Senaste nytt

När räknas mellanlandning som stopover?

Kinski

Medlem
EB awardbiljett (i BC) hem från Tokyo till Stockholm via Seoul och Hong Kong
HND-GMP-HKG-ARN (ANA - Asiana - SAS)

Har förstått att endast en stopover är tillåten åt vardera håll, men vid vilket antal timmar börjar en mellanlanding räknas som en stopover?
 

Kinski

Medlem
Stopover of more than 24 hours is not allowed, except on SAS Intercontinental flights.
Stopover on SAS Intercontinental routes is one stopover permitted on the outward journey and one on the homeward journey.

Men jag förstår inte riktigt hur det funkar. Därav frågan. Hur många timmar mellanlandning i Seoul respektive HK har jag rätt till på en och samma award ticket?
 
  • Gilla
Reactions: Gus

NotRyan

Medlem
Stopover of more than 24 hours is not allowed, except on SAS Intercontinental flights.
Stopover on SAS Intercontinental routes is one stopover permitted on the outward journey and one on the homeward journey.

Men jag förstår inte riktigt hur det funkar. Därav frågan. Hur många timmar mellanlandning i Seoul respektive HK har jag rätt till på en och samma award ticket?

Du kan ju alltid prova, men som sagt jag tror inte att du kan ha stopover på annat än rena SAS-awards, d.v.s om du skulle åka Stockholm-SK-Köpenhamn-SK-Tokyo så kan du ha stopover i Köpenhamn. Hong Kong är ju de facto en Intercont så prova om du kan ha det när du byter till annat bolag. Oavsett så är en stopover ett uppehåll längre än 24 timmar... Uppehåll max 24 timmar kan du ha mellan varje flight.
 
Last edited:

Kinski

Medlem
OK, men då borde jag rent tekniskt kunna ha 23 timmar i både Seoul och HK, inte bara en av dem?

Någon som vet om incheckat bagage brukar gå hela vägen på en sån trip, eller om man måste släpa med sig resväskor på dessa två layovers?
 
  • Gilla
Reactions: Gus

RickardG

Medlem
OK, men då borde jag rent tekniskt kunna ha 23 timmar i både Seoul och HK, inte bara en av dem?

Någon som incheckat bagage brukar gå hela vägen på en sån trip, eller om man måste släpa med sig resväskor på dessa två layovers?
Ja, jag åker i vår till Hawaii och stannar både 23:55 i Chicago och 22:10 i San Francisco på vägen dit, samt ca 21 timmar i Chicago på vägen hem.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

agehall

Medlem
Någon som vet om incheckat bagage brukar gå hela vägen på en sån trip, eller om man måste släpa med sig resväskor på dessa två layovers?

Det beror på flygplatsen. Många har kapacitet att behålla väskor över en natt men andra har det inte. Jag vet inte hur det ser ut på de ställen där du vill ha långa layovers.
 
Toppen