedlem och reser utan sällskap av en Kortmedlem kan den Försäkrade betala med ett annat kort. Uppvisande av samtliga originalkvitton krävs vid ersättningsanspråk.

2. Försäkrad ersätts med upp till 1 500 kronor per person för ytterligare kostnader för resor, förfriskningar och logi under tiden mellan den ursprungliga avgångstiden enligt bokning/biljett och den faktiska avgångstiden i följande fall:

a) Missad avgång. Försäkrad missar sitt flyg, tåg eller fartyg på grund av en olycka eller på grund av att den Försäkrades fordon havererar eller det inträffar en olycka, ett haveri eller ett avbrott i kollektivtrafiken och detta medför en väntan på nästa tillgängliga avgång till destinationsorten på mer än 4 timmar efter ursprunglig avgångstid enligt bokning/biljett,

b) Försening, inställning eller överbokning. Försäkrads flyg, tåg eller fartyg är försenat, inställt eller överbokat och detta medför en väntan på nästa tillgängliga avgång till destinationsorten på mer än 4 timmar efter ursprunglig avgångstid enligt bokning/biljett.

c) Missad anslutning. Försäkrad missar sitt anslutande flyg, tåg eller fartyg och detta medför en väntan på nästa tillgängliga avgång till destinationsorten på mer än 4 timmar efter ursprunglig avgångstid enligt bokning/biljett.

SAS EuroBonus MasterCard kortförsäkring:
http://www.saseurobonusmastercard.se/doc/se/sapi0w-reseforsakring-villkor-se.pdf
Ersätter ej


@olo har gjort jämförelse av kreditkort mellan SAS EuroBonus MasterCard och Skandiabanken VISA.
Jämförelse av Kreditkort: SAS Eurobonus MasterCard och Skandiabanken VISA kreditkort | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor


Om ni har information om era hemförsäkring, kortförsäkring, vänligen fylla på. Men gärna i samma format så att det blir mer överskådligt. :)
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
If Hemförsäkring Stor Hemförsäkring (i form av Resxtra):
https://www.if.se/web/se/sitecollectiondocuments/private/hemforsakring_villkor.pdf
Max ersättningsbelopp: 25.000 SEK per person
if skrev:
12.2 FÖRSENING TILL RESA

Om du kommer för sent till en i förväg bokad och betald resa, får du ersättning för nödvändiga och skäliga merkostnader för att ansluta dig till resan.
Är anslutning till resan inte möjlig kan du istället få ersättning med ett belopp som motsvarar den missade resans pris.

Avdrag görs för kostnader som kan återfås av researrangör eller transportföretag.

Förseningen ska ha sin grund i en plötslig och oförutsedd händelse som inträffat när du är på väg till resans utgångspunkt och som du inte kunnat förhindra, eller att det allmänna färdmedel du rest med dit försenats. En förutsättning är att du påbörjat färden i så god tid att du under normala förhållanden och med hänsyn till väderlek och trafiksituation skulle ha hunnit boka in dig och ditt bagage i förväg i enlighet med vad som krävs av researrangör och transportföretag, dock minst två timmar före avgång.

Högsta ersättning är 25 000 kr per person dock högst 75 000 kr sammanlagt.


SAS EuroBonus DinersClub kortförsäkring:
http://www.dinersclub.se/doc/se/dcai0w-forsakringsvillkor-dc1060-se.pdf
Ersätter ej
 

Rebel

Medlem
Fråga,
Solid Försäkringars Reseförsäkring Plus: kan man lösa det på årsbassis så det gäller hela tiden, som med kort.

du skrev ien annan tråd att du betalade X SEK för en viss resa för soild försäkringen.
Eller blandar jag ihop ngt???
 

Dr. Miles

Expert
Fråga,
Solid Försäkringars Reseförsäkring Plus: kan man lösa det på årsbassis så det gäller hela tiden, som med kort.

du skrev ien annan tråd att du betalade X SEK för en viss resa för soild försäkringen.
Eller blandar jag ihop ngt???
Det är kort period.
Deras årsreseförsäkring täcker endast upp till 2.000 SEK per person om jag kommer ihåg rätt.
 

Nemo

Medlem
Länsförsäkringar Hemförsäkring, med tillägget Utökat Reseskydd
http://www.lansforsakringar.se/glob...mation/04438-forkopsinfo-utokat-reseskydd.pdf

Max ersättningsbelopp: 15.000 SEK per person
Resestartskydd – höjt belopp
Du får ersättning om du inte hinner med en på förhand bokad och betald utresa eller hemresa på grund av en plötslig och oförutsedd händelse. Om du inte kan ansluta dig till resan får du istället ersättning för merkostnader för hemresa och reseavbrott.

Hur stor blir ersättningen?
För merkostnader ersätts du med högst 15 000 kronor per person, medräknat den ersättning du kan få genom grundskyddet. Rese- avbrott ersätts längst i 45 dagar och med högst 1 000 kronor per person och dag, medräknat den ersättning du kan få genom grundskyddet.

