Senaste nytt

Köpenhamn, Oslo, Stockholm passagerare – Jan-dec 2015 + Dec 2015

Köpenhamn, Oslo, Stockholm passagerare – Jan-dec 2015 + Dec 2015

JAN-DEC 2015 (jämfört med JAN-DEC 2014)
CPH 26.610.332 +983.239
OSL 24.678.165 +409.706
ARN 23.153.888 +710.616

DEC 2015 (jämfört med DEC 2014)
CPH 1.993.486 +274.455
OSL 1.693.649 +28.089
ARN 1.671.694. +58.182

Äntligen släppte Avinor sina passagerartal för 2015 för OSLO Lufthavn så att jag kunde publicera 2015 års passagerare på de tre större flygplatserna i Norden.

Köpenhamn är klart ohotat etta i Norden med 26,6 miljoner passagerare under 2015 – en ökning med nästan 1 miljon pax under året är också ganska suveränt. LCC-flyget hjälper till att höja siffrorna eftersom CPH är den enda flygplatsen av de tre stora som har bl a Ryanair och Wizz. Från december lyfter EK dagligen en tvåklassers A380 som lastar 615 pax varje dag, cirka 37 000 säten i månaden.

Arlanda har ökat med över 700 000 pax under 2015, och det utan vare sig Ryanair eller Wizz. Ökningen i december är ganska beskedlig, jämfört med Köpenhamn i alla fall. Men i december skiljer det bara 22 000 pax mellan OSL och ARN. Går ARN om i januari?

Oslo ökar med närmare halv miljon under 2015. Ryanair har sökt slot-tider på OSL, om de sedan utnyttjar dem är osäkert. Bolaget har en tendens att söka slot-tider som man sedan lämnar tillbaka.

Den 1 april 2016 införs troligen flyseteavgiften (som den kallas i Norge) – om 80/88 kr. Avgiften är på 80 kr men på norska inrikesflyg tillkommer 10 % moms, då blir avgiften 88 NOK. På resor UT från Norge tillkommer ingen moms, då blir avgiften 80 NOK. På flyg TILL Norge är det inte någon avgift alls.

Den här flygsätesavgiften kommer att drabba det norska inrikesflyget hårdast, i ett land som är så beroende av ett fungerande inrikesflyg. Man kan knappast köra bil på ett bekvämt sätt genom landet, än mindre går det några tåg genom hela Norge.

Norge har haft en flygsätesavgift tidigare på hela 256 NOK som infördes på 1990-talet. Avgiften togs bort 2001 och från 2002 var det inte tillåtet att tjäna bonuspoäng på norska inrikesresor. Detta grundlade satsning av Norwegian på den norska marknaden. Eftersom man inte fick tjäna några bonuspoäng, var det ju likgiltigt vem man flög med, det var priset som styrde...

En ironi är ju att norska staten äger SAS. En konsekvensanalys gjordes tydligen inte på kommunikationsdepartementet innan bonuspoängbegränsningen infördes. Och nu är Norwegian större än SAS på OSL....
 

Agö

Medlem
Intressant är att SAS har tappat en 500000 passagerare på CPH under 2015.
SAS mister markedsandele i CPH
Ur artikeln:

"Han forklarer samtidig, at den kommercielle strategi for SAS i 2015 har været at forbedre rentabiliteten på ruterne ud af CPH på bekostning af lavere passagertal."

Jo tack, det har jag märkt...

Men detta kommer SAS få smaka på även i Oslo och kanske även i Stockholm framöver när irländarna knackar på dörren.
 

pep

Medlem
Ja, man forstår at SAS i CPH klager over de høje afgifter og at lufthavnen er markant dyrere at bruge end de fleste (alle?) europæiske lufthavne og i særdeleshed dyrere end GOT, BLL, OSL og ARN. Tænk at man som Kjøbenhavner er nødt til at rejse til OSL eller ARN for at rejse ud af Skandinavien med skindet på næsen....Shame on CPH, der skyder sig selv i foden. Se f.eks. på AMS der var på CPHs størrelse, men konstant sætter afgifterne ned og dermed udvider på "bolagssiden" så passagerantallet nu er det dobbelte (?) af det for CPH...
 

