Senaste nytt

Diners, vad betyder ingen övre köpgräns?

Timotey

Medlem
Som rubriken lyder om man läser om Diners kortet hos SAS så står det att det inte har någon övre köpgräns, men på fakturan så står det ju ändå kreditutrymme och sedan den summa jag valt att ha. Vad innebär det här i praktiken, kan jag handla för 100.000 SEK en månad trots att jag har ett kreditutrymme på 25.000 SEK.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Kricka

Medlem
Diners är väl i princip ett betalkort dvs. man betalar HELA fakturan varje månad.
Om man inte betalar hela fakturan så är det då kanske max 25' som kan vara
kredit ? Har aldrig funderat på detta då jag betalar fakturan varje månad men
det har aldrig varit något problem/några frågor trots spend på ibland uppemot
100' per månad på flygbiljetter.
 

Fredrik

Medlem
Du kan definitivt handla för mer än ditt kreditutrymme. Jag gör det med jämna mellanrum. Det viktiga är att du åtminstone betalar fakturan ner till kreditutrymmet.
 

olo

Medlem
Det är skillnad på kreditkort och betalkort. Diners och Amex är betalkort där hela summan betalas vid förfallodatum.
Exempel på kreditkort är de flesta Mastercard där fakturan kan betala i sin helhet eller delbetalas mot avgifter. Oftast ger kreditkort längre betalningsfrist.

På ett kreditkort används utrymmet inom krediten och det finns ett beviljat tak. På ett betalkort finns ingen formell limit, men det kan finnas en i din profil baserat på tidigare inköp.

Ett betalkort syns inte på en UC, vilket ett kreditkort gör.

Vid tecknande av Diners går det att välja till ett kreditutrymme, vilket är helt onödigt om man inte avser att delbetala sina utlägg till jättedåliga vilkor. On det väljs så ses det på fakturan, trots att det är ett betalkort. Om kredit väljs på ett Diners har man delvis konverterat sitt betalkort till ett kreditkort,
 

Timotey

Medlem
Du kan definitivt handla för mer än ditt kreditutrymme. Jag gör det med jämna mellanrum. Det viktiga är att du åtminstone betalar fakturan ner till kreditutrymmet.
Kanon kommer alldeles strax ha en utgift som är högre än mitt kreditutrymme på kortet ville mest säkerställa så att jag inte blir nekad i butiken.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Ricci

Medlem
Kanon kommer alldeles strax ha en utgift som är högre än mitt kreditutrymme på kortet ville mest säkerställa så att jag inte blir nekad i butiken.
Om du har högre utgifter som inte ligger i linje med dina tidigare utgifter rekommenderar jag att ge info i förväg till Diners.
 

ulagun

Medlem
Ring dom innan och säkerställ att allt är OK. Ingen här kan nog ge ett säkert svar.
Stämmer!
Ring dem innan så gör de en notering om kommande större utgift. Har glömt någon gång då jag betalt hotell m.m före större grupp. Då har hotellet ringt och kollat vid utcheckning. Kan bli lite tidsödande på viss håll i världen. Har dock aldrig haft problem med själva betalningen
 

Olsson91

Medlem
Diners utfärdas av SEB, antar att de är precis som Eurocard då.

linnan när jag enbart körde med Eurocard så låg jag på 80-120k i månaden. Har dragit kortet upp över 250 och hörde inte ett pip. Så de är nog inte något problem att dra 100k på kortet under en månad. Men hitta ställen som accepterar de kortet är ju svårare än att komma upp i 100k.
Bara de, har du en kreditgräns på 10 000 så måste du betala ner den till 9600kr typ varje månad.
 
Last edited:
Toppen