Senaste nytt

jetBlue vs United m. Azul - USA/Brasilien

thernztrom

Ny medlem
Hej!
Har bokat flyg STO - LAX i slutet av Juni, sen JFK - STO i slutet av Juli.
Tanken är att vi ska vara första veckan i LA, sen 2 veckor i brasilien, och sista veckan i NY.

Tittar nu på att boka flyg för LAX - SAO, SAO - NYC.
För de billigare biljetterna gäller först flyg med antingen jetBlue eller United till Orlando, sedan flyg med Azul till Sao Paolo.

Tycker det är oklart när man kollar biljetter på typ Hipmunk ang bagaget. Hos Azul ingår det incheckat bagage. Hos United och jetBlue gör det inte.

Men när man söker runt så verkar det som att flygbolagen har samarbete med varandra, så kommer bagaget hänga med hela resan?
Eller måste man hämta det, checka in det igen och betala jetBlue/United när man åker med dem?
Någon som vet? :)
 

Senator

Moderator
Hej och välkommen hit!

Skall du köpa en resa med en biljett där inrikesresan i USA utförs av antingen Jet Blue eller United, och sedan resan till Sydamerika utförs av Azul eller är det två olika biljetter: en med Jet Blue/United, och en med Azul?
 

agehall

Medlem
Azul och JetBlue har iaf interline med varandra, så om du får allt på en och samma bokning bör bagaget gå vidare på den delen. Samma sak verkar gälla UA. Så på utresan bör du kunna checka in bagaget hela vägen.

Om bagage kommer att ingå lär bero på vad första sträckan anger. Så om varken UA eller JetBlue har bagage med i biljetten så får du nog räkna med att betala för det på utresan iaf. På hemresan borde du kunna få bagaget incheckat hela vägen och därmed bara droppa av det efter att du passerat immigration.
 

thernztrom

Ny medlem
Hej och välkommen hit!

Skall du köpa en resa med en biljett där inrikesresan i USA utförs av antingen Jet Blue eller United, och sedan resan till Sydamerika utförs av Azul eller är det två olika biljetter: en med Jet Blue/United, och en med Azul?
Tack!
Hmm, en biljett gissar jag på? Kommer boka multicity via expedia eller annan onlinebyrå. Så allt köps samtidigt.
 

thernztrom

Ny medlem
Azul och JetBlue har iaf interline med varandra, så om du får allt på en och samma bokning bör bagaget gå vidare på den delen. Samma sak verkar gälla UA. Så på utresan bör du kunna checka in bagaget hela vägen.

Om bagage kommer att ingå lär bero på vad första sträckan anger. Så om varken UA eller JetBlue har bagage med i biljetten så får du nog räkna med att betala för det på utresan iaf. På hemresan borde du kunna få bagaget incheckat hela vägen och därmed bara droppa av det efter att du passerat immigration.
Ok!
Det låter logiskt. Du blir det isf bara på ditvägen man får pröjsa för bagaget.

Annars, med priser som är nästan lika. Är United eller JetBlue att föredra, eller är de lika på inrikesflygen?
 

agehall

Medlem
Annars, mee priser som ärende nästan lika. Är United eller JetBlue att föredra, eller är de lika på inrikesflygen?

Det är ganska samma lika skulle jag tro ifall man inte har status hos Star Alliance. Så gå på vad som har bäst tider för er och ev bättre pris.

Bara för att dubbelkolla - du kan inte boka den där delen av resan via något av flygbolagen istället? Då slipper du det strul som kan uppstå när man har en resebyrå med i bilden...
 
Annars, med priser som är nästan lika. Är United eller JetBlue att föredra, eller är de lika på inrikesflygen?

Om du inte har status hos Star Alliance, vilket ev ger fördel, åtminstone tillgång till lounge, så skulle jag välja JetBlue alla dagar i veckan. Nya fräscha flygplan, videoskärmar och obegränsat med snacks (missa inte deras blåa chips). Inget av detta hos United.
 

thernztrom

Ny medlem
Bara för att dubbelkolla - du kan inte boka den där delen av resan via något av flygbolagen istället? Då slipper du det strul som kan uppstå när man har en resebyrå med i bilden...
Går jag in på Azul eller JetBlue's hemsida så kan jag inte välja LAX - SAO. :/

Om du inte har status hos Star Alliance, vilket ev ger fördel, åtminstone tillgång till lounge, så skulle jag välja JetBlue alla dagar i veckan. Nya fräscha flygplan, videoskärmar och obegränsat med snacks (missa inte deras blåa chips). Inget av detta hos United.
Känns som det nu när jag läst lite om dem under lunchen. JetBlue verkar vara dem med fräschast plan..
 
Toppen