Senaste nytt

Fråga om gränskontroll i Detroit (USA - Kanada)

fleetheseen

Medlem
Hej!

Jag och en vän ska åka till USA om några veckor för att kolla på 2 NHL-matcher i Chicago och 2 matcher i Detroit. När vi kikade på hotell så hittade vi ett hotell som passade oss perfekt bara 2 kilometer från arenan. Men vi inser nu att arenan ligger på ena sidan floden (gränsen) i USA och hotellet på andra sidan i Kanada.

Min fråga är egentligen ganska enkel; som innehavare av svenska pass + ESTA - blir det svårt eller struligt för oss att korsa gränserna fram och tillbaka till och från matcherna? Tar det lång tid? Kostar det mycket? Kan man åka fram och tillbaka så mycket man vill? Bör vi se oss om efter ett annat hotell?

Vore enormt tacksam för svar :)
 
Last edited:

011430121

Medlem
Åke för två år sedan med bil tog 2 minuter att komma över, kostade inget, vi åkte bara en gång vet inte hur det är att "pendla" över gränsen.
 

YYZ

Medlem
Jag har inte åkt över gränsen vid Windsor men jag har åkt över vid Niagara ganska många gånger, åt båda hållen. Själva gränskontrollen från USA till Kanada går snabbt och kostar inget förutom vägavgiften. Man visar passet, förklarar vart man ska och så är det inte mycket mer med det. När ni ska åt andra håller, från Kanada till USA får ni räkna med att det tar längre tid. Trots att ni har ESTA måste ni nämligen parkera och gå in i gränsbyggnaden och få era turistvisum processade manuellt. De skriver ut en lapp och häftar in i passet och man får betala en avgift på typ $10. Detta gäller alla som inte är kanadensare och det kan ta en stund om det är många före, särskilt om dessa är från Asien eller Mellanöstern. Om ni låter bli att rycka ur visumlappen ur passet kan ni slippa att gå ur bilen nästa gång ni ska in i USA igen. Egentligen tror jag att man måste rycka ur den när man lämnar landet och vid något tillfälle har de varit lite tjuriga för att lappen är kvar men om ni ska åka fram och tillbaka över dagen ett par gånger borde det vara lugnt. Sedan brukar det vara några mindre bro och vägavgifter också.

Det som kan vara lite svårt att förutsäga är hur långa bilköerna är vid gränsövergången. Vid stora events i Buffalo kommer en betydande del av åskådarna från södra Ontario och då kan köerna vara ganska jobbiga. Jag vet inte hur stor strömmen är i samband med matcher i Detroit men eftersom det är betydligt billigare att gå på hockey i Detroit än i Toronto (även om den katastrofala kanadensiska dollarkursen minskat skillnaden) så tror jag att det kan vara en hel del trafik men även det borde gå att googla sig till.
 

YYZ

Medlem
Och kravet för eTA i Kanada börjar inte gälla förrän 15:e Mars så ni behöver inte lägga pengar på det om ni flyger hem innan dess.
 
Toppen