Senaste nytt

Bokningsbekräftelse men ej e-ticket - rättigheter

FredrikB

Ny medlem
Hej! Försökte söka men hittade inget tidigare svar. Jag bokade en biljett via Swiss som var för en Brusselsflight BRU-GVA. Vid bokningstillfället fick jag en bokningsbekräftelse på mailen och tänkte inte mer på det. Dock visade det sig när jag kom till flygplatsen tidigare i eftermiddag att ingen biljett hade utfärdats och att min bokning inte var giltig. Det slutade med att jag fick stå i biljettdesken i en timme på telefon med nån Swissagent som sa att de inte hade dragit pengar från mitt kort på grund av nåt misstag (på deras sida, det fanns täckning med mycket stor marginal på mitt kreditkort) och att biljetten därför inte blivit utfärdad. Jag fick efter mycket om och men ge upp och köpa en dyrare biljett för nästa flight (missade den som var tänkt) bara för att komma iväg på alpsemestern. Rimligtvis borde jag kunna kräva tillbaka mellanskillnaden. Har någon erfarenhet av liknande och hur gjorde ni för att få tillbaka pengarna?
 

johhenrik

Medlem
De borde lösa det som ren good will, men du har nog inget att hämta rent juridiskt. Du har ju faktiskt inte betalt för en biljett. Hade de dragit pengarna hade ju sitsen varit annorlunda. När man är erfaren vet man att man ska alltid kolla att man har ett biljettnummer, ex: 125-12312312311. Om det inte finns är det bara bokat, men ingen biljett utfärdad. Att man inte känner till det är inte speciellt konstigt dock anser jag.
 

Agö

Medlem
De borde lösa det som ren good will, men du har nog inget att hämta rent juridiskt. Du har ju faktiskt inte betalt för en biljett. Hade de dragit pengarna hade ju sitsen varit annorlunda. När man är erfaren vet man att man ska alltid kolla att man har ett biljettnummer, ex: 125-12312312311. Om det inte finns är det bara bokat, men ingen biljett utfärdad. Att man inte känner till det är inte speciellt konstigt dock anser jag.
Tveksamt resonemang tycker jag. Det är tvärtom, dvs. flygbolaget har en skyldighet att kontakta dig om fel uppstår på deras sida. Och därtill att ha rutiner som gör att detta inte ska uppstå.

Jag bytte nyligen mitt kreditkort. I min Hiltondialog hade jag mitt gamla, spärrade kreditkort. Av någon anledning gick det att boka. Däremot blev jag snabbt uppringd och uppmailad av hotellet ifråga som påpekade detta och bad om nya uppgifter.
 

FredrikB

Ny medlem
De borde lösa det som ren good will, men du har nog inget att hämta rent juridiskt. Du har ju faktiskt inte betalt för en biljett. Hade de dragit pengarna hade ju sitsen varit annorlunda. När man är erfaren vet man att man ska alltid kolla att man har ett biljettnummer, ex: 125-12312312311. Om det inte finns är det bara bokat, men ingen biljett utfärdad. Att man inte känner till det är inte speciellt konstigt dock anser jag.

Jag vet ju egentligen att man skall ha en e-ticket men jag har aldrig någonsin haft problem med bokningar på ett flygbolags egna hemsida innan vilket gör att jag inte kollar så noga. När mailet med itinerary, bokningsnummer och pris kommer så känns det ju som att det är klart. Detta blir en dyrköpt lektion om inte Swiss fixar detta åt mig... Jag håller er uppdaterade, men skall njuta av några dagars skidåknkng innan jag skickar in mitt claim.
 

agehall

Medlem
Tveksamt resonemang tycker jag. Det är tvärtom, dvs. flygbolaget har en skyldighet att kontakta dig om fel uppstår på deras sida. Och därtill att ha rutiner som gör att detta inte ska uppstå.
Så kan man nog resonera, men jag misstänker att kontraktet, rent juridiskt, formas först när man får ett biljettnummer. Jag säger inte att du har fel (för du är nog 100x bättre på de juridiska bitarna än vad jag är) men jag vill nog hävda att det ligger en hel del ansvar på köparen att kontrollera att man får ett biljettnummer.
 

