Senaste nytt

SAS får tillbaka mångmiljonböter

JSQ

Medlem
"SAS och tio andra flygbolag får tillbaka totalt 790 miljoner euro (7,3 miljarder kronor) i böter som EU-kommissionen utfärdade 2010 för påstådd kartellbildning kring flygfrakt.

EU-domstolen ogiltigförklarade i december förra året beslutet och nu har EU-kommissionen meddelat att domen inte kommer att överklagas, uppger SAS i ett pressmeddelande.

För SAS, SAS Cargo Group och Scandinavian Airlines System Denmark innebär beskedet att man får tillbaka drygt 70 miljoner euro (650 miljoner kronor)."

SAS får tillbaka mångmiljonböter | SvD

Hoppas dom kan hitta på något roligt med tillskottet i kassan, inget jag hyser något hopp för dock :)
 

EBGGOT

Medlem
"SAS och tio andra flygbolag får tillbaka totalt 790 miljoner euro (7,3 miljarder kronor) i böter som EU-kommissionen utfärdade 2010 för påstådd kartellbildning kring flygfrakt.

EU-domstolen ogiltigförklarade i december förra året beslutet och nu har EU-kommissionen meddelat att domen inte kommer att överklagas, uppger SAS i ett pressmeddelande.

För SAS, SAS Cargo Group och Scandinavian Airlines System Denmark innebär beskedet att man får tillbaka drygt 70 miljoner euro (650 miljoner kronor)."

SAS får tillbaka mångmiljonböter | SvD

Hoppas dom kan hitta på något roligt med tillskottet i kassan, inget jag hyser något hopp för dock :)

Kanske köpa rep till prioboarding fållorna för pengarna? @Agö
 

Igorius

Medlem
Viktigt att hålla i åtanke att kommissionsbeslutet upphävdes pga processuella fel (sloppy drafting av kommissionen, i princip). Domstolen uttalade sig inte i frågan om en kartell ägt rum eller inte, så det kan mycket väl komma ett nytt bötesbeslut från kommissionen. Blir intressant att se.
 

Valley

Medlem
För den som vill läsa en enkel sammanfattning
http://curia.europa.eu/jcms/upload/docs/application/pdf/2015-12/cp150147sv.pdf

Tror själv inte riktigt man kommer gå vidare. I grunden, och om man lägger tanken på själva fraktkostnaden, vilket bl a var början till denna aktion, är det en enda stor kartell. Här skulle man kunna tänka sig att tar tag i deras egen lilla organisation och börjar upprensning där.
Vore väl också intressant att få reda på vem som snällt berättade för Lufthansa om vad som var på gång, så de kunde påta sig en roll som whistle blower.
 

Igorius

Medlem
För den som vill läsa en enkel sammanfattning
http://curia.europa.eu/jcms/upload/docs/application/pdf/2015-12/cp150147sv.pdf

Tror själv inte riktigt man kommer gå vidare. I grunden, och om man lägger tanken på själva fraktkostnaden, vilket bl a var början till denna aktion, är det en enda stor kartell. Här skulle man kunna tänka sig att tar tag i deras egen lilla organisation och börjar upprensning där.
Vore väl också intressant att få reda på vem som snällt berättade för Lufthansa om vad som var på gång, så de kunde påta sig en roll som whistle blower.

Utveckla gärna varför du inte tror att kommissionen kommer att gå vidare med detta. Vad gäller Lufthansa så var ju företaget med i den påstådda kartellen, så det behöver inte direkt vara någon som "snällt berättade för Lufthansa om vad som var på gång".
 

Fredrik

Medlem
Vad gäller Lufthansa så var ju företaget med i den påstådda kartellen, så det behöver inte direkt vara någon som "snällt berättade för Lufthansa om vad som var på gång".

Det Valley antyder är väl att någon från kommissionen har tipsat Lufthansa om det pågår en undersökning. I det läget kan Lufthansa bestämma sig för att hänga ut sina partners in crime om man ändå räknar med att åka dit. Jag är för dåligt insatt för att veta hur länge man kan "ångra sig" utan att det slår tillbaka på en själv men det kanske du vet?

