Senaste nytt

Iran planerar att beställa 127 Airbus flygplan.

Dr. Miles

Expert
Iran har varit sanktionerad av länderna i väst därför kunde de inte köpa något nya flygplan varken från Boeing eller från Airbus.
Men de flesta av dessa sanktioner är nu borta så kan iranska flygbolag handla nya flygplan igen.

Enligt CAPA, irans visminister av transport har sagt att Iran och Airbus har nästan nått överenskommelse av köpet av 127 Airbus flygplan.
CAPA skrev:
Iranian Deputy Minister of Roads & Urban Development Ashgar Fakhreih Kashan announced that Iran has reached “almost the final stage” of negotiations with Airbus for 127 aircraft – not 114 as previously and widely reported. The order will go to Iran Air, and will include A320, A330, A340, A350 and A380 aircraft. Deliveries will be between 2016 and 2022, with the majority to be delivered before 2020.

Deputy Minister Kashan also revealed that Iran has entered negotiations with ATR for 40 aircraft. Deliveries of the aircraft will be scheduled for 2016 and 2017.
CAPA Iran Aviation Summit 2016: Iran announces Airbus and ATR order plans | CAPA - Centre for Aviation

Det kanske leder till Iran Airs Boeing 747SP och Airbus A310 pensioneras på sikt.
Vem vet, om 10 år kanske Iran Air hamnar i samma liga som Emirates, Etihad Airways och Qatar Airways.
 

Troy1

Medlem
Får se om det ökar priserna på inrikesflyg i Iran nu. Vilka just nu är väldigt billiga och dessutom har fasta priser på alla sträckor.
 

bnr

Medlem
Ska bli jäkligt intressant att se vad de hittar på med A380! :)

Så länge de är "torra" ombord så tror jag inte att de blir favoriter och kan slåss med drakarna... i alla fall inte favoriter här på BC. Finns nog ingen carrier från Iran som serverar alkohol så vitt jag vet(?)
 

mjulven

Medlem
Med tanke på konsekvenserna för ens USA resor givet nuvarande ESTA problematik så skulle jag nog undvika att besöka Iran, eller ens mellanlanda.
 
800x600_1453999435_Airbus-Infographic-Iran-order-Jan16.jpg
 

Alexander P

Medlem
Som planespotter tycker jag att det vore synd om IR skrotade deras Airbus A300 & 310 som används på IKA-ARN-IKA. Men det är ändå bra att man uppdaterar den åldrande flottan. Har någon här testat Iran Air?
 
Toppen