Länsförsäkringar Hemförsäkring, grundskydd
http://www.lansforsakringar.se/globalassets/aa-global/dokument/villkor/01611-villkor-villahem.pdf
Max ersättningsbelopp: 5.000 SEK per person (max 1.000 SEK per person om du missar en anslutning i Norden vid hemresa)

J.3 Resestartskydd

Försäkringen gäller om du, på grund av en plötslig och oförutsedd händelse under den påbörjade resan, anländer för sent till flygplats, tågstation eller liknande och därför inte hinner med en på förhand bokad och betald utresa från Norden eller hemresa till Norden. Förutsättningen är att du påbörjat resan i så god tid att du under normala förhållanden och med hänsyn till väderlek och trafiksituation skulle ha hunnit boka in dig och ditt bagage i enlighet med vad som krävs av researrangör och transportföretag

Du får ersättning för skäliga merkostnader som uppstår för att du ska kunna ansluta dig till resan. Om det vid utresan inte går att ordna så att du kan ansluta dig betalar vi istället merkostnader för att återvända hem och reseavbrott enligt avsnittet J.5 Reseavbrott.

Högsta ersättningsbelopp
Vi betalar merkostnader med högst 5 000 kronor per försäkrad. Reseavbrott ersätts i längst 45 dagar och med högst 500 kronor per försäkrad och dag, se avsnittet J.5.3 Beräkning av ersättning och högsta ersättningsbelopp.

J.4 Merkostnader för anslutning på hemresa
Försäkringen gäller om det allmänna färdmedel du reser med är försenat till Norden och du därför inte hinner med en bokad anslutning till hemorten.
Högsta ersättningsbelopp

Vi betalar merkostnader med högst 1 000 kronor per försäkrad.
 
Last edited:

Nemo

Medlem
Santander Consumer Bank, Mitt Kort Plus/Mitt Kort
https://www.santanderconsumer.se/Global/Rebranding/Dokument/Reseförsäkring inkl självriskeliminering hyrbil 2015-01.pdf

Max ersättningsbelopp: 1.200 SEK per person
4. Förseningsförsäkring

4.1 Ankomstförsening

Försäkringen gäller om den försäkrade ankommer mer än fyra timmar försenad till sin slutdestination på grund av att kollektivt färdmedel varit försenat, inställt eller överbokat så att den försäkrade inte kommit med. Ersättning lämnas högst med resans pris.

Förseningen ska vara oförutsedd och oplanerad. Tidtabellsändringar som meddelats minst 24 timmar före avresan anses inte vara oförutsedd och oplanerad.

Ersättning lämnas enligt följande:
mer än fyra timmar (per person/familj)
600 kronor/2 400 kronor eller

mer än 8 timmar (per person/familj)
1 200 kronor/4 000 kronor. Transportföretagets intyg om försening med aktuella tider och orsak ska kunna bifogas vid skadeanmälan.

4.1.1 Inskränkningar i förseningsförsäkringen för kollektivt färdmedelFörsäkringen kräver att biljett ska ha köpts till en speci k resa. Månadskort, årskort etcetera jämställs inte med biljettköp.

Försäkrad kan inte få ersättning för mer än en ankomstförsening per utresa från Norden.[\quote]
 
Last edited:

Fredah

Medlem
If Hemförsäkring Stor Hemförsäkring (i form av Resxtra):
https://www.if.se/web/se/sitecollectiondocuments/private/hemforsakring_villkor.pdf
Max ersättningsbelopp: 25.000 SEK per person

Jag har denna försäkring men det är ju alltid lite av en tolkningsfråga, tror ni att de köper att man bokat en resa på flera separata biljetter? Eller gäller det bara när tex Tåget till flyget blir försenat så man missar flyget?
Det hände mig för övrigt när jag skulle hem från London, brandlarmet gick i T-banan, men den notan tog Amex, inkl mat och öl på flygplatsen medan jag väntade på nästa flyg (dock max 2000kr).
Någon som har erfarenhet?
 

Dr. Miles

Expert
Jag har denna försäkring men det är ju alltid lite av en tolkningsfråga, tror ni att de köper att man bokat en resa på flera separata biljetter? Eller gäller det bara när tex Tåget till flyget blir försenat så man missar flyget?
Det hände mig för övrigt när jag skulle hem från London, brandlarmet gick i T-banan, men den notan tog Amex, inkl mat och öl på flygplatsen medan jag väntade på nästa flyg (dock max 2000kr).
Någon som har erfarenhet?
Jag har inte erfarenhet av just if men jag frågade TryggHansa (som jag har hemförsäkring nu) innan jag åkte till min senaste Asienresa.
Han som svarade sa att försäkringen skulle täcka om man missade nästa flyg ifall flyget innan har blivit försenat (eller inställt).
Förutsatt man hade bra marginal mellan flygningarna. (Jag skulle tippa 3-4 timmar mellan dem)
 
Toppen