Senaste nytt

Strejkvarsel mot Flybe/SAS, sympatiåtgärder av Svensk Pilotförening

Agö

Medlem
Som bl.a. lyfts i denna tråd har Unionen varslat om strejk från och med 22 februari. Det rör sig om total
arbetsnedläggelse i kombination med blockad.

Destinationer som kan komma att beröras är Arlanda och Visby, Kalmar, Ronneby, Sundsvall-Timrå, samt finska Åbo, Vasa och Tampere-Pirkkala.

SAS operated by flybe | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor

Idag har Svensk Pilotförening varslat om utökade konfliktåtgärder och sympatiåtgärder.

Det utökade varslet innebär att SPFs medlemmar i GEC tas ut i partiell arbetsnedläggelse under torsdagar, söndagar och måndagar. Dessutom läggs en blockad mot att äta måltid ombord på flygplanen som ersättning för matrast.

Utöver varslade åtgärder vid Flybe/GEC varslar också SPF om sympatiåtgärder som innefattar blockad mot övertid, resande med inhyrda flygbolag samt ytterligare inhyrning av flygbolag.

Konfliktåtgärderna träder i kraft den 25 februari klockan 00.00.
 
A

Aurora

Guest
Heia SPF, håper de presser SAS til å enten kutte avtalen med flybe, eller få flybe til å get their shit together.
 

SK989

Medlem
Sympatiåtgärderna mot bl.a. "riktiga" SAS och mot Malmö Aviation innefattar som nämnt blockad mot övertid hos SAS och Malmö Aviation och "resande med inhyrda flygbolag". Övertid förstår man ju vad det är men vad innebär blokad för "resande med inhyrda flygbolag" i praktiken? Att SAS inte får låta sina piloter flyga i plan som inte är SAS egna, typ LAN-kärran?
 

mha321

Medlem
Sympatiåtgärderna mot bl.a. "riktiga" SAS och mot Malmö Aviation innefattar som nämnt blockad mot övertid hos SAS och Malmö Aviation och "resande med inhyrda flygbolag". Övertid förstår man ju vad det är men vad innebär blokad för "resande med inhyrda flygbolag" i praktiken? Att SAS inte får låta sina piloter flyga i plan som inte är SAS egna, typ LAN-kärran?
Flygbolag vs flygplan skulle jag tro. Blockad mot wetlease, men LAN-kärran är ju inte wetlease. LIkadant så är väl en hel del (majoriteten?) av deras andra plan också leasade, men de har egen personal. Handlar väl om levereantörer som Flybe (of course), Cimber, Jettime, BRA (som väl finns kvar på ett hörn?). Och att de inte får ta in några nya sådana bolag för att täcka upp under konflikten.
 
A

Aurora

Guest
Cimber lär väl räknas som inhyrd bolag...

Cimber er eid av SAS nå, de ansatte har faste normale kontrakter (om enn noe lavere lønnsnivå enn i "core SAS" - så har de både kollektivavtale, pensjonsavtale, forsikringer og alt annet i orden). Tror egentlig ikke Cimber ville blitt påvirket av en slik streik. Cimber er litt som... hm... HOP! for Air france, Eurowings for Lufthansa - med andre ord et datterselskap som opererer for "the mother company".

Det som jeg føler har skjedd, er at det har kommet noen sånne sleske nyansatte siviløkonomer med gode ideer og NULL luftfartsoperativ erfaring. SAS har i dag følgende selskaper på wetlease (som nevnt, wetlease = et annet selskap lånes inn for å operere en rute med sitt eget crew og eget fly, enten éngangstilfelle eller en lengre avtale):
-Jettime (dansk) med ATR. Langtidskontrakt.
Relativt greie ansettelsesformer, men ikke noe rosenrødt.
-Flybe (britisk) med ATR. Langtidskontrakt.
Tydelig dårlige kontrakter.
-Cityjet (irsk) med CRJ900. Langtidskontrakt.
Usikkert hva det ender opp med av ansettelseskontrakter, har vært ala jettime, men hele selskapet er i omveltninger i flytting fra Air France-operations til SAS-operations.
-Air Nostrum (spansk) med CRJ900. Kortere kontrakt for å dekke manglende produksjon pga forbigående mangel på CRJ-piloter i cimber.
No idea hvordan ansettelseskontraktene er her.

Av disse flyr jeg kun jettime, og jeg er forbanna på de dustete økonomene i SAS som har klart å trumfe igjennom wetleasinga av så mange søppel-selskap. Selv om, selvfølgelig, økonomene svarer jo bare på det miljøet som har blitt i Europa. Spørs om SAS vil overleve om de ikke gjør disse grepene...i konkurranse med Ryanair, Easyjet, Wizzair, Norwegian etc. Men om man først skal gjøre grepene, så burde det helst vært med noe mer OK selskap, etter min mening. Og man BURDE satt minstekrav om ordnede ansettelsesformer.
 
Last edited by a moderator:
Toppen