Eventuella kopplingar mellan kommissionen och Lufthansa, i så fall, skulle jag också tycka vara intressanta.
 

Igorius

Medlem
Det Valley antyder är väl att någon från kommissionen har tipsat Lufthansa om det pågår en undersökning. I det läget kan Lufthansa bestämma sig för att hänga ut sina partners in crime om man ändå räknar med att åka dit. Jag är för dåligt insatt för att veta hur länge man kan "ångra sig" utan att det slår tillbaka på en själv men det kanske du vet?

Eventuella kopplingar mellan kommissionen och Lufthansa, i så fall, skulle jag också tycka vara intressanta.
Av kommissionsbeslutet i målet (från 2010) framgår att kommissionens undersökning inleddes med anledning av Lufthansas ansökan om immunitet. Ett krav för att immunitet mot böter ska kunna beviljas (vilket skedde såvitt gäller Lufthansa i det här fallet) är också att kommissionen inte redan har tillräckligt med information för att t.ex. själva utföra en inspektion (s.k. gryningsräd) när immunitetsansökan inkommer.

Om det var så att någon utanför Lufthansa tipsade Lufthansa om en kartell som Lufthansa deltog i är det nog mer troligt att det rörde sig om t.ex. en missnöjd anställd / tidigare anställd från något av de andra deltagande företagen, men det är förstås ren spekulation.
 

Valley

Medlem
Huruvida det är någon i direkt beroendeställning till, eller i kommissionen lär man nog få svårt att få fram.
LH Cargo tillhör de stora drakarna inom området, sett till ren flygfrakt (expressbolagen borträknade) och att man skulle ansöka om immunitet bara sisådär, förefaller tämligen otroligt.
Dessutom är man även väldigt ensam på toppen bland de Europeiska bolagen. Eller till och med så att man är ensam. Resten av listan brukar tillägnas Asiaterna.
Sedan är det så klart upp till var och en att själva bli konspiratoriska :rolleyes:

Nu är detta totalt sett en jätteutredning där det inte enbart gäller ett område med otillbörlig samverkan eller specifikt flygbolag. Tror mig till minnes att jag sist jag läste något var man uppe i 5 olika områden och då är det som sker i USA borträknat.
I princip kan man lägga ner varje flygspeditör med självaktning i påsen över de som utretts/utreds och som blivit belagda med tämligen dryga böter.
Hur det går för dessa i slutändan har jag faktiskt inte tänkt på på ett bra tag.

Men, det är en röra utan dess like.....
 

Igorius

Medlem
Huruvida det är någon i direkt beroendeställning till, eller i kommissionen lär man nog få svårt att få fram.
LH Cargo tillhör de stora drakarna inom området, sett till ren flygfrakt (expressbolagen borträknade) och att man skulle ansöka om immunitet bara sisådär, förefaller tämligen otroligt.
Hur menar du? Nästan alla kartellbeslut som fattas av kommissionen har sin grund i immunitetsansökningar från företag som medverkat i överträdelserna.
 

Valley

Medlem
Hur menar du? Nästan alla kartellbeslut som fattas av kommissionen har sin grund i immunitetsansökningar från företag som medverkat i överträdelserna.

Inte riktigt med. Kartellbeslut som fattas av kommissionen ?
Du menar att kommissionen tar beslut mot karteller ?
Och på vad sätt skulle detta ha sin grund i immunitetsansökningar ? Med tanke på vilka stora belopp som det kostar företagen i form av minskade intäkter och eventuella böter, är det sista man vill ha en undersökning/utredning.

Normala förfarandet borde vad gäller dessa ärenden vara att det är någon/några som inte får vara med i kartellen eller har drabbats ekonomiskt av ofri konkurrens, som ligger bakom.
Alternativt att kommissionen själva på något sätt upptäckt oegentligheter och sätter igång en utredning.
 
Toppen