Senaste nytt

SAS i samarbete med Hong Kong Airlines

Agö

Medlem
Det nya samarbetet öppnar upp för ett antal destinationer i Kina och Taiwan.

Fra Skandinavien er det således muligt at booke billetter med SAS til Hong Kong, Beijing samt Shanghai og derfra videre med Hong Kong Airlines til Chongqing, Chengdu, Fuzhou, Haikou, Hangzhou, Guiyang, Nanjing, Nanning, Sanya og Taipei.

Vad vet vi om Hong Kong Airlines? Någon som flugit med bolaget?

SAS i samarbejde med Hong Kong Airlines
 

Christin

Medlem
Har själv rest en hel del med dem mellan Shanghai och Hong Kong. Upplever ombordservicen som mycket bra även på den korta resan med olika varmrätter att välja på i ekonomi och bra underhållningssystem. Dock är de (i min erfarenhet) dåliga på att hålla tiderna och är ofta försenade ut från både Hong Kong och Shanghai...
 

mha321

Medlem
Trevligt med fler samarbeten men tyvärr är väl risken påtaglig för att det blir en till där det promotas biljetter men inga ebg/ebd förmåner gäller så man får mindre baggage, ingen lounge osv, som det ofta blir i Usa. Vill gärna hoppas att det inte är så, men tror tyvärr det är där det landar.
 

Agö

Medlem
I Hong Kong verkar Hong Kong Airlines använda en lounge kallad Club Bauhinia (invigd 27 juni 2014).

"The brand new Hong Kong Airlines Lounge “Club Bauhinia” has started operations on June 27, 2014, replacing the existing lounge to provide our premium passengers with a more spacious and comfortable space before their flights.

Located near Gate 23, Terminal One at Hong Kong International Airport, the 506 square-meter lounge accommodates up to 120 passengers, with specially designed seats in different zones, enabling passengers to take in a panoramic view of the airport apron, unwind and relax, and fully rest on our chaise longue chairs.

Two private meeting rooms, “Victoria Blossom” and “Blakeana Blossom”, and a wide range of facilities including iMac computers, Wi-Fi internet access, and a full range of international newspapers and magazines are available for our passengers’ business and leisure needs. “Club Bauhinia” also offers a delightful buffet with numerous local delicacies such as Egg Puffs, Soya Beancurd Dessert, Hong Kong style milk tea, Dim Sum, Steamed Rice Sets and made-to-order Cart Noodles, letting our passengers taste the real Hong Kong.

“Club Bauhinia” features Hong Kong-themed decorations, including nostalgic and modern photos, also, art pieces based on Hong Kong’s culture and will be on feature throughout the year.

The lounges are open from 0600 to Last Hong Kong Airlines’ Flight for eligible passengers including:
- Business Class passenger travelling on Hong Kong Airlines;
- Fortune Wings Club Gold and Silver members travelling on Hong Kong Airlines, one companion travelling with Gold member."


Mer info om vilka lounger bolaget använder återfinns på länken:

Hong Kong Airlines Check-In | HK Airport Counters & In-Town Sites
 
Trevligt med fler samarbeten men tyvärr är väl risken påtaglig för att det blir en till där det promotas biljetter men inga ebg/ebd förmåner gäller så man får mindre baggage, ingen lounge osv, som det ofta blir i Usa. Vill gärna hoppas att det inte är så, men tror tyvärr det är där det landar.
Det är just det som jag inte förstår när SAS inleder så pass organiserade samarbeten. Varför ser de inte till att premiumpax får med sig sina statusförmåner även på det andra bolaget. Borde inte vara rocket science.. :)
 

Dr. Miles

Expert
Det är just det som jag inte förstår när SAS inleder så pass organiserade samarbeten. Varför ser de inte till att premiumpax får med sig sina statusförmåner även på det andra bolaget. Borde inte vara rocket science.. :)
Det ÄR nog rocket science för SAS.

Inom Star Alliance använder de samma platform. Utanför Star Alliance blir det enskilt avtal och jag kan tänka mig att det hade kostat pengar om SAS krävde motparten att acceptera statusförmån av SAS EuroBonus medlemmar.
 
Det ÄR nog rocket science för SAS.

Inom Star Alliance använder de samma platform. Utanför Star Alliance blir det enskilt avtal och jag kan tänka mig att det hade kostat pengar om SAS krävde motparten att acceptera statusförmån av SAS EuroBonus medlemmar.
haha, så sant så. Men då bokar ju bara statuspax flyg med bolag där man får statusförmåner, å så förlorar de biz.. De har ju vissa agreements (Aeroflot for example) så helt omöjligt verkar det inte vara.
 

Dr. Miles

Expert
haha, så sant så. Men då bokar ju bara statuspax flyg med bolag där man får statusförmåner, å så förlorar de biz.. De har ju vissa agreements (Aeroflot for example) så helt omöjligt verkar det inte vara.
Ja, kanske SAS förhandlade med Hong Kong Airlines om detta men inte fått lika förmånligt villkor som med Aeroflot.
Vi vet inte hela sanningen helt enkelt.
 

Bryant

Medlem
Tack vare ett tips från Dr Miles, så har jag flugit med Hong Kong Airlines mellan HKG-BJS. Flög i economiklass i en A330 och av det jag kommer ihåg så blev jag förvånad att det var så bra. Kommer dock inte ihåg vad som var så bra..:).
 

Senator

Moderator
Det är just det som jag inte förstår när SAS inleder så pass organiserade samarbeten. Varför ser de inte till att premiumpax får med sig sina statusförmåner även på det andra bolaget. Borde inte vara rocket science.. :)

Då kan man ju ställa sig frågan varför Lufthansa har köpt 25% av JetBlue i USA och varför detta kommer upp som alternativ när man bokar Lufthansa med anknytning i USA? ;) Eller varför BA använder Vueling...
 
Toppen