Senaste nytt

Är du och din familj rätt försäkrade på resan? Vi var det inte!!

Först ska jag dra vårt case kort. Semesterresa i Thailand för öhoppande med familjen 2 vuxna 2 barn, reguljärflyg ekonomi och flera icke ombokningsbara boenden bokade via Agoda. Allt betalt med Amex Elite och vi har villahemförsäkring hos LF.

Dag 12 av 19 trampar sambo Dreamliner på en giftig fisk, svart tå med förlossningssmärta i fot och domningar i en arm. Lokal läkare kommer till vår bungalow på 45min och under väntetiden har jag ringt SOS International för att starta ett case och hon blir inlagd på sjukhus i 2 nätter och blir sedan ordinerad vila med svullen fot samt ordinerad att inte lämna ön på tre nätter för att sedan ta oss till fastlandet för "fit for fly" intyg hos ny läkare. Hon fick ny biljett i Z-klass hem och hon mår bra idag även om foten fortfarande känns öm ibland.

Eftersom jag startade caset hos LF så fick vi utan diskussioner ersättning för nytt boende 1500-2700kr/natt, transporter för resten av resan. Sedan fick vi 500kr/person i resestoppsersättning och dag för resten av resan men det gäller bara för två personer i hushållet oavsett hur många som reser i detta fall 8000kr. Vi hade boende för ca 12000kr som inte användes. Självrisk 1500kr.

Amex Elite tar bara självrisken och hade täkt samma som LF men inte reseavbrott dvs 8000kr i detta fallet. Amex hade tagit kostnad för reseavbrott om vi flygit hem tidigare än planerat.

En riktig försäkring skulle enligt mig tagit resestopp för alla och täckt alla kostnader från skadetillfället samt del (i detta fall 8/19 delar) av flygbiljetter.

Ser fram emot livliga diskussioner som resulterar i att alla blir rätt försäkrade om skadan vi inte trodde kunde hända händer...
 

Fosca

Medlem
Kortförsäkringarna är generellt sett enbart bra för bagageförsening och för att ta självrisker. Oavsett hur fantastiska deras villkor låter
För allt annat är det hemförsäkringen som gäller, önskvärt en hos Folksam, LF eller IF. En av dessa tre för enkelhetens skull (de kräver minst mängd pappersexercis). Jobbade själv med reseförsäkringar och resesäkerhet för ett antal år sedan. Bland annat skrev en resesäkerhetsmanual.

I korthet...
-Skippa för allt i världen Europeiska, Gouda, Zurich och alla dess snarlika kumpaner.
-Spara kvitton....på alla utlägg ni tänkt redovisa och önska ersättning för, även taxikvitton (korvören ni vet :) ..men likväl guld för oss poängjägare.).
-Spara ner aktuella försäkringsvillkor i surfplattan och se det som nyttigt tidsfördriv på flyget var femte resa, så ni håller grunderna fräscha i minnet.
-Lägg in nummer till SOS International, Polis, Ambulans och Brandkår i mobilen. Är du väldigt bekväm av dig så lägg även en lapp bak i passet, om ifall det är mobilen du blivit av med. List of emergency telephone numbers - Wikipedia, the free encyclopedia

Klart... trevlig resa!
 
Last edited:

anjak

Medlem
Kortförsäkringarna är bra vid bagageförsening och för att ta självrisker. Oavsett hur fantastiska deras villkor låter
För allt annat är det den via hemförsäkringen som gäller, önskvärt en hos Folksam, LF eller IF för enkelhetens skull (så lite pappersexercis som möjligt). Jobbade själv med reseförsäkringar och resesäkerhet för ett antal år sedan. Bland annat skrev en resesäkerhetsmanual.

I korthet... skippa för allt i världen Europeiska, Gouda, Zurich och alla dess snarlika kumpaner.
Spara kvitton....på alla utlägg ni tänkt redovisa och önska ersättning för, även taxikvitton (korvören ni vet :) ..men likväl guld för oss poängjägare.).
Lägg in nummer till SOS International, Polis, Ambulans och Brandkår i mobilen. Är du väldigt bekväm av dig så lägg även en lapp bak i passet. List of emergency telephone numbers - Wikipedia, the free encyclopedia

Klart... trevlig resa!
Nu hade ju TS i och för sig LF och det verkade ju ändå inte fungera helt lätt!
 

