Senaste nytt

Hertz CDP

Charlie D

Medlem
Kan jag använda AmEx Centurion CDP när jag bokar bilhyra i USA trots att jag inte har kortet? Priset blir ca $200 dyrare för en 3 veckors hyra om jag istället applicerar SAS Diamond CDP vilket jag har. Jag anser att risken är mkt liten att någon på Hertz kontrollerar CDP/vill se Centurion kortet vid upphämtning av bil. Dock är jag osäker om detta på något vis gör att jag inte har den bilförsäkring som jag tror att jag får. Alltså att Hertz automatiskt inte tecknar bilförsäkring som de anser att jag har genom Centurion kortet (vilket jag inte har)?
 

agehall

Medlem
Om något händer och du inte har ett centurion, så kan du ligga pyrt till. Jag tror dock inte att Hertz kommer att kontrollera om du har kortet vid själva uthyrningen.
 

Moco

Medlem
Det är min fundering också, men jag är osäker på hur det fungerar?

Men du har jag alltid möjlighet att justera försäkringsalternativen vid upphämtning, oavsett vilket kort du använder. Hertz bryr sig inte om vilket kort du betalar med som sådant. Hur försäkringssituationen ser ut är ju upp till dig.
 

Charlie D

Medlem
Men du har jag alltid möjlighet att justera försäkringsalternativen vid upphämtning, oavsett vilket kort du använder. Hertz bryr sig inte om vilket kort du betalar med som sådant. Hur försäkringssituationen ser ut är ju upp till dig.

Det står på Hertz när jag bokar att jag har Loss Damage Waiver och Lisbility Insurance inkluderat. Då borde jag vara ok..eller?
 

Moco

Medlem
Det står på Hertz när jag bokar att jag har Loss Damage Waiver och Lisbility Insurance inkluderat. Då borde jag vara ok..eller?

Vanligvis är det ju kopplat till det avtal du använder. Betal-/kreditkortet i sig torde i slutändan spela mindre roll om inte försäkringen ligger i kortet, men det vet ju aldrig Hertz. Detta avtal med Hertz inkluderar sannolikt inte American Express mer än att det är ett erbjudande till kortmedlemmar. Vad jag menar är att du kan ju lägga till/ta bort de försäkringsdelar du önskar/inte önskar. Det brukar ju påverka priset. När du väl har det i kontraktet spelar det väl mindre roll eftersom du betalar för vad som står på avtalet. Är du osäker kanske det är bäst att hålla sig till de avtalskoder du har "rätt" att använda. Vid en ev. juridisk dispyt är det ju möjligt att du kan råka illa ut, även om det nu är osannolikt.
 

pswe

Medlem
Frågan är väl delvis om det är ett krav att betala med ett visst kort för att få rabatten. Om inte kan du ju betala med kort där du har försäkring inkluderad vid bilhyra.
 
Hej,
Jag kanske är helt ute och cyklar här, men du har då bara kommit över Centurion CDP?
Jag har själv fått ett hertz president's circle konto via mitt Amex kort och aldrig behövt vissa mitt Amex kort när jag plockar upp en hyrbil.
Men med Amex kortet och CDP så fixar Hertz också uppgraderingen till President's circle med fysiskt kort osv. Så problemet skulle vara om du tex endas skulle ha CDP men inte nivån att backa upp din CDP med. Kanske formulerar jag mig väldigt otydligt.Men du behöver aldrig vissa det fysiska kortet för någon på Hertz. Men möjligen ditt medlemskort. Är du redan med P.Cirkeln så är det nog inga problem. Så det bästa du kan göra enligt mig och som Moco skriver, själv välja vilka försäkringar du vill ha och inte ha på din hyrbil. Om det är så att du inte har ett Centurion kort bör du självklart teckna försäkring som egentligen skulle täckas av Centurion kortet så vid eventuell olycka spelar det ingen roll, då du redan har en extra försäkring du har betalat för. Vilket gör att Hertz aldrig behöver ta kontakt med AMEX och du kan använda din CDP igen.
 
Toppen