Senaste nytt

Håll jetlagen borta - se sömnforskarens 10 bästa råd

BusinessClass

Redaktör
Vinterhalvåret och sportlovet är högsäsong för att flyga utanför Europa och ha långa semestrar. Många skandinaver reser alltså långt bort under de kalla, mörka månaderna och om du frågar flygvärdinnorna ombord på Singapore Airlines flygplan vad nordiska passagerarna undrar mest över så är det hur ens inre klocka ska hänga med till den nya tidszonen,…
 
En riktigt trevlig och bra artikel. Mycket är känt men bra med förklaringar till hur det funkar och tips på nya saker som jag inte kände till. Alltid lättare att motivera sig själv att göra saker när man vet varför man gör det. Nu kanske ämnet inte är så mycket större men gärna en uppföljning av artikeln där man tar upp det här med att man svullnar i kroppen vid långflygning och hur man kan bli av med svullnad om det inträffat.
 

RickardG

Medlem
Jag tycker hela artikeln känns som reklam för Singapore Airlines, med lite jetlagsnack inklämt i mitten. Inte ens bland de konkreta råden lyckades de hålla Singapore och Changi utanför...
 
Det är artikel om en undersökning som SA gjort så inte konstigare än så, antar att det är från ett pressmeddelande. Så länge BC inte finansierar egna undersökningar/studier med medel från oss medlemar eller andra sponsorer så blir det så här. Ser dock inte några fel i de konkreta råden och så får man sila bort reklamen.
 

RickardG

Medlem
Vill BC skriva en artikel om jetlag, som rubriken antyder, kunde de klippt bort allt som har med Singapore Airlines att göra och bara ta med "sömnforskarens" råd.
 
Får jag bestämma så är det detta den enda lösningen som faktiskt fungerar och hjälper mot jetleg när man är framme.

Mycket "fika" första kvällen för att hålla sig vaken så länge som möjligt och sedan sova gott, repeat kväll två om det behövs. Sedan är jag alltid i fas.
 

henrik l

Medlem
Att ställa om klockan till lokal tid på ankomstorten kör jag med konsekvent, hjälper till lite grann. Vi hade en gästföreläsare från AA för många år sedan som flög kors och tvärs och jag fick höra att ett av hans tips var just att ställa om klockan.
 

Dr. Miles

Expert
Vill BC skriva en artikel om jetlag, som rubriken antyder, kunde de klippt bort allt som har med Singapore Airlines att göra och bara ta med "sömnforskarens" råd.
Med samma logik, ska man inte nämna om flygbolagets namn när flygbolag A öppnar världens längsta flight och flygbolag A skickar press release om detta?
T ex skriva bara mellan AAA och BBB som är xxxx miles utan att nämna vilket flygbolag som flyger? Så att det inte uppfattas som reklam?

Som @Fredrik Tärnström skrev, det är väl Singapore Airlines som har medverkat denna press release så det vore konstigt att ta bort information om detta och låtsas som om ingenting har hänt?
 
Att ställa om klockan till lokal tid på ankomstorten kör jag med konsekvent, hjälper till lite grann. Vi hade en gästföreläsare från AA för många år sedan som flög kors och tvärs och jag fick höra att ett av hans tips var just att ställa om klockan.
Det hjälper mycket att ställa om klockan, att sedan titta på klockan och fundera på om man ska ta en "fika" till gör underverk.
 

RickardG

Medlem
Med samma logik, ska man inte nämna om flygbolagets namn när flygbolag A öppnar världens längsta flight och flygbolag A skickar press release om detta?
T ex skriva bara mellan AAA och BBB som är xxxx miles utan att nämna vilket flygbolag som flyger? Så att det inte uppfattas som reklam?
Det var väl ändå en fruktansvärt dålig jämförelse. Finns det en nyhet relaterad till ett specifikt bolag nämner man naturligtvis bolaget vid namn, vad är annars nyhetsvärdet?
Skriver man en artikel (för nyhet är det inte) som handlar om jetlag och kryddar den med bilder, citat från marknadschefer, och information om ett specifikt bolag är det en annan sak. Singapore Airlines har varken något nytt att rapportera gällande jetlag, och de har inte genomfört någon studie i ämnet.
 
Toppen