Fosca

Medlem
Nu hade ju TS i och för sig LF och det verkade ju ändå inte fungera helt lätt!
Vilken del tyckte du lät komplicerat? Tyckte det lät nästan klockrent. Allt blev ersatt, om man räknar in det nya boendet. Enda som kunde blivit bättre vore om han var försäkrad i ett av de tolv LF som ger 1000kr per dag istället för ett av de elva som enbart ger 500kr.
 

DanielKif

Medlem
Jag tycker att din försäkring täckte dina omkostnader bra. Att du hade ett icke avbokningsbart boende är ju synd och ställer mig tveksam till om det finns något försäkringsbolag som täcker det OCH nytt boende.
 

agehall

Medlem
Om jag tolkar TS rätt så saknades den vitala försäkringen resplus som LF erbjuder. Det grundläggande skyddet som ingår i hemförsäkringen är inte jättebra tyvärr. Sedan vet jag inte på rak arm hur mycket mer som täckts av resplus, men så spm jag förstod det när jag hade den så skulle den täcka det mesta.

Oavsett vad man har för försäkring så hoppas man ju dock att man aldrig behöver använda den. Alltid trist när sådana här saker inträffar.
 

Fosca

Medlem
Den Utökade reseförsäkringen hos LF hade ökat ersättningen för reseavbrottet till 1000kr per dag och person (2). I övrigt inget ytterligare.
Att teckna Stor hemförsäkring känns grundläggande, rör sig vanligtvis bara om ett par hundralappar extra per år.
 
Nu hade ju TS i och för sig LF och det verkade ju ändå inte fungera helt lätt!
Det fungerade lätt, dom krävde inte ens in kvitton. Men man tor man r försäkrad för allt.
Vilken del tyckte du lät komplicerat? Tyckte det lät nästan klockrent. Allt blev ersatt, om man räknar in det nya boendet. Enda som kunde blivit bättre vore om han var försäkrad i ett av de tolv LF som ger 1000kr per dag istället för ett av de elva som enbart ger 500kr.
500kr/vuxen är lite lågt, när vi bokar så går barnen som vuxna. Tänk om vi hade haft fyra barn.
Jag tycker att din försäkring täckte dina omkostnader bra. Att du hade ett icke avbokningsbart boende är ju synd och ställer mig tveksam till om det finns något försäkringsbolag som täcker det OCH nytt boende.
Icke avbokningsbart är billigast och jag kommer välja det igen.
Om jag tolkar TS rätt så saknades den vitala försäkringen resplus som LF erbjuder. Det grundläggande skyddet som ingår i hemförsäkringen är inte jättebra tyvärr. Sedan vet jag inte på rak arm hur mycket mer som täckts av resplus, men så spm jag förstod det när jag hade den så skulle den täcka det mesta.
Oavsett vad man har för försäkring så hoppas man ju dock att man aldrig behöver använda den. Alltid trist när sådana här saker inträffar.
Tror inte resplus hade täckt det jag önskar. Lite större summa per dag.
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Den Utökade reseförsäkringen hos LF hade ökat ersättningen för reseavbrottet till 1000kr per dag och person (2). I övrigt inget ytterligare.
Att teckna Stor hemförsäkring känns grundläggande, rör sig vanligtvis bara om ett par hundralappar extra per år.
450kr per år kostar den extra.
 

olo

Medlem
Eftersom jag startade caset hos LF så fick vi utan diskussioner ersättning för nytt boende 1500-2700kr/natt, transporter för resten av resan. Sedan fick vi 500kr/person i resestoppsersättning och dag för resten av resan men det gäller bara för två personer i hushållet oavsett hur många som reser i detta fall 8000kr. Vi hade boende för ca 12000kr som inte användes. Självrisk 1500kr.
Nu vet jag inte hur det fungerar hos LF, eftersom jag vid en jämförelse valde bort den, men om man har Folksams resklar (tillägg till hemförsäkring eller ingår i Stor) är det viktigt att anmäla hur många som ingår i hushållet för att resetillägget skall gälla för alla. Övriga vilkor gäller för alla folkbokförda på orten.
 
Toppen