Senaste nytt

SAS stänger, Göteborg till Stansted, Paris och Bryssel

EBGGOT

Medlem
väntat! Vi visste alla om att detta inte skulle funka...

Nu kan sluta gömma sig bakom argumenten att ge oss ATR maskinerna till CPH för vi har ju faktiskt "flera linjer direkt ut i Europa"

GOT är nu indirekt en renodlad feeder till CPH,ARN och vi kan hoppas att @olu förslag blir av med mer frekventa turer till OSL. (SAS)
 
Last edited:

MarcusC

Medlem
Ja vad ska man säga...väntat med korkade tidtabeller/destinationer. STN var väl det dummaste av dem alla.
Samtidigt sas på SAS mötet på Landvetter man inte har samma krav på avkastning?.
Tråkigt för oss som vill resa SAS från Göteborg dock. Om man nu inte kommer med nåt annat.? Eller lägger SAS helt ner all direkttrafik från Landvetter utanför Scandinavien nu? (& enstaka leisure avgångar)....
 

MarcusC

Medlem
273827fa5cafac91880801ed752b2ca5.jpg


Man kan ju samtidigt undra hur SAS prisar linjen, är det någon som bokar STN med dessa priser när Ryanair är konkurrent??

Edit...Ryanair tar ca 300sek one way samma datum (exkl ev tillägg/tre flyg per dag.)
 
Last edited:

fmansson

Medlem
Regionen Göteborg växer ju inte så det knakar direkt och med typ en halv miljon invånare är ju inte upptagningen jättestor. Känslan är ju att folk från Varberg/Falkenberg och neråt tar tåget till CPH och flyger därifrån. Att det blir ATR från GOT är ju snudd på rimligt, givet förutsättningarna.

Har på senaste tiden flugit ut från GOT ett par gånger och även om det är ögonblicksbilder av trafik och beläggning så är det nog fler bolag som kämpar med just beläggningen på GOT. Häromveckan på AMS-GOT med KL så var vi 75 pax i en 737-800. Veckan innan det så var vi 85 pax i en 737-900 från TK till IST.
Visst, ögonblicksbilder, men det säger ändå en del. En flygplats får den trafik den förtjänar.
 

EBGGOT

Medlem
Regionen Göteborg växer ju inte så det knakar direkt och med typ en halv miljon invånare är ju inte upptagningen jättestor. Känslan är ju att folk från Varberg/Falkenberg och neråt tar tåget till CPH och flyger därifrån. Att det blir ATR från GOT är ju snudd på rimligt, givet förutsättningarna.

Har på senaste tiden flugit ut från GOT ett par gånger och även om det är ögonblicksbilder av trafik och beläggning så är det nog fler bolag som kämpar med just beläggningen på GOT. Häromveckan på AMS-GOT med KL så var vi 75 pax i en 737-800. Veckan innan det så var vi 85 pax i en 737-900 från TK till IST.
Visst, ögonblicksbilder, men det säger ändå en del. En flygplats får den trafik den förtjänar.

Korrekt men en linje med dåliga tider samt frekvens får även den trafik den förtjänar ....

GOT som flygplats ökar men SAS tappar marknadsandelar ...
 

olo

Medlem
Regionen Göteborg växer ju inte så det knakar direkt och med typ en halv miljon invånare är ju inte upptagningen jättestor. Känslan är ju att folk från Varberg/Falkenberg och neråt tar tåget till CPH och flyger därifrån. Att det blir ATR från GOT är ju snudd på rimligt, givet förutsättningarna.
Samtidigt så pratar man mycket i Göteborg om att regionen växar och att det är en bidragande faktor att annan trafik ökar kraftigt i Göteborg. Mer än prognoser.

Jag har senaste tiden haft bra koll på CPH-GOT och på morgon GOT-CPH och eftermiddag/kväll CPH-GOT har planen i princip alltid varit slutsålda eller i det närmaste slutsålda. Det känns som gott läge för större maskiner eller fler avgångar.
Tråkigt för oss som vill resa SAS från Göteborg dock. Om man nu inte kommer med nåt annat.? Eller lägger SAS helt ner all direkttrafik från Landvetter utanför Scandinavien nu? (& enstaka leisure avgångar)....
Exakt att dagsflygningar har lägre avskattningskrav än flyg i peak.
Det sades också att 736an som använts är en dedikerad Göteborgsmaskin, så frågan är vad som händer med den nu.
 
Toppen