Senaste nytt

Dyrare på Arlanda Express

Dr. Miles

Expert
Jag förstår inte dem. Vad tänker de egentligen?

En tågresa mellan Stockholm C - Uppsala C(vilket är längre än Stockholm C - Arlanda) kostar 49 kr. Hur motiverar de deras prissättning?
 

Jacob

Medlem
En tur och returresa med flygbussarna är billigare än en enkelbiljett med Arlanda Express. Helt galet!

Skulle aldrig betala den summan för att sitta 20 minuter på ett tåg, i alla fall inte om jag reser privat, och knappt ens i jobbet heller.

Vad stod det om Arlanda Express i SvD föresten?
 

Magino

Medlem
Det är verkligen löjligt dyrt. En av deras "bortförklaringar" om man kan kalla det så är att ändå nästa 50% av resenärerna utnyttjar deras rabatter.

Här är i alla fall artikeln från SVD
 

gdaily

Medlem
Ett mycket bra tips är att kolla om SJ råkar ha något tåg som stannar vid Arlanda C (man hamnar i Sky City) som passar med din avgång. De biljetterna kostar 150-200 kronor (inklusive den förhöjda stationsavgiften på Arlanda) och tar 19 minuter att resa. Kostar även 3000 SJ Priopoäng, vilket jag tror är ett riktigt bra poänguttag (4000 i första klass om man vill sitta där i 19 minuter, men då får man ju tillgång till Loungen på Sthlm central förvisso).
 

Roger J

Medlem
Problemet med bussen är samma som med taxi, vid vissa tidpunkter riskerar man fastna rejält i trafiken.
Det knäppa ur ett samhällsperspektiv är ju att man inte utnyttjar järnvägen maximalt.
 

Gnopps

Medlem
Problemet med bussen är samma som med taxi, vid vissa tidpunkter riskerar man fastna rejält i trafiken.
Det knäppa ur ett samhällsperspektiv är ju att man inte utnyttjar järnvägen maximalt.
Väldigt sant. Är det någon som vet hur det går för bolaget som driver Arlanda Express, behöver de ta ut de höga biljettpriserna?
 

Dr. Miles

Expert
Jag läste en artikel på Metro idag om en ny taxibolag i Stockholm, BlåTaxi.

Deras pris för Stockholm City - Arlanda kostar endast 175 kr! Det är väsentligt biligare än att åka Arlanda Express.

Blå Taxi skrev:
Våra priser

Vi erbjuder cirka halva priset jämfört med de största bolagen i Stockholm. Vårt högsta jämförelsepris är cirka halva priset jämfört med de högsta jämförelsepriserna hos Taxi Stockholm, Taxi Kurir, Taxi 020, Taxi Transfer samt Top Cab. Stockholm-Arlanda t.o.r kostar också cirka halva priset jämfört med dessa bolag. Enkel resa Stockholm city – Arlanda kostar hos oss 175 kr, cirka en tredjedel så mycket som hos våra konkurrenter.
 

Gnopps

Medlem
Jag läste en artikel på Metro idag om en ny taxibolag i Stockholm, BlåTaxi.

Deras pris för Stockholm City - Arlanda kostar endast 175 kr! Det är väsentligt biligare än att åka Arlanda Express.
Låter misstänkt likt P3 Hassans förslag för några år sedan: Starta taxibolag - Hassan i Humorförrådet - SR P3

Jag tycker det är tråkigt när taxi är billigare än tåg, ur miljö- och trafiksynpunkt borde det inte vara så.
 

Dr. Miles

Expert
Förresten jag ringde till Blå Taxi.

De tar 175 kr för Stockholm City->Arlanda, men 325 kr för Sollentuna->Arlanda.
Sollentuna ligger halvvägs mellan Stockholm City och Arlanda.

Jag förstår inte logiken. :confused:
 
Toppen