Senaste nytt

Terminal 2 i München byggs ut

Jacob

Medlem
Igår togs första spadtagen för en ny terminalbyggnad i München. Den nya byggnaden kommer bli en slags satellitpir til terminal 2 som används av Lufthansa, Lufthansa partners och Star Alliance flygbolag.

2015 väntas den nya piren vara klar och kommer ge flygplatsen möjlighet att hantera ytterligare 11 miljoner passagerare per år.

Det kommer även byggas en ny första klass lounge i terminalbyggnaden med egen takterrass samt ytterligare fyra lounger, troligtvis två Senator lounger och två business lounger. Total loungeyta blir 4500 kvadrat.

Terminalen får även två torn med en bar i respektive torn där man ska kunna få en fantastisk utsikt över flygplatsen.

Här finns lite bilder och ytterligare fakta, ser rätt snyggt ut.

Lufthansa -*Satellite MUC
 

A380*G

Medlem
Jag är delad. Dels inser jag att mängden passagerare kommer öka, och då krävs en utbyggnad. Samtidigt kommer en utbyggnad innebära att avstånden blir längre. Längre avstånd innebär vanligtvis längre transfertider.

Har ej lusläst artikeln eller läst på FT om detaljerad info, men jag hoppas de tar efter conceptet i ZRH med separata pirer och tåg mellan E-gates och A/B/D. Trots långa avstånd går transfer snabbt och smidigt. Att göra som FRA med en en sammanhängande byggnad där det kan ta en oändlighet att ta sig från A till C är inte att föredra.
 

cmj

Medlem
Flughafen München Ausbau

Man ska rösta om det i mitten av juni här.

Staden som mest är emot projektet är Freising, där in/utflygningen i så fall kommer att passera rakt ovanför domkyrkan (som är från slutet av 1100-talet)

Dock är det ingen som tror att det inte kommer att bli av.
 

deltamartin

Medlem
Har ej lusläst artikeln eller läst på FT om detaljerad info, men jag hoppas de tar efter conceptet i ZRH med separata pirer och tåg mellan E-gates och A/B/D. Trots långa avstånd går transfer snabbt och smidigt. Att göra som FRA med en en sammanhängande byggnad där det kan ta en oändlighet att ta sig från A till C är inte att föredra.

Tydligen kommer det finnas en typ av tåg:

"A fully automated underground passenger transport system will whisk passengers to the satellite building from Terminal 2 in under a minute."
 
Toppen