Senaste nytt

Hur många Tier Points vid köpt uppgradering?

Mr.A

Medlem
Hej, nu har jag en T/R till London i ekonomi men kan uppgradera varje segment för en dryg tusing. Jag skulle normalt inte tycka att det är värt besväret då jag med mitt guldkort redan har fördelarna på flygplatsen. Dock så såg jag att jag vid en tidigare uppgradering fick 40 istället för 10 Tier points och detta ändrar ju så klart saken... Är detta praxis?
 

nissefalk

Medlem
Ja detta är praxis, betalade uppgraderingar får Tier points och Avios för nya bokning klassen, jag gjorde en sådan uppgradering från Premium Economy till Business från Delhi till London tidigare i år och fick avios och poäng för den uppgraderade klassen.

Själv saknar jag 30 Tier för att behålla Guld kortet så skall fråga om paid upgrade till Heathrow nästa gång jag flyger dit i Economy.
 

Dr. Miles

Expert
Jag betalade 1035 per sträcka nu, väl värt det med tanke på 80 Tier Points...
Sträckan mellan Stockholm-London ger endast 40 Tier Points per segment i Business class väl?
Är det inte Helsingfors-London och andra långa sträckor inom Europa som ger 80 Tier Points per segment i Business class?
 

agehall

Medlem
Sträckan mellan Stockholm-London ger endast 40 Tier Points per segment i Business class väl?
Stämmer. Det är alltså 80 TP totalt, inte extra utöver vad man annars fått.

Det kan vara en riktigt bra deal att uppgradera numera eftersom en del bokningsklasser bara ger 5 TP/sektor...
 

khybner

Medlem
Ja detta är praxis, betalade uppgraderingar får Tier points och Avios för nya bokning klassen, jag gjorde en sådan uppgradering från Premium Economy till Business från Delhi till London tidigare i år och fick avios och poäng för den uppgraderade klassen.

Själv saknar jag 30 Tier för att behålla Guld kortet så skall fråga om paid upgrade till Heathrow nästa gång jag flyger dit i Economy.

Värt att tänka på vid long haul är att om man köper en biljett i en klass (t.ex. World Traveller), sedan uppgraderar med Avios till nästa klass (WTP) och därefter på MMB eller flygplatsen uppgraderar med pengar (till CW) så får man TP och Avios enligt World Traveller.
 
Toppen