Senaste nytt

Reflektion efter påtvingad flygning med Copa airlines

ulagun

Medlem
Som framgått av tidigare trådar var vi några som råkade illa ut när Lufthansa ställde in sina första direktflygningar till Panama City.
Efter otroligt strul med ett ogästvänligt Lufthansa blev det till slut LH till Miami och Copa Airlines Miami- Panama City.
Detta blir ingen rapport utan mer en reflektion hur det kan gå till även när man håller sig inom Star Alliance bolag.
Transfer MIA var väldigt smidig jämfört ned t.ex. Newark. To.m. bagaget.
MIA-PTY i economy i en fräsch 737-800 var som att flyga United. Fullsatt .Opersonliga serveringen bestod av tacowrap med mängder av smält ost till detta kylda drycker inkl ett glas öl/vin.
Alltså en ointressant flight som så många andra. Ankom i tid och till vår förvåning även priority bagaget först på bandet.

Dags för hemresa även denna gång Copa till MIA vidare med Lufthansa FRA-CPH.
Fick SMS att checka in, vilket visade sig omöjligt.
Var i god tid på flygplatsen, nästan ingen kö på Gold check-in. När de blev vår tur så fick vi beskedet "Plane full" Punkt slut.
Då började cirkusen, våra biljetter var konfirmerade och med tanke på våra LH transfers var vi inte beredda på några ombokningar. En längre alltmer animerad diskussion följde. Kön bakom växte. Check-in tjejens engelska sträckte sig till "Plane full". ( Jämför gärna med Hertz killen i annan tråd "No Car". de måste vara nära släkt med varandra) Till slut gick hon till sin supervisor. Kom tillbaks med förslag att flyga Copa till Chicago och vidare med Slovak Airlines
Vadå Slovak???
Vilket flygnummer? Visade sig vara SK flighten till Kastrup. Inte lätt för en Copa anställd med stora världen utanför Panama.
Vi sade OK trots att vi då skulle resa economy i.st.f. bokade Premium economy.
Gick tydligen inte att genomföra. Begärde då tala med supervisorn. Dök upp en jovalisk typ som ställde sig och stirra på oss vände på klacken och försvann.
Det hela höll på att spåra ur totalt, enda glädjen var irritationen i kön bakom oss.
Slutade med att "Full Plane tjejen" gav oss stanby boardingkort och "promise fix at gate"
Pass/security smärtfritt med fasttrack.
Loungen var en typisk stadardlounge, med icke fungerade Wi-FI. Alltså inget att skriva hem om
Var vid gaten i god tid. När vi närmaste oss gaten kom en dam oombedd fram med två nya boardingkort och rev stanbykorten. Hur kunde hon veta vilka vi var????
Något försenade dags för boarding . Fungerade perfekt. som Gold var vi i grupp två, boardade således bland de första. Tack och lov skulle det visa sig. Bra säten i raden efter business.
Satte oss till rätta då det upp en karl med samma seating som mig. Gjorde väldigt, väldigt klart att kommer aldrig att flytta mig. Steward tillkallades och vips satt jag i business. Tänkte precis erbjuda fru ulagun min plats då exakt samma procedur upprepade sig med henne.
Så där satt vi nu uppgraderade i business. Men varför allt detta strulande?
Även denna gång en fräsch 737-800. Var riktig business med 2+2 lädersäten. Dock ingen underhållning. En vänlig ensam steward skötte serveringen "där fram". Flygtid drygt 3 timmar.
Inga menyer och dryckeslista. Ingen pre-take off drink Däremot gick han från stol till stol innan avgång och tog upp beställning. Två maträtter att välja bland"Pollo or pollo".
Vadå? Skillnad på kyckling och kyckling???
Jodå det var ganska smaklös kycklingwrap eller kycklingcrepes. Kycklingöverskott i Panama!?
Satt på sista businessraden och märkte att alla beställde vin eller läsk/vatten , så det fick bli vin.
Efter någon timma blev jag fikasugen. Stewarden hade dragit sig tillbaks till pentryt. Gick fram och frågade försynt om det fanns en liten whisky?
Han öppnade ett skåp och härligheten uppenbarade sig. Där fanns det mesta av märkesdryckesvaror man kan önska sig. Bad om en liten black label. fick ett fullt dricksglas och ett vänligt welcome again sir if you need somthing else.
Äntligen mådde jag riktigt bra
Landade i tid och transit Miami samt resan från Miami med Lufthansa Premiun economy i en väldigt bekväm A380 var helt smärtfri
Off the topic har jag noterat att när man bokar premium economy med LH hamnar man tydligen automatiskt i SAS Plus vid connecting flights som SAS opererar
 

Kroger

Medlem
Flög med copa mellan CUN-PTY-MGA på eurobonusbiljett i business. Inga klagomål på det. Fulla dricksglas med rom :)
Flög även med dem BOG-PTY-UIO-BOG för några år sedan. Nya fresha plan.
 
Bra story. Någon mer som har erfarenhet av Copa? Oftast kan man ju välja att flyga Avianca på samma sträckor som Copa men med något byte.

Jag flög MVD-PTY-HAV-PTY-ORD i ekonomi somras. I de nya, fräscha 737orna var det riktigt bekvämt att flyga tack vare ok underhållningssytem trots den långa flighten MVD-PTY. HAV-PTY-ORD flögs dock med gamla kärror vilket inte var ett nöje... Maten och servicen känns som om den var från 1900-talet.
 
image.jpeg
Nej, vi pratar modell så här.
 
Toppen