Senaste nytt

Påverkar kreditupplysningar från kortföretag möjlighet till lån mm?

Tyvärr räcker det i många fall med att kreditfrågan ställs. På den bank jag är anställd på så är antalet kreditförfrågningar en ganska tungt vägande parameter för att fastställa kundens scoring, och därmed kreditbetyg.
Vilken bank är det? Låter konstigt och lite trångsynt. Då lånen skall läggas om så tar jag diskussioner med många olika banker för att få så bra ränta som möjligt. Då görs i regel en UC för att banken skall få en bild av min kreditvärdighet. Har aldrig hänt att jag blivit nekad pga detta.
 

Rebel

Medlem
Vilken bank är det? Låter konstigt och lite trångsynt. Då lånen skall läggas om så tar jag diskussioner med många olika banker för att få så bra ränta som möjligt. Då görs i regel en UC för att banken skall få en bild av min kreditvärdighet. Har aldrig hänt att jag blivit nekad pga detta.

Inte nekad men räntan går upp
 

Kimmen00

Medlem
Tyvärr räcker det i många fall med att kreditfrågan ställs. På den bank jag är anställd på så är antalet kreditförfrågningar en ganska tungt vägande parameter för att fastställa kundens scoring, och därmed kreditbetyg.

Lite ot men vad är det för bank som nyttjar det vid kreditvärdering om jag får fråga?
Har syskon på 2 banker och vid tex bolån kan låntagaren har 100 kreditkort vilket är irrelevant så länge inkomsten är stabil och inga anmärkningar finns.
 

Kimmen00

Medlem
Inte nekad men räntan går upp

Eh, knappast, skulle sådant ske får den banken bort för mig direkt. Har hoppat runt på ganska många banker de senaste 5 åren för att få lägsta räntan, jag är helt illojal utan jagar bara lägsta räntan. Matchar inte befintlig bank så byter jag. Tas ju massor av UC har aldrig påverkar ett smack (för mig iaf)
 

nota bene

Medlem
I vissa situationer kollar företag på antalet tagna kreditupplysningar, men det påverkar inte kreditutrymmet. På samma sätt som Amex är ett betalkort och inte kreditkort [i.e. du betalar när fakturan kommer - inte släpar efter med betalningar som du lätt kan med andra kort], och därför dyker det inte upp som en kredit vid en UC.

För att återgå till frågan så rekommenderar jag starkt en av de längre longhauls som ger 9000 EB-poäng och komplettera med något inom Europa i Plus (eller i Go som man lägger OT på). Du kan ju även göra så att du lägger in OT på ett leg longhaul och hoppas att det går igenom.
 
Toppen