johhenrik

Medlem
Jag vet ju egentligen att man skall ha en e-ticket men jag har aldrig någonsin haft problem med bokningar på ett flygbolags egna hemsida innan vilket gör att jag inte kollar så noga. När mailet med itinerary, bokningsnummer och pris kommer så känns det ju som att det är klart. Detta blir en dyrköpt lektion om inte Swiss fixar detta åt mig... Jag håller er uppdaterade, men skall njuta av några dagars skidåknkng innan jag skickar in mitt claim.
Jag åkte på det där själv för många år sen, fast med Air France. Det blev till att köpa en biljett på Arlanda helt enkelt. Det blev i detta fallet billigare, då min bokning var en AF F och istället blev en BA i ekonomi, men upplevelsen var sämre... ;)
 

johhenrik

Medlem
Tveksamt resonemang tycker jag. Det är tvärtom, dvs. flygbolaget har en skyldighet att kontakta dig om fel uppstår på deras sida. Och därtill att ha rutiner som gör att detta inte ska uppstå.

Jag bytte nyligen mitt kreditkort. I min Hiltondialog hade jag mitt gamla, spärrade kreditkort. Av någon anledning gick det att boka. Däremot blev jag snabbt uppringd och uppmailad av hotellet ifråga som påpekade detta och bad om nya uppgifter.
Mycket möjligt du har rätt. Nu har vi två olika gissningar här, så vi får väl se vad som utslaget blir tillslut. :)
 

Agö

Medlem
Det är ju ostridigt att TS inte har haft en giltig biljett i det här fallet utan endast fått tillsänt sig en bokningsbekräftelse. Utan giltig biljett har man ju inte slutit ett avtal med flygbolaget (enligt det normala flygbolagets regler*). So far so good. Min poäng är dock att TS har haft skälig anledning att förvänta sig att ett avtal har slutits av flera skäl. Dels har TS erhållit bokningsbekräftelse efter att ha bokat online. Köpet har ur TS perspektiv kunnat genomföras online (läs: kortet har inte blivit avvisat vid bokningen, vilket normalt borde vara fallet i händelse av att det saknas pengar på kontot, krediten är uppnådd, kortet har gått ut, eller blivit spärrat etc.). Flygbolaget i fråga har därtill inte heller på något sätt meddelat TS att köpet inte gått igenom, vilket återigen vore det normala. Slutligen har flygbolaget därtill, uppenbarligen muntligen, vidhållit att fel begåtts av dem. All in all, jag skulle kriga i en sådan här fråga.

*SAS skriver t.ex. att "biljetten utgör avgörande och fullständigt bevis på transportavtalet mellan oss och den passagerare som anges på biljetten."
 

henke12

Medlem
Som gammal ticketing agent såg jag detta fenomen ett antal gånger i veckan då mer eller mindre förtvivlade resenärer kom med "biljetter" som visade sig att de inte var biljetterade ordentligt.
Oftast var det halvsuspekta resebyråer med telefontid varannan torsdag 10.30-11.00 så det slutade med att dessa resenärer fick köpa ny biljett..
Men ibland kunde man försöka göra någon smidig manöver för att minimera tandagnisslan :)
 

Valley

Medlem
Vad står det i Swiss villkor ?
Misstänker att det även för Swiss liksom för andra bolag finns en klausul som säger att tills biljetten blivit till fullo betald har inget avtal kommit till stånd.
Har däremot sett att andra flygbolag, även och självklart, har förpliktelser gentemot resenären när det gäller vilken information de själva måste leverera.
Likaså verkar det som att många lägger nästan allt ansvar på resenären att kontrollera och följa upp.

Närmaste jag kommit rörde en biljett som p g a vissa omständigheter blev totalt avbokad då jag blev ombokad till annat bolag på utresan.
När jag stod vid gate och skulle hem fanns ingen giltig biljett över huvud taget.
Flygbolaget löste allt föredömligt utan att jag drabbades på något sätt.
 
Toppen