Senaste nytt

Veckans konspirationsteori

Dr. Miles

Expert
@Jonas C brukar att komma med hans konspirationsteori mot Lufthansagruppen då och då :), men här tänker jag att posta några misstankar om saker och ting inom flygbranschen.


Den här veckans konspirationsteori är, kartell mellan tre flygallianser för resa över Atlanten.

Jag undrar om oneworld JV, Skyteam JV och Star Alliance JV har något slags kartell gällande prissättning av deras kampanjer.

Det har kommit några bra priser från Europa senaste tiden och andra allianser har matchat priserna i början.
Sedan efter några dagar uppdaterar de priserna så att alla tre alliansers priser går upp nästan samtidigt.

Det har hänt med ex-Dublin deal, ex-Oslo deal, ex-Helsingfors deal och nu även med ex-Köpenhamn deal.

[Business class] Dublin-Hawaii T/R, oneworld JV, 1.240 EUR inkl. skatter | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor
[Business class] Oslo/Bergen/Stavanger-Nordamerika T/R, Star Alliance JV, fra 10.100 NOK inkl. skatt | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor
http://www.businessclass.se/forum/t...-alliance-jv-från-800-eur-inkl-skatter.30712/
http://www.businessclass.se/forum/t...alliance-jv-fra-7-600-dkk-inkl-skatter.14810/
http://www.businessclass.se/forum/t...-skyteam-jv-fra-7-100-dkk-inkl-skatter.19079/

Ingen av dem var så billig så att det skulle uppfattas som mistake fare.
Men som sagt efter några dagar har alla tre allianser justerat priserna uppåt från de fyra städerna, därför känns det inte som någon tillfällighet.
 
Last edited:

Rebel

Medlem
Dom billiga billjeterna tog slut. Då brukar det bli dyrare. Eller ska vi titta i spåkulan efter en mera mystisk förklaring??
 

Rebel

Medlem
Nu skulle jag ju bli väldigt förvånad om @Dr. Miles Inte förstod skillnaden mellan prishöjning på en fare och prisskillnad mellan två olika fares...

Det tror jag oxå. Mitt inlägg var inte så seriös menat. jag gillar dessa lite udda trådar.
Men bolagen slåss om samm kunder och har ungfär samma kostnader så att priserna skulle skillja sådär jätte myckt tror jag inte. De håller koll på konkuransen. Men jag tror man aktar sig för ren kartell bildning, detkan bli dyrt. Men att de talas mellan bolagen är det inget snack om. sorry för stavfel, lång natt lååång bak i planet.
 

Dr. Miles

Expert
Men bolagen slåss om samm kunder och har ungfär samma kostnader så att priserna skulle skillja sådär jätte myckt tror jag inte. De håller koll på konkuransen. Men jag tror man aktar sig för ren kartell bildning, detkan bli dyrt. Men att de talas mellan bolagen är det inget snack om. sorry för stavfel, lång natt lååång bak i planet.
Det var inte för första gången flygbolagen hade kartell i alla fall.

British Airways, Deutsche Lufthansa and Air France-KLM to appeal EU cartel fines | CAPA - Centre for Aviation
U.S. Airlines Face Antitrust Collusion Investigation--What's The Big Deal?
 

Rebel

Medlem

Dom överklagar ju, är inte det bevis att de är oskyldiga??
Och Den andra är ju bara en undersökning, måste man inte bli dömd innan man är skyldig???

Jag läste bara rubrikenna så jag kan ha missat ngt.
 

AABack2ARN

Medlem
Visst är det en märklig slump detta med priser... Att bolagen har ganska likartade kostnader kan jag hålla med om men att både Star och oneworld har kommit fram till att bra pris mellan Stockholm och New York är exakt SEK9193+skatt i perioden runt första april ter sig ju vara en helt fantastisk slump ;)

Star skapade sina priser 04JAN och sedan satt oneworld och räknade och räknade och räknade (ser professor Baltazar framför mig) och kom fram till att exakt samma pris är nog rätt... :)
 
Toppen