Senaste nytt

Usel hantering av misstag med 2-4-1 av AmEx

Paby

Medlem
Jag har ett American Express SAS EuroBonus Elite och hade fått ihop en härlig rutt med LH och NH i F ett varv runt bollen om ett par veckor. När biljetterna ska ställas ut så säger AmEx-desken på SAS att dom inte hittar någon 2-4-1 voucher i systemet. Jag ringer AmEx som lovar att undersöka saken och att det kan dröja någon dag. SAS ställer upp och låter reservationen ligga outställd i systemet - fantastisk service av SAS!

Dagen efter konstaterar AmEx att någon hos dom gjort fel och inte flyttat vouchern från mitt gamla kort när jag bytte från Premium till Elite. Dom lovar rätta till det i systemet men säger att det kan ta några dagar innan det syns hos SAS. Jag jagar på och försöker på alla sätt få dom att ta en snabbare väg eftersom reservationen inte kan hållas outställd speciellt länge men inget händer. Även SAS jagar AmEx för att få svar.

Till slut måste SAS ta bort reservationen, platserna försvinner givetvis och tre dagar senare meddelar AmEx att vouchern är fixad i systemet... Jag uttrycker mitt enorma missnöje med deras hantering och att det inte finns något sätt att eskalera fram en lösning när det är dom själva som gjort bort sig men får inget vettigt tillbaka. Dom lovar att en chef ska ringa upp.

Idag ringer en "chef". Hon konstaterar att dom har gjort fel, ber om ursäkt för det, och erbjuder mig 6000 (!) EB-poäng i kompensation. Jag frågar om hon skämtar och förslår att hon gör något med årsavgiften istället för 6000 EB-poäng eftersom poäng varken gör till eller från för mig. Hon säger att 6000 poäng är vad hon kan göra.

Jag ber henne behålla poängen. Om jag kunde så hade jag avslutat relationen med AmEx där och då men dom vet att dom sitter på en så unik produkt att det inte är någon risk med att köra hardball. Vill man tjäna EB-poäng på ett kreditkort till en bra ratio så finns det bara ett kort och det gör att deras risk är mycket låg oavsett hur dom hanterar en kund, verkar dom resonera.

Sammanfattning:
* AmEx har betett sig som idioter och tar i mina ögon inte något ansvar för att dom med ett misstag sabbade en unik upplevelse som inte är speciellt lätt att få till.
* SAS ställde upp på alla sätt för att försöka rädda bokningen. Dom höll reservationen outställd så länge det gick och jagade AmEx för att få svar om vouchern. Otroligt fin service och inte alls vad jag är van vid från tidigare med AmEx-desken!
* Jag skulle vilja be AmEx dra åt h*lvete men både dom och jag vet att det inte kommer att hända, därav säkert nivån på deras "kompensation".

Det sista AmEx-damen sa var att jag inte var den enda kund som råkat ut för detta så dom skulle se över sina processer. Därav det här inlägget, någon annan som råkat ut för samma? Vad blev det för kompensation?

Och till sist ett tips - kolla med SAS att dom kan se vouchern i systemet innan ni börjar sätta ihop en rutt för att undvika besvikelser. Om vouchern inte syns så finns det _inget_ sätt för SAS att göra en bokning. Voucher ID, papperskopia på "vouchern" - inget hjälper. Ingen voucher i systemet, ingen bokning till halva poängen.
 
Last edited:

RickardG

Medlem
Jag har råkat ut för en liknande situation. Samma sak med att någon hade gjort fel och att vouchern aldrig hade skapats i deras system, trots att jag hade fått hem brevet.
Dock hade jag så många EB-poäng att jag kunde betala resan även utan rabatt, och applicera 2-4-1 efteråt.
 

Flood

Medlem
Jag hade liknande problem i månadsskiftet augusti/september. Byte från premium till elite ställde till det, tog någon vecka innan vouchern fanns tillgänglig i systemet. Skrev om det i någon AMEX-tråd, jag var inte ensam.
 

Glenn E

Medlem
Jag pratade med Amex idag.
Jag har bytt ner mig till Premium men jag ångrar mig lite för jag tror att jag kan tjäna ihop 2 Amex vouchrar i år.
Jag frågade om det stämmer att de inte flyttar över spend då man byter kort (numera).
Det bekräftades och förklarades med att det varit problem med det.

Så nu får jag vänta tills jag fått ihop 150k spend på Premium kortet innan jag skaffar Elite kortet igen och fortsätter spendera med det istället.

Det finns ju inget som hindrar att man har båda korten.
Men jag vill inte ha några nya status poäng just nu.

En fördel med att spenden inte flyttas är ju att man kan få ihop 3 Amex vouchrar på ett år genom att bränna 150k på Premium kortet och 300k på Elite kortet.

Det finns ju mycket som kan betalas på Betalo med 2,5% avgift i värsta fall.
 

palmen

Moderator
Tack för input, jag bytte precis kort hos amex så lika bra att kontakta SAS redan nu så att jag vet att de ser min voucher till när den ska användas senare i år.
 

RickardG

Medlem
Ännu bättre... Jag hade också tillräckligt många poäng men fick beskedet att det inte går att applicera en 2-4-1 i efterhand.
Jo jag blev också nekad att göra så av Tallinn, så jag ringde SAS och bokade. Ringde sedan tillbaka till Tallinn några dagar senare när min voucher var aktiv och sa att jag ville applicera den på bokningen jag gjort hos SAS. Inga problem.
 

Alf

Medlem
Jo jag blev också nekad att göra så av Tallinn, så jag ringde SAS och bokade. Ringde sedan tillbaka till Tallinn några dagar senare när min voucher var aktiv och sa att jag ville applicera den på bokningen jag gjort hos SAS. Inga problem.

Jag har gjort likadant vid två tillfällen när inte Amex fått fram vouchern i tid och det har inte varit några problem.
 

agehall

Medlem
Jag har gjort likadant vid två tillfällen när inte Amex fått fram vouchern i tid och det har inte varit några problem.
Jag kan tänka mig att det kan gå om AmEx klantat sig och inte ställt ut vouchern, men om man inte ännu tjänat ihop den så skulle jag inte lita på att det fungerar. Jag har ju. Som jag tidigare berättat, blivit nekad av flera olika agenter trots ombokning+reissue.
 

Viking75

Medlem
Varit med om samma sak. I mitt fall lyckades man dessutom ta bort en redan bokad awardresa utan att meddela någon. När "kriget" var slut fick Tallin köpa tillbaka resan åt oss.
Lite bra info: SAS kan bara se om man har EN giltig voucher Amex Tallin skall kunna se om det finns fler. (I mitt fall krävdes bevis från Amex kort företag.
 
Toppen