Senaste nytt

Det var bättre förr - Pan Am

A380*G

Medlem
Japan Airlines(JL) hade likadant system när det var deras storhetstiden och man kan fortfarande göra det på JAL Hotel i Narita.

Bodde där våren 2007 en natt innan jag flög NRT-PEK NH C och PEK-ARN SK C. :eek:

Denna resa är än idag min dyraste flygbiljett i flygplan. Full fare C! ARN-NRT r/t. :)
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Bodde där våren 2007 en natt innan jag flög NRT-PEK NH C och PEK-ARN SK C. :eek:

Denna resa är än idag min dyraste flygbiljett i flygplan. Full fare C! ARN-NRT r/t. :)

Om man köper en full fare biljett i C från Japan till Europa t/r idag, kostar det mer än jordenrunt biljett i F!
 

Dr. Miles

Expert
Vid träffen på Monks berättade jag till några medlemmar att flygbiljett mellan Tokyo och Los Angeles kostade 1.300 USD i 50 talet.
Det låter inte så dyrt i vårt öra idag men, då kostade 1 USD = 360 JPY och ingångslön för en universitetexaminerade var ca 1.500 JPY i månaden.

1.300 USD x 360 = 468.000 JPY
468.000 / 1.500 = 312 månadslöner = 26 års bruttolöner

Ja, då hade Japan Airlines råd att ha en sushikock onboard...
 

Palazzi

Medlem
1.300 USD x 360 = 468.000 JPY
468.000 / 1.500 = 312 månadslöner = 26 års bruttolöner

Ja, då hade Japan Airlines råd att ha en sushikock onboard...

Ja, han kostade ju som 1/26 av en biljett !! :) Japan Airlines hade nästan kunnat anställa en Sushikock/ pax :D
 

Alf

Medlem
På den tiden PanAm flög från ARN var det först B707 via LHR och sedan nonstop JFK med A310. A310 hade tre klasser och var ett wide body plan i samma storlek som B767. Vi flög på den tiden i business på tjänsteresor och eftersom vi åkte ofta med PanAm ( som hade anropssignal Clipper XXX) fick vi så gott som alltid uppgradering till F mellan ARN-JFK. Det var i F klass den i särklass bästa flygmaten jag har ätit under mina alla mina flygresor, och det är många med tanke på min ärovördiga ålder. Att tex tillaga en lambrack enligt önskemål om medium som var perfekt det är det knappt att en bra reasturant klarar av, men PanAm fixade det. Naturligtvis rysk kaviar som starter med en citron inlindad i en linneduk så att känorna inte skulle hamna på tallriken. I övrigt en suverän service och minst en svensktalande flygvärdinna på flighten. Det blev ofta så att jag skötte bokningarna efterson jag hade kontakt med personalen på Arlanda som i god tid brukade bekräfta uppgradering. Standardfrågan från kollegorna var alltid om jag bokat i restauranten. Vi åkte i regel till SFO och denna inrikestripp flögs oftast med B747 i F klass inrikes och den var också mycket bra.
Jag har även åkt delar av PA001 och 002 som gick jorden runt åt motsatta håll och flögs med B747 och var en riktig prestigelinje.
Det var med stor saknad man konstaterade att PanAm la ner sin verksamhet. Det gick ju redan på den tiden att tjäna poäng och naturligvis hade man fått ihop en större mängd som plötsligt höll på att bli värdelösa. Poängfrågan löstes så småningom och utställda Award biljetter och resterande poäng övertogs av Delta. Det var för övrigt Delta som fotsatte trafiken till JFK från ARN när PanAm lagt ner.
Ibland var det faktiskt bättre förr.
 
Toppen