Senaste nytt

Dragonair blir Cathay Dragon

En reflektion, helt OT, från igår. Jag går min kvällspromenad i Taipei och hamnar på Songshan airport. Går in på flygplatsen, hamnar framför en disk där det står "Cathay life insurance". Med min torra humor kunde jag inte annat än se det roliga i detta. Sälja livförsäkringar på en flygplats! Det finns mycket humor i det, tycker jag. :p

För det andra så kunde jag ju inte låta bli att fundera kring namnet. Någon form av helgardering eller bara dåligt självförtroende? :D

Ber om ursäkt för denna kapning, men jag kunde inte låta bli. :)
Har dessutom tråkigt just nu på SK998. :(
 

Thornado

Medlem
En reflektion, helt OT, från igår. Jag går min kvällspromenad i Taipei och hamnar på Songshan airport. Går in på flygplatsen, hamnar framför en disk där det står "Cathay life insurance". Med min torra humor kunde jag inte annat än se det roliga i detta. Sälja livförsäkringar på en flygplats! Det finns mycket humor i det, tycker jag. :p

För det andra så kunde jag ju inte låta bli att fundera kring namnet. Någon form av helgardering eller bara dåligt självförtroende? :D

Om du funderar över eventuella kopplingar mellan flygbolaget och försäkringsbolaget pga att båda har "Cathay" med i namnet så är det nog så enkelt som att det inte finns någon koppling (mer än att flera olika bolag i Sverige kan ha "svenska" eller liknande med i namnet).

Så här skriver Wikipedia:

Wikipedia skrev:
Cathay (/kæˈθeɪ/) is the Anglicized version of "Catai" and an alternative name for China in English. It originates from the wordKhitan[1] (Chinese: 契丹; pinyin: Qìdān), the name of a nomadic people who founded the Liao dynasty which ruled much of Northern China from 907 to 1125, and who later migrated west after they were overthrown by the Jurchens to form the Qara Khitai centered on today's Kyrgyzstan for another century thereafter.

Originally, Catai was the name applied by Central and Western Asians and Europeans to northern China; it obtained wide currency in Europe after the publication of Marco Polo's book (he referred to southern China as Manji).
 

AABack2ARN

Medlem
Sälja livförsäkringar på en flygplats!

Det är vanligare än man tror. Oftast är det givetvis reseförsäkring men ibland är det renodlade livförsäkringar. Finns ibland i bemannade bås och ibland bara en liten skrivpulpet och ett brevinkast. Antar att man betalar med kreditkort i det fallet.

Hoppas för övrigt inte Cathay Dragon blir av med sin gulliga draklogo. Det är helt klart en av de häftigaste logotyperna i flygvärlden tycker jag :)
 

AABack2ARN

Medlem
Noterade idag, som svar på min egen fråga, att draken blir kvar dock inte på stjärtfenan utan i mindre skala vid nosen och i viss kommunikation. :( och :) Den framträdande logotyopen kommer bli Cathays logo i rött.
 

Dr. Miles

Expert
Det blev första flygning med nya logon på i går.

20160405_03.jpg

20160405_04.jpg

(Foto: Dragonair Media centre)
New Cathay Dragon livery takes flight
 
Toppen