Senaste nytt

Söker tips för resa till Jordanien/Petra

Impendill

Medlem
Hej!

I vår planerar jag att åka till Jordanien onsdag till söndag. Enligt resplanen så ankommer jag 23:40 på onsdagkvällen. Jag hade tänkt att hyra en bil och köra morgonen därefter till Petra.

Är det någon som gjort denna resa och hyrt bil? Är det tillräckligt med tid att klämma in Petra och kanske ett dopp i döda havet? Flyget hem avgår 06:25 på söndagen, vilket innebär att jag måste spendera natten till söndag i Amman.

Tacksam för tips.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

NyfikenGrau

Medlem
Jag skulle absolut göra det. Jag har kört från andra hållet, Aqaba-Wadi Musa (vid Petra) och tillbaka till Aqaba.
Mycket lugn och vacker ökenmotorväg från det hållet i alla fall.
Dessutom ska ligger tydligen otroligt fina Wadi Mujib,
wadi mujib - Google-Suche

mellan Petra och Döda Havet.

Se till att övernatta så nära Petra som möjligt så du är där precis när de öppnar. Skulle definitivt satsa på Mövenpick som ligger precis vid entrékassorna och som jag bara hört gott om.
Det var otroligt fint på morgonen och förmiddagen, mindre så senare på dagen (massor av försäljare, åsnor och turister, på morgonen var det inte alls lika mycket och luften var friskare).
Döda Havet provade vi på israeliska sidan, men det är snabbt gjort om man inte älskar att plaska runt i något som i konsistensen påminner om bromsvätska ;)
 

Kricka

Medlem
Mövenpick Petra är ett bra val - bodde där vid mitt besök för några år sedan !

Jag fick skjuts varvet runt (Amman, Rödis, Dödis och Petra) av en kamrat så
jag slapp hyra bil. Om man skippar Röda Havet/Aqaba så borde det inte vara
något problem att hinna med.
 

HON-II

Medlem
Har gjort Amman-Petra med hyrbil - att rekommendera om man har ont om tid och vill ha lite flexibilitet att kunna köra runt lite. Försök att undvika nattkörning. Amman-Petra vägen har väldigt långa raksträckor genom öknen, och ibland finns det folk som går på vägen (utan reflex). Möwenpick är ett bra val. Som redan har påpekats ligger det nära ingången till parken. Det är också rätt så bra att börja sin Petra-tur vid soluppgången. Det är inte bara bra att börja sin tur innan alla utflyktsbussar kommer, det är också otroligt vackert att se soluppgången och alla nyanser och reflektioner i den brun-röda sandstenen.
 

Impendill

Medlem
Hur gör man med visum till Jordanien?
Försökt att kontakta konsulatet i Stockholm utan resultat.

Läser att man kan få visum på plats vid inresa till AMM, någon med erfarenhet?
 

iRobert

Medlem
Hur gör man med visum till Jordanien?
Försökt att kontakta konsulatet i Stockholm utan resultat.

Läser att man kan få visum på plats vid inresa till AMM, någon med erfarenhet?
Jag fixade vid ankomst. Kostade 40 lokala pengar, vill jag minnas, och gäller i en månad.

Har kört Amman-Wadi Rum-Petra-Aqaba-Amman, både dag och nattkörning utan större bekymmer. Mycket radarkontroller, stannad ett par gånger men tack vare internationellt körkort och språkförbistringar kostade det inget trots fortkörningar. "Slowly, slowly" var alles. Räkna med möte på motorvägen, getter som vallas i högerfil, dromedarer som korsar och gupp(!) utan större förvarning.
 

Impendill

Medlem
Jag fixade vid ankomst. Kostade 40 lokala pengar, vill jag minnas, och gäller i en månad.

Har kört Amman-Wadi Rum-Petra-Aqaba-Amman, både dag och nattkörning utan större bekymmer. Mycket radarkontroller, stannad ett par gånger men tack vare internationellt körkort och språkförbistringar kostade det inget trots fortkörningar. "Slowly, slowly" var alles. Räkna med möte på motorvägen, getter som vallas i högerfil, dromedarer som korsar och gupp(!) utan större förvarning.

Tack för tipsen!

Tog det lång tid att få visumet på flygplatsen?
 

iRobert

Medlem
Gick på några minuter, när det väl var min tur (satt på rad 24 på en A321..) Ingen turbofart på herrarna direkt.

Just det ja, de tog bara emot kontanter för visumet, så fixa lite sådana innan du drar!
 

Igorius

Medlem
Jag flög direkt till Aqaba (AQJ) med Turkish vid nyår. Vid ankomst i Aqaba är visum gratis. Inte direkt någon hårt trafikerad flygplats, så hela ankomstprocessen gick på några få minuter (vi var rentav framme på hotellet på stan på runt 20 minuter efter touchdown!).
 
Toppen