Senaste nytt

SAS wifi och 738

fopes

Medlem
Hej,
Sitter på SK525 på väg till London och trots att jag rest mer eller mindre varje vecka med SAS de senaste åren så är detta första gången jag hamnat på ett plan med wifi. Går rätt segt men kul att testa!

Mindre bra med denna flight (737-800) är att benutrymmet är katastrof och stolarna är väldigt smala jämfört med vad jag är van vid (flyger oftast 737-600 eller 700).

Någon som vet om detta är ett av de plan som utrustades med wifi för flera år sedan eller om det är ett nytt plan? Trots wifi kan jag tipsa om att det gäller att undvika detta plan för allt man kan. Sitter som ett skruvstäd trots att jag inte har någon bredvid mig..
 

El0

Medlem
LN-RCX (738 utan winglets, stämmer va?)

Construction Number (MSN) 30196
Line Number 733
Aircraft Type Boeing 737-883
First Flight 07. Dec 2000
Age 15.1 Years
Test registration N1787B
Airframe Status Active
 
SAS har väl inte installerat WiFi i några shorthaul-kärror sedan de hade en drive för många år sedan..?

Tror inte de, jag har dock lyckats hamna på ett SAS-flyg med Wifi mellan ARN-GOT men då var det avstängt. Flest gånger jag fått wifi med SAS är mellan ARN-OSL med den *A-målade 738an (Borträknat från A330/A340).
 

fopes

Medlem
LN-RCX (738 utan winglets, stämmer va?)

Construction Number (MSN) 30196
Line Number 733
Aircraft Type Boeing 737-883
First Flight 07. Dec 2000
Age 15.1 Years
Test registration N1787B
Airframe Status Active

Mycket möjligt. Det är inga winglets på planet iaf. Hur kan man se exakt vilket plan det är?
 

olo

Medlem
Tror inte de, jag har dock lyckats hamna på ett SAS-flyg med Wifi mellan ARN-GOT men då var det avstängt. Flest gånger jag fått wifi med SAS är mellan ARN-OSL med den *A-målade 738an (Borträknat från A330/A340).
Samma här. Det känns som att LN-RRL Jarlabanke Viking och LN-RRW Saga Viking (de två *A-målade 738-orna) går ofta på OSL-ARN. Där brukar Wifit fungera fint. Av mina SAS-resor med Wifi är så många på just dessa plan på denna sträckan, att jag nästan inte tror att det erbjuds någon annanstans.;)
Totalt är det väl 11st 738 med Wifi, om jag minns rätt?
 

El0

Medlem
Mycket möjligt. Det är inga winglets på planet iaf. Hur kan man se exakt vilket plan det är?

Står skrivet på maskinen, titta t.ex bak på planet, lite framför dörren / under vingen / vid främre landingshjulen eller på en liten metallbricka ovanför främre ingången :)
 
A

Aurora

Guest
Mycket möjligt. Det är inga winglets på planet iaf. Hur kan man se exakt vilket plan det är?

Hvis du har flightnummer, f.eks SK1418 - så sjekker du registreringen på SK1418 - Flights list - Flightradar24 (bare bytt ut siste del med ditt rutenummer).

LN-RCX var en av 3 maskiner med "europa-config" for noen år siden. De hadde 150 seter, hvor de framste radene hadde to seter med en liten "setedivider" mellom. Ekte business class, ish. Gikk ofte på London-rutene. Den gikk inn til cabin remodelling og fikk 181 seter. Ikke noe spesielt dårlig beinplass ifht andre 737-800 i SAS' flåte. En kjapp titt på egen statistikk sier meg at jeg har flydd 147 ganger med SAS sine 737-800, hvorav 10 av turene har vært med LN-RCX (og 9 av disse etter cabin remodelling). Akkurat samme gode/dårlige beinplass som Lufthansa, Swiss, Finnair etc - har flydd med alle.

Samma här. Det känns som att LN-RRL Jarlabanke Viking och LN-RRW Saga Viking (de två *A-målade 738-orna) går ofta på OSL-ARN. Där brukar Wifit fungera fint. Av mina SAS-resor med Wifi är så många på just dessa plan på denna sträckan, att jag nästan inte tror att det erbjuds någon annanstans.;)
Totalt är det väl 11st 738 med Wifi, om jag minns rätt?

RRL flyr ofte ut fra ARN, RRW er litt til og fra ARN og OSL. Rart du har fått de så ofte på ARN-OSL, flyr den ruta relativt mye, men får aldri noen av de maskinene :p Jaja. Det er forøvrig 10 maskiner med WiFi, tror jeg? Vi har nesten alle individene i Norge, så jeg flyr de ganske ofte. Internetten har blidd ganske stabil, men jeg skjønner at man venter med videre utrulling når ikke teknologien er tilfredstillende. Dessuten er det etter min mening viktigere å prioritere WiFi på longhaul enn short haul. Deilig å bruke 2-3 timer uten å være på nettet innimellom :)
 

NotRyan

Medlem
Hvis du har flightnummer, f.eks SK1418 - så sjekker du registreringen på SK1418 - Flights list - Flightradar24 (bare bytt ut siste del med ditt rutenummer).

LN-RCX var en av 3 maskiner med "europa-config" for noen år siden. De hadde 150 seter, hvor de framste radene hadde to seter med en liten "setedivider" mellom. Ekte business class, ish. Gikk ofte på London-rutene. Den gikk inn til cabin remodelling og fikk 181 seter. Ikke noe spesielt dårlig beinplass ifht andre 737-800 i SAS' flåte. En kjapp titt på egen statistikk sier meg at jeg har flydd 147 ganger med SAS sine 737-800, hvorav 10 av turene har vært med LN-RCX (og 9 av disse etter cabin remodelling). Akkurat samme gode/dårlige beinplass som Lufthansa, Swiss, Finnair etc - har flydd med alle.



RRL flyr ofte ut fra ARN, RRW er litt til og fra ARN og OSL. Rart du har fått de så ofte på ARN-OSL, flyr den ruta relativt mye, men får aldri noen av de maskinene :p Jaja. Det er forøvrig 10 maskiner med WiFi, tror jeg? Vi har nesten alle individene i Norge, så jeg flyr de ganske ofte. Internetten har blidd ganske stabil, men jeg skjønner at man venter med videre utrulling når ikke teknologien er tilfredstillende. Dessuten er det etter min mening viktigere å prioritere WiFi på longhaul enn short haul. Deilig å bruke 2-3 timer uten å være på nettet innimellom :)

Åkte i plan med WiFi både ARN-GOT och SDL-ARN häromsistens, totalt onödigt att skicka ut dom på såna rutter IMO.
 
  • Gilla
Reactions: olo
Toppen