Agö

Medlem
Ja, man forstår at SAS i CPH klager over de høje afgifter og at lufthavnen er markant dyrere at bruge end de fleste (alle?) europæiske lufthavne og i særdeleshed dyrere end GOT, BLL, OSL og ARN. Tænk at man som Kjøbenhavner er nødt til at rejse til OSL eller ARN for at rejse ud af Skandinavien med skindet på næsen....Shame on CPH, der skyder sig selv i foden
Flygplatsen drivs kommersiellt av privata ägare och har slagit passagerarrekord fem år i rad. Flygplatsen håvar in priser på löpande band och gör dessutom en ansenlig vinst (med en mycket imponerande marginal). Därtill är man, samlat sett, bland de största arbetsgivarna i hela Öresundsregionen. Jag kan inte riktigt se vad man gör för fel.
 

pep

Medlem
Jeg mener at CPH kunne have vokset langt mere hvis man havde ændret strategien a la AMS. Jeg tror at væksten i Europa for mange lufthavne (de fleste?) været større end for CPH de sidste 5 år (e.g. OSL og ARN). Min pointe er at CPH ikke udnytter sit fulde potentiale ved at være for dyr og at passagerer ex. CPH betaler unødigt meget for at tilfredsstille "private ejere" mere end at tage hensyn til rejsendes behov for konkurrencedygtighed. Bortset fra det er det en god, "hurtig" lufthavn på trods af mange dårlige anmeldelser i SKYTRAX. Strejkerne har også kostet, men det bliver nok bedre fremover.
 

Agö

Medlem
Jeg mener at CPH kunne have vokset langt mere hvis man havde ændret strategien a la AMS. Jeg tror at væksten i Europa for mange lufthavne (de fleste?) været større end for CPH de sidste 5 år (e.g. OSL og ARN). Min pointe er at CPH ikke udnytter sit fulde potentiale ved at være for dyr og at passagerer ex. CPH betaler unødigt meget for at tilfredsstille "private ejere" mere end at tage hensyn til rejsendes behov for konkurrencedygtighed. Bortset fra det er det en god, "hurtig" lufthavn på trods af mange dårlige anmeldelser i SKYTRAX. Strejkerne har også kostet, men det bliver nok bedre fremover.
Det tror jag inte. CPH har inte ett KLM (SAS har tre hubbar och tre marknader att ta hänsyn till) och kan inte sägas vara en hubb för Star Alliance som AMS är för SkyTeam. Och tur är väl det, CPH är alltför beroende av just SAS.

Att CPH är dyrt att trafikera är en sak. Dessa avgifter slås dock till viss del ut på passagerare. Samtidigt är man inte statligt ägd eller kontrollerad vilket gör att man måste stå på egna ben vid investeringar o.d. Man har precis knutit till sig A380 efter att ha gjort omfattande investeringar i infrastruktur, bana och terminal. Sådant är givetvis inte gratis men säger något om strategin. Läs "Expanding CPH", det är en intressant vision.

Faktum kvarstår att flygplatsen varit oerhört duktig på att attrahera nya linjer (flygplatsen fick så sent som 2014 en topplacering inom sitt segment), trots att man måste "tillfredsställa privata ägare". Jag vill nog påstå att det är tvärtom - de privata ägarna kräver att flygplatsen och flygplatsens ledning presterar. Ruttutvecklingschefen fick ju gå nyligen...

Strejker kan inte flygplatsen eller dess privata ägare beskyllas för.

Dessutom tror jag inte att prisskillnaden mellan att resa från Köpenhamn till t.ex. Hong Kong med SAS eller att resa direkt med SAS från Stockholm till Hong Kong förklaras av att flygplatsen i sig är dyr att trafikera. Det finns andra parametrar där.
 
  • Gilla
Reactions: olo
Toppen