Senaste nytt

Ingen ersättning när SAS flyttar avgång bakåt?

JeanHell

Medlem
Har kollat runt litegrann på forumet efter liknanade men hittade inte något men det finns säkert. Men hoppas ni har överseende isf:)

Jag bokade en resa GBG-STR i sept 2015 för resa nu i fredags, feb 26. När jag bokade resan var det ett kvällsflyg, 18:30, vilket var perfekt mtp mitt jobb.

Men i Jan i år så mailade SAS mig och sa att flighten flyttats till 12:40 samma dag vilket jag direkt ringde dem och sa att det inte var acceptabelt.
De sa då att jag skulle genomföra resan och sedan kräva ersättning efter den var gjord. Sagt och gjort så mailade jag customer service i måndags och idag kom svaret att de inte lämnar någon som helst ersättning för utebliven inkomst eller ngt annat pga denna tidsändring.
Jag mailade snabbt tillbaka ett svar men iväntan på att de skall svara så tänkte jag kolla med er på forumet om ni har någon input i frågan, klarar sig SAS helt undan ersättning i detta fall? Mitt föräkringsbolag lämnar inte heller ersättning. Resan köpt med Diners, är EBG.

Jag har eget företag och fick slopa 8 timmar fakturerbar tid för detta och min flickväl ta ledigt hela dagen istälklet för 1 timme så klart det är kännbart ekonomiskt för oss. Kunde inte heller boka av resan då hotell var prepaid och konsertbiljetter köpta.

Tack för feedback!!

Mvh
John
 

mha321

Medlem
Att du inte får ersättning för förlorad inkomst är knappast konstigt, det har jag aldrig hört talas om att någon skulle få. Generellt tror jag att de i och med att de långt i förväg (mer än 2 veckor) meddelade om förändringen så har du i princip inga krav mer än att kunna få tillbaka pengarna för biljetten, tyvärr. Och eftersom du flög på den så får du inte det heller. Som jag uppfattar det så vore all ersättning som du eventuellt får en ren godwill-ersättning, i det här läget.

Däremot borde du ju kunnat få en bättre ombokning då, när det faktiskt ställdes in. T.ex. borde du kunnat få åka till Frankfurt istället, dit det går mycket fler flyg, och vidare med tåg. Alternativt ombokad någon väg med LH till någon av dem. Du hade nog haft betydligt större möjligheter om du stått på dig redan då. (Tyvärr, som vanligt, dåligt tips från kundtjänst)
 

JeanHell

Medlem
Tack för svaret! Jag bad dem kolla just ombkokning med Lufthansa men fanns inget sa de i telefonen. Synd jag inte kollade upp det själv men tänkte inte på det då:-(

Blir Diamond imorgon men detta sätter direkt en fadd smak i munnen då jag aldrig kommer kumna vara säker på att jag får åka den tid jag betalt för. Gäller ju alla flygbolag såklart men aldrig varit med om det förrut. Bara att bita i det sura äpplet utan men önakar man kunde veta hur man undviker liknande (eller än värre) i framtiden.
 

Valley

Medlem
Har kollat runt litegrann på forumet efter liknanade men hittade inte något men det finns säkert. Men hoppas ni har överseende isf:)

Jag bokade en resa GBG-STR i sept 2015 för resa nu i fredags, feb 26. När jag bokade resan var det ett kvällsflyg, 18:30, vilket var perfekt mtp mitt jobb.

Men i Jan i år så mailade SAS mig och sa att flighten flyttats till 12:40 samma dag vilket jag direkt ringde dem och sa att det inte var acceptabelt.
De sa då att jag skulle genomföra resan och sedan kräva ersättning efter den var gjord. Sagt och gjort så mailade jag customer service i måndags och idag kom svaret att de inte lämnar någon som helst ersättning för utebliven inkomst eller ngt annat pga denna tidsändring.
Jag mailade snabbt tillbaka ett svar men iväntan på att de skall svara så tänkte jag kolla med er på forumet om ni har någon input i frågan, klarar sig SAS helt undan ersättning i detta fall? Mitt föräkringsbolag lämnar inte heller ersättning. Resan köpt med Diners, är EBG.

Jag har eget företag och fick slopa 8 timmar fakturerbar tid för detta och min flickväl ta ledigt hela dagen istälklet för 1 timme så klart det är kännbart ekonomiskt för oss. Kunde inte heller boka av resan då hotell var prepaid och konsertbiljetter köpta.

Tack för feedback!!

Mvh
John

Tråkigt det du råkade ut för. Själv suttit i liknande situationer.
I mitt senaste fall tidigarelade man avgången, varför jag ansåg att jag inte längre kan åka med den flighten. Fick tillbaka pengarna för biljetten.

När det gäller förlorade intäkter är det ett jobbigt problem. Här beror det lite på vad du har för avtal med din kund. Jag har själv flera gånger fått ta upp det obehagliga med kunder att de får betala även om något sådant här inträffar. Inte det minsta roligt, men det har varit (som anställd) och är en del (som egen) av mitt jobb/ansvarsområde.
Att förklara för en kund att de skall betala 15-20 timmars extra konsulttid plus traktamenten och eventuell övernattning är inte något som är roligt.
Men det är ett nödvändigt ont.
 

JeanHell

Medlem
Tack för svaren! får se vad SAS svarar, inre för att jag har någon förhoppning om någon typ av ersättning men iaf för intressets skull:)
 

JeanHell

Medlem
Det stämmer men hade då redan förbetalt hotell för 5000 samt konsertbiljetter för 1500 så det var inget alternativ för mig denna gången även om SAS erbjuder det.
 

Dr. Miles

Expert
Det stämmer men hade då redan förbetalt hotell för 5000 samt konsertbiljetter för 1500 så det var inget alternativ för mig denna gången även om SAS erbjuder det.
Lite off topic svar.
Vissa hemförsäkring täcker för sådana kostnader när man missar en föreställning eller förskottsbetalt hyra/boende osv.
Det kan vara värt att kolla din hemförsäkringsvillkor. :)
 

Rebel

Medlem
Man ska alltid alltid alltid ifrågasätta vid kundtjänst(er) säger. Ta reda på fakta och argumentera när man från info.
Ofta ger kundtjänster med sig om man argumenterar lite( oavsätt om man har rätt eller inte)

När man har åkt är det för sent.
 
Toppen