Senaste nytt

Coop MedMera Mer Kreditkort + Betalo

RasmusN

Medlem
Hej.

Snälla hjälp en novis resenär att förstå kopplingen och de möjligheter mellan Coop Medmera och Betalo.

Låg oss säga att jag har räkningar på ca 15.000kr per månad och har 1% i transaktionsavgift för Betalos tjänst.

Jag får då alltså 15.000 Medmera-poäng för 150 kronor (1% Transaktionsavgift Betalo)
15.000 poäng x 4 Månader = 60.000 Medmera-Poäng.

När jag väl överför Medmera till Eurobonus blir växlingskursen 1.66 och jag hamnar på 10.000 Eurobonuspoäng för totalt 600 kronors transaktionsavgift hos Betalo.

Detta tordes vara ganska lönsamt om jag har rätt?
Jag vet att jag bokade en resa till Kina häromdagen för ca 4000kr och hamnade på runt 7000 Eurobonus-poäng t/r.

Är jag ute och cyklar?
 
Hej.

Snälla hjälp en novis resenär att förstå kopplingen och de möjligheter mellan Coop Medmera och Betalo.

Låg oss säga att jag har räkningar på ca 15.000kr per månad och har 1% i transaktionsavgift för Betalos tjänst.

Jag får då alltså 15.000 Medmera-poäng för 150 kronor (1% Transaktionsavgift Betalo)
15.000 poäng x 4 Månader = 60.000 Medmera-Poäng.

När jag väl överför Medmera till Eurobonus blir växlingskursen 1.66 och jag hamnar på 10.000 Eurobonuspoäng för totalt 600 kronors transaktionsavgift hos Betalo.

Detta tordes vara ganska lönsamt om jag har rätt?
Jag vet att jag bokade en resa till Kina häromdagen för ca 4000kr och hamnade på runt 7000 Eurobonus-poäng t/r.

Är jag ute och cyklar?
Nej du cyklar nog inte! :)
Beräkningen är korrekt. Men tänk på att det är bara poäng intjänade från flyg som är statusgrundande.
 

palmen

Moderator
Du har räknat rätt, och tar du med i beräkningen att det brukar komma kampanjer där 60k Coop-poäng ger 12.000 Eurbonus-poäng så blir kalkylen ännu lite bättre.
Jag tycker personligen att det är värt pengarna för att få in dessa extrapoäng i dagsläget.
 

RasmusN

Medlem
Nej du cyklar nog inte! :)
Beräkningen är korrekt. Men tänk på att det är bara poäng intjänade från flyg som är statusgrundande.

Hej Jakob. Tack för din input.

Hur menar du med statusgrundande? Menar du att mitt Eurobonus eventuellt uppgraderas till silver, guld osv endast på poäng intjänade via flyg?
 
Yes, men poängen kan du ju såklart använda till att köpa resor för, så det är en bra deal för flighter i business och first. I ekonomi kan det fortfarande vara lönsamt, bara inte lika mycket lönsamt.
En resa till t ex Los Angeles kostar i business 100 000 poäng + några hundra kr i skatter vilket då ger en kostnad på 6 000 kr + skatter (eller 5 000 kr + skatt om du växlar när det är kampanj)
Lägg till att du får massa poäng om du signar upp för kreditkort som t ex Amex, Diners, Mastercard och lite annat så är du snart där
 

RasmusN

Medlem
Tack Jakob.

Jag räknade lite på det och såg att en resa till Shanghai kostar 80k poäng i Ekonomi vilket innebär 4800 kr i transaktionskostnader hos Betalo.
Det var inte så jätte-imponerande då jag köpte min resa för 3690 kr häromdagen.

Men som du säger, det visade sig vara mer fördelaktigt att åka business vilket blir ännu mer intressant :)

Tack!
 

palmen

Moderator
Tack Jakob.

Jag räknade lite på det och såg att en resa till Shanghai kostar 80k poäng i Ekonomi vilket innebär 4800 kr i transaktionskostnader hos Betalo.
Det var inte så jätte-imponerande då jag köpte min resa för 3690 kr häromdagen.

Men som du säger, det visade sig vara mer fördelaktigt att åka business vilket blir ännu mer intressant :)

Tack!
Generellt är det väldigt dåligt värde att plocka ut resor i economy, om det inte är inom europa eller sverige. Det kan ju kosta 2-3000 att flyga inrikes ibland men istället kan man lägga 10.000 poäng och lite skatter för exakt samma resa, då blir kalkylen betydligt bättre.
Det största värdet på dina poäng är om du kan plocka ut åtminstone business på longhaul, det är då man verkligen börjar få valuta för poängen.
 
Toppen