Senaste nytt

Charter till Thailand för 2 vuxna och 2 barn 2V =~60000kr?

FF#1

Medlem
Pratade just med en bekant (som nästan aldrig reser)
De var i full färd med att boka en charter till någonstans i Thailand för sol och bad i februari 2017 (ute god tid....)

De resor med medelklass hotell 3-4 charterstjärnor de tittade på kostar ca 60-65000 för 2 vuxna och 2 barn. Känns saftigt!

Charter är inte min specialitet och i Thailand är jag tyvärr bara på bussines så jag har inte mycket koll, men känn det inte lite överprisat?

Tänkte kolla lite åt dem på att sätta ihop en resa på egen hand.

Nu är det ju lite långt fram men om jag tittar så verkar det finnas biljetter ARN-Thailand för ca 20000kr för en 2+2 familj. då har man ju kvar ca 45000kr att bränna på 13 hotellnätter och annat.

Så till frågan, var ska man rekommendera en ej så resvan familj att åka i Thailand för sol och bad?

Vad kostar ett vettigt mellanklass hotell på ett vettigt beachläge?
 

Jonas C

Medlem
Hela idén med charter är inte tänkt att vara billigt, utan snarare att man betalar för "bekvämligheten" att inte behöva fixa med flyg och hotell själv.

60 000 är definitivt överprisat.
 

090034208

Medlem
Bekant familj till mig, 2 vuxna och 3 barn tänkte boka med Vingresor ARN-HKT 2 veckor på 4* hotell med frukost, kostnad 62000sek. (Då är VAA-ARN t/r exkluderat) Efter samtal med mig blev det reguljär med AY VAA-HEL-BKK t/r samt TG BKK-HKT t/r samt samma 4* hotell till totalkostnad 49000sek
 

mcleif

Medlem
Det lyder umiddelbart som en voldsom pris. Jeg rejser selv til Phuket med familien i begyndelsen af marts med charter. Vi har booket gennem Spies (Ving i Danmark) og giver ca. DKK23.000,- for fly + en uges 4+ hotel (uge 2 har vi selv booket) for to voksne og 1 baby. Jeg har svært ved at tro, at de kun får hotel med 3-4 stjerner for den pris.

Vi har valgt charter (igen) denne gang, så vi flyver direkte begge veje med Thomas Cook Airlines' Airbus A330-200 med ny kabine. Vi rejser totalt fem voksne og 1 baby og for os er det vigtigst med kortest mulig rejsetid på denne ferie, så vi sætter stor pris på direkte fly. Ja, vi kunne have rejst med Thai Aiways for samme pris (direkte fly ud, men hjem via Bangkok), men jeg synes ikke Thai Airways er det ekstra ben værd på hjemrejsen. Vi kunne have fået det lidt billigere med Qatar Airways, men så havde hjemrejsen taget næsten 18 timer kontra 11 timer. Og så stor er forskellen altså heller ikke på Economy-produkterne...
 

Dr. Miles

Expert
Pratade just med en bekant (som nästan aldrig reser)
De var i full färd med att boka en charter till någonstans i Thailand för sol och bad i februari 2017 (ute god tid....)

De resor med medelklass hotell 3-4 charterstjärnor de tittade på kostar ca 60-65000 för 2 vuxna och 2 barn. Känns saftigt!

Charter är inte min specialitet och i Thailand är jag tyvärr bara på bussines så jag har inte mycket koll, men känn det inte lite överprisat?

Tänkte kolla lite åt dem på att sätta ihop en resa på egen hand.

Nu är det ju lite långt fram men om jag tittar så verkar det finnas biljetter ARN-Thailand för ca 20000kr för en 2+2 familj. då har man ju kvar ca 45000kr att bränna på 13 hotellnätter och annat.

Så till frågan, var ska man rekommendera en ej så resvan familj att åka i Thailand för sol och bad?

Vad kostar ett vettigt mellanklass hotell på ett vettigt beachläge?
Om barnen är över 11 år båda två blir det i praktiken 4 vuxna.
Och om det är från någon annan ort än Stockholm tillkommer anslutning också.
T ex mellan Luleå - Phuket (jag vet ej om det finns sådan charterrutt) direkt så finns det självklart en viss värde istället för att byta två gånger till Phuket.

Många charterarrangörer erbjuder återbetalning fram till 60 dagar före avresa så om man inte har likviditetsproblem kan det vara bra att boka den först för att säkra platsen sedan söka något annat.
 

palmen

Moderator
Februari är högsäsong för Thailand så man ska inte räkna med allt för många kampanjer dit, även om Qatar Airways brukar ha kampanj året om.
Om man bokar själv borde man utan problem kunna hitta flyg för 7-8000 per person, men det kommer kräva minst en mellanlandning om man inte ska till Bangkok. Hotellrum i 13 dagar för en familj borde utan problem gå att få för under 2000 kronor natten.

I och med att det är lite långt fram i tiden så fick jag göra en sökning i december istället och hittar då dessa priser för flyg och hotell (tog bara ett random hotell som såg OK ut på bilderna).Går att komma ner under 20.000 utan problem för andra hotell i 14 dagar.

Flyg ca 24000
Hotell ca 30000
Totalt pris: ca 54000 kronor
upload_2016-2-16_14-38-31.png

upload_2016-2-16_14-52-17.png
 

Bergling

Medlem
Nu framgår det ju inte vilka datum i februari det gäller, men om det är på sportlovet så innebär det ju också en prisökning p g a ökad efterfrågan just den perioden. Jämfört med veckor efter/före sportlovet, så kan det skilja 10000 på en sådan resa.
 

FF#1

Medlem
Tack för all input.
Ska kolla upp exakta datum, dock så är ju inte biljetterna för den perioden släppta ännu.
Barnen är 8 respektive 4 år om jag minns rätt.

Även om det nu blir dyrare pga ev. sportlov mm så känns det ju rätt safe att hitta en bättre resa billigare.
 

Andreas Q

Medlem
Vilket horribelt pris.Är i Thailand just nu för öhopping. Flyg finns i mängder för rimliga priser även bokat någon månad i förväg. Economy för 4-6kkr/pers är rimligt men kräver mellanlandning. Det är väl i princip bara Phuket som har startbana lång nog för longhaulkärror.

Boendekostnad varierar kraftigt med vilken ö man gillar och om man vill ha 5* resort med pizzabuffe och svensktalande personal eller något lite mer genuint. Under 1000kr natten för familjerum kommer man utan att kompromissa på standard. Inte lyx men nice ställe på stranden.
 